Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Hur slipa stromberg-nål för 100% E85-drift
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=3586
Sida 1 av 4

Författare:  KBM [ fre 08-07-18 10:11 ]
Inläggsrubrik:  Hur slipa stromberg-nål för 100% E85-drift

Hejsan, jag har precis slipat om min nål i min strombergare som sitter i en 1969 amazon med B20 i.
Det var mycket enklare än vad jag trodde att det skulle vara. Så jag följde upp med lite bilder så ni andra kan ta del av det hela också.

Här har vi nålen som jag ska slipa om.
Bild

Här har vi åvansidan av hela paketet med membranet kvar, dumt att plocka isär för mycket om det inte behövs.
Bild

Och här slipas det för fulla muggar=).
Tänk på att den delen som jag har fäst i borrmaskinen får inte skadas, skulle olyckan vara framme så måste du putsa av det med någon väldigt fin putsduk. Den delen måste löpa mjukt i locket, mycket viktigt.

Jag använde iallafall först ett hyffsat grovt torr-slippapper, sedan lite finare och sedan slipduk så ytan blev skinande blank.
Använd ett vanligt skjutmått, nålen behöver inte slipas in på hundradelen för att den ska gå bra. Och tänk på att slipa hellre för lite än för mycket i början och känn av hur bilen går.
Bild

Hur nålen skulle slipas har jag haft lite kontakt med Gunnar Eriksson på Förgasarteknik. http://www.forgasarteknik.se/

Och här citerar jag Gunnar i ett mail till mig.

Måtten är numrerade från 1 till 16 och avståndet
mellan varje mått på nålen är 1/8-dels tum vilket är lika med 3,175 millimeter.
Det första måttet nr 1 är precis vid fästet på nålen. Jag har även kompletterat
med originalmåtten på nålen i kolumn M med grön färg. Som du ser så skall
nålen bara slipas 2 hundradels millimeter o början medan de sista positionerna
skall minskas med 4 tiondelar. Det är angivet 16 positioner, men nålen tar nog
slut redan vid position 13 så de 3 sista värdena behöver du inte bry dig om.


Bild


För mig så krävdes det tre sliptillfällen för att bilen skulle gå helt på 100% E85. De två första slipningarna så var jag noga med att sätta måtten rätt, men jag använde endast tre st kontrollmått. Längst ut på toppen som är fullgasdelen, sen i mitten som är normalkörning och sedan i den tjockaste delen som är tomgångsdelen.

Jag fick bilen att gå på tomgång och vid väldigt lätt gas, gasade jag mer så vägrade bilen öka i fart och bara hostade.
Så jag tog ut nålen igen och slipade lite mer på mellandelen och ganska mycket längst ut på fullgasdelen.
Sen fungerade den prima.

Sen är det väldigt viktigt att du har nya tändstift när du gör detta, dåliga stift så går bilen mycket ojämt på etanol om man jämför med bensin.
Att föredra är nog ett brytarlöst system då gnistan blir lite starkare.
Tänk också på att när du monterat ihop förgasaren igen så kanske den inte flyter perfekt då förgasaren är torr.
Häll i lite förgasarolja, ta bort luftburken och tryck upp nål och allt med fingret och släpp så du ser så att den inte fastnar eller hackar på nervägen.

Så nu hoppas jag att ni som gått i konverteringstankar men ändå inte fått tillräckligt med kött på benen för att ge er på det. Nu har ni inget att skylla på längre :lol:

Lycka till.

Författare:  KBM [ fre 08-07-18 13:58 ]
Inläggsrubrik: 

Oki, bra att man kan vara till hjälp ibland.

Jag tankade först 50% E85 och då började bilen gå lite ryckigt, slipade nålen en gång och då gick den bra. Körde upp så det var en tredjedel kvar i tanken och tankade upp med E85 och då började den rycka igen.
Slipade nålen igen och körde upp hela tanken och tankade 100% E85 och då yckte den lite, slipade igen och nu är det bara å köra.

Men jag får ha i choken ganska länge för annars rycker den, men det är väl bara ett tecken på att jag skulle behöva slipa lite mer och det över hela nålen. Tror den är aningen snålställd.

Men jag ska köra såhär resten av tanken så jag får känna lite på hur den går innan jag gör något mer.

Är det något så är det bara å fråga.

Författare:  Jonas i Öjersjö [ lör 08-07-19 20:56 ]
Inläggsrubrik: 

Hej KBM

Roligt att det gick bra med slipningen. Kanske var Gunnar på Förgasarteknik lite försiktig när han rekommenderade måtten på nålen. I teorin blir det 30 % mer bränsle med Gunnars mått. Jag har slipat två nålar till SU HIF-6 förgasare. Jag följde Aryans rekommendation (40%) som man kan hitta på detta forum. Nålarna är mycket tunna i spetsen dessvärre. Familjen kräver lite samvaro den närmaste veckan så jag har inte hunnit provköra än. Återkommer förhoppningsvis i augusti med nyheter.

_____________________________________________________________
Snart konverterade till E85:
Storebro Solö Lyx (1967) med B20 motor borrad till 2,1 liter, dubbla SU HIF-6
SAAB 900 (1985), H-motor, Stromberg 175
Mercedes 190 (1989)

Redan konverterad (löjligt enkelt...)
BMW 520 touring (1996)

Författare:  karlmb [ lör 08-07-19 21:51 ]
Inläggsrubrik: 

Att köra på bara +20% extra borde dock provas, det finns ingen anledning att köra lambda 1 med en gammal förgasarmotor. Man kan köra magert med etanol, mkt magrare än med på bensin. Men det är klart vill man ha effekten så..

Författare:  torbjorn [ sön 08-07-20 11:49 ]
Inläggsrubrik: 

Till saken hör väl att Strombergförgasare från före omkring 1971-72 brukar vara inställda för fetare blandning från fabrik än vad nyare förgasare är. På en 60-talsförgasare behöver man nog inte slipa ner lika mycket som på senare typer.
1971 kom ju de allra första avgasreningskraven i Europa, där ställde man bara krav på CO och HC i en mycket snäll körcykel. De flesta biltillverkare klarade detta utan "synliga" ändringar, det räckte med att vara mer noga än tidigare med förgasarkalibrering, tändförställningskurvor och sådant.
Sedan kom ju oljekrisen 1973 och därmed bidrog ju marknadens önskemål på sänkt bränsleförbrukning att man gärna försökte få motorn att gå på så mager blandning som möjligt.

Författare:  Iskall1980 [ sön 08-07-20 15:28 ]
Inläggsrubrik:  perfekt nålslipning

Hej alla etanol fantaster,
jag vill tacka till denna utmärkta tråd, om det inte varit för den här hade jag nog gett upp min nålslipning och levt med ojämn gång eller bara blandtankning, såg att den här tråden dök upp otroligt nog två dagar efter jag slipat nålarna på min dubbelförgasare första gången, så numera går min bil 100% perfekt, t.om med mer perfekt än den gjorde innan jag började tanka etanol tack varje att jag vet hur nålarna skulle slipas :D

Författare:  KBM [ sön 08-07-20 17:38 ]
Inläggsrubrik: 

Iskall1980
Vad trevligt att det gick fint för dig.
Jag tror nog många kommer överväga att slipa när de ser att det är så himla enkelt.

Författare:  naggen [ sön 08-07-20 19:17 ]
Inläggsrubrik: 

Hmm, enkelt att slipa förgasarnålar? Ja, det vete fan.
Jag menar, det är ganska enkelt att få till en nål såpass att bilen går. Jag tycker inte att det är speciellt svårt att fixa till nålen så att bilen rent av går hyfsat, men att få det perfekt, det är inte fullt så enkelt.

Jag kan ju säga som så här, min första kontakt av förgasarnålsslipning fick jag som liten palt när jag var med en kompis som trimmade Volvo-rödblockare. Det här var rätt längesen, så det fanns inga flashiga mätinstrument som kunde ge någon fingervisning om huruvida slipningen gick bra eller ej, det som gällde var helt enkelt tekniskt sinne, erfarenhet, tester och noggrannhet.
Han började med 400-papper och slutade, bra mycket senare, med livrem.
Men okay, då gällde det i och för sig, med den tidens mått mätt, motorjusteringar på ganska avancerad nivå, det är ju inte samma sak som att få en motor att överhuvudtaget gå.
Jag ville bara peka på att det inte är så enkelt att få till de små nyanserna med gårdagens teknik, jag ville absolut inte att någon skulle få kalla fötter angående nålslipning inför E85-matning. Som sagt, att få ett hyfsat resultat är inte svårt och ett hyfsat resultat räcker långt, tycker jag.

Författare:  KBM [ mån 08-07-21 09:24 ]
Inläggsrubrik: 

naggen

Jo ska man göra det perfekt så finns det bara en sak att göra, och det är att slipa den i en svarv med sliden ställd i rätt gradantal med en roterande slipskiva på.

Men det tycker jag är ren overkill när det gäller b20 motorer.

Men nu pratar vi inte riktigt om att göra det perfekt utan att man enkelt ska kunna konvertera sin bil själv och det helt gratis med hjälp av en borrmaskin.
Då sitter resultatet helt i dina egna händer.
Vissa kanske kan få det perfekt medans andra inte kan få bilen att gå beroende på om man har två vänstertummar eller inte :wink:

Författare:  KBM [ fre 08-08-01 13:48 ]
Inläggsrubrik: 

Lite uppdatering

Så nu har jag kört upp några tankar E85 och kommit fram att den drar 1 liter milen och då med mycket långfärd i 110-120km/h.
Har också kopplat in temperaturmätare och motorn ligger på en arbetstemperatur på strax under 90 grader.

Finns det termostater som öppnar senare, kanske vid 95grader eller kanske t.o.m strax under 100 grader!!!

Bilen tvekar lite när man ligger och ska accelerera på låga varv och ska upp i varv så nålen blir nog lite mer slipad inom en snar framtid.
Om man accelerarar långsamt så går den helt perfekt så det blir nog slipning på de sista 17mm av nålen och lite extra på de sista 8mm så ska nog biffen vara fixad.

Men shit vad kul det är att tanka nu när det inte kostar vrålmycket längre=).
Samt att det är en hel del människor som kommer fram och frågar hur man konverterat bilen och vissa kommer fram och nästan ska stoppa mig och säger att "du det där är nog lite fel pump" :lol:

Författare:  KBM [ fre 08-08-01 14:00 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Att köra på bara +20% extra borde dock provas, det finns ingen anledning att köra lambda 1 med en gammal förgasarmotor. Man kan köra magert med etanol, mkt magrare än med på bensin. Men det är klart vill man ha effekten så..


Är det verkligen säkert?
Nu är min bil ganska så snålställd och visst fungerar den men den tvekar en hel del och jag tror jag ställt på den ca 25% i dagsläget och mer måste det slipas för att den ska gå som på bensin.
För att få den där lilla extra kicken så tror jag man måste över 30% som någon här sa t.o.m 40%.
Men visst har man en högkompad bil med kanske 10 i komp så kanske man kan köra på den här inställningen jag har och den går perfekt.
Men jag har nog inte högre än 8 i komp.

Skulle vara kul och veta vid vilket komp etanolen börjar spika.
98 oktanig bensin börjar väl bli problematiskt vid 12 i komp och den småspikar lite. (hade en kompis som körde med 12 i komp och han fick köra med oktanbost för att den inte skulle spika).
Då kanske man kan ha 13 i komp vid ren etanolkörning eller är jag ute och cyklar?

(funderar på att byta topp nämligen)

Författare:  torbjorn [ fre 08-08-01 14:13 ]
Inläggsrubrik: 

Om den tvekar vid plötsligt gaspådrag men går bra med konstant gas så är ju problemet egentligen inte för mager blandning i sig utan att accelerationsanrikningen inte räcker till. Och på en strombergförgasare beror ju den på hur dämpkolv mm uppför sig.

Det finns ju en del olika utföranden på dämpkolvar med olika stort centrumhål osv, det kanske kan vara idé att prova med en annan sådan eller med tjockare olja i dämpcylindern.

Författare:  KBM [ fre 08-08-01 17:07 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Om den tvekar vid plötsligt gaspådrag men går bra med konstant gas så är ju problemet egentligen inte för mager blandning i sig utan att accelerationsanrikningen inte räcker till. Och på en strombergförgasare beror ju den på hur dämpkolv mm uppför sig.

Det finns ju en del olika utföranden på dämpkolvar med olika stort centrumhål osv, det kanske kan vara idé att prova med en annan sådan eller med tjockare olja i dämpcylindern.


Tjockare förgasarolja alltså.
Jag har inte riktigt kläm på dessa förgasare men jag förstår vad du menar.
Alltså då jag trycker plattan i mattan så ska själva dämpkolven ta lite längre tid på sig för han får för mycket luft, stämmer det?
Men borde det inte gå lika bra och feta till blandningen ordentligt vid just gaspådrag, jag kommer inte slipa där normalkörningen sitter på nålen.

Författare:  J.K Nilsson [ fre 08-08-01 20:18 ]
Inläggsrubrik: 

Pessaret (Membranet) sitter där för att skapa en kavitet som är lufttät mot allt annat än den kanal som leder ner till spjället.

Ju mer du öppnar spjället så så kommer tryckskillnader att sträva efter att lyfta trottelkolven. Dämpkolven och oljan fungerar som accelerationspumpen på trottellösa fuggar som webers och dyligt. Dämpkolven kommer att dämpa trottelns rörelse uppåt vid hastigare spjällöppning och temporärt skapa en mindre luftkanal än vad som behövs. Den mindre kanalen kommer att öka luftens hastiget jämfört med lufthastigheten vid konstant spjällvinkel. Ju högre gashastighet destå lägre statiskt tryck i kanalen och mer bränsle kommer att sugas upp igenom munstycket. Tvärtom sker vid spjällstängning, trottelarean hålls öppen och den uppfodrade mängden bränsle minskas.

Därför skall man prova en tjockare olja om accelerationsupprikningen inte fungerar tillfredställande, ju tjockare olja destå segare rör sig trottelkolven.

J.K Nilsson

Sida 1 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/