Hejsan, jag har precis slipat om min nål i min strombergare som sitter i en 1969 amazon med B20 i.
Det var mycket enklare än vad jag trodde att det skulle vara. Så jag följde upp med lite bilder så ni andra kan ta del av det hela också.
Här har vi nålen som jag ska slipa om.
Här har vi åvansidan av hela paketet med membranet kvar, dumt att plocka isär för mycket om det inte behövs.
Och här slipas det för fulla muggar=).
Tänk på att den delen som jag har fäst i borrmaskinen får inte skadas, skulle olyckan vara framme så måste du putsa av det med någon väldigt fin putsduk. Den delen måste löpa mjukt i locket, mycket viktigt.
Jag använde iallafall först ett hyffsat grovt torr-slippapper, sedan lite finare och sedan slipduk så ytan blev skinande blank.
Använd ett vanligt skjutmått, nålen behöver inte slipas in på hundradelen för att den ska gå bra. Och tänk på att slipa hellre för lite än för mycket i början och känn av hur bilen går.
Hur nålen skulle slipas har jag haft lite kontakt med Gunnar Eriksson på Förgasarteknik.
http://www.forgasarteknik.se/
Och här citerar jag Gunnar i ett mail till mig.
Måtten är numrerade från 1 till 16 och avståndet
mellan varje mått på nålen är 1/8-dels tum vilket är lika med 3,175 millimeter.
Det första måttet nr 1 är precis vid fästet på nålen. Jag har även kompletterat
med originalmåtten på nålen i kolumn M med grön färg. Som du ser så skall
nålen bara slipas 2 hundradels millimeter o början medan de sista positionerna
skall minskas med 4 tiondelar. Det är angivet 16 positioner, men nålen tar nog
slut redan vid position 13 så de 3 sista värdena behöver du inte bry dig om.
För mig så krävdes det tre sliptillfällen för att bilen skulle gå helt på 100% E85. De två första slipningarna så var jag noga med att sätta måtten rätt, men jag använde endast tre st kontrollmått. Längst ut på toppen som är fullgasdelen, sen i mitten som är normalkörning och sedan i den tjockaste delen som är tomgångsdelen.
Jag fick bilen att gå på tomgång och vid väldigt lätt gas, gasade jag mer så vägrade bilen öka i fart och bara hostade.
Så jag tog ut nålen igen och slipade lite mer på mellandelen och ganska mycket längst ut på fullgasdelen.
Sen fungerade den prima.
Sen är det väldigt viktigt att du har nya tändstift när du gör detta, dåliga stift så går bilen mycket ojämt på etanol om man jämför med bensin.
Att föredra är nog ett brytarlöst system då gnistan blir lite starkare.
Tänk också på att när du monterat ihop förgasaren igen så kanske den inte flyter perfekt då förgasaren är torr.
Häll i lite förgasarolja, ta bort luftburken och tryck upp nål och allt med fingret och släpp så du ser så att den inte fastnar eller hackar på nervägen.
Så nu hoppas jag att ni som gått i konverteringstankar men ändå inte fått tillräckligt med kött på benen för att ge er på det. Nu har ni inget att skylla på längre
Lycka till.