simlar skrev:
Min nål är en original bensin-nål från en B23A.
Men kom på en sak, eftersom det är på tomgång som ökningen blir oproportionellt stor, då borde det väl gå att borra munstycket så man får 40% mer bränsle på tomgång, och sen slipa till nålen.
Jo det var just det ag försökte förklara här ovan
50% mer på tomgång är nog också ok, pga att du har CO skruven som du kan kompensera (snåla ner) med.
simlar skrev:
Har en förgasare framför mig att mäta och munstycket mitt är 2,5mm och nålen är 2,4mm 2mm ovan för trotteln (munstycket är nerpressat 2mm, just vid trotteln är nålen 2,5mm)
Och när jag stoppar in siffrorna i räknaren (
http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php) så får jag siffrorna:
area orginal öppning (munstycke = 4.909mm2) - (nål = 4.524mm2) = 0.385mm2
ny area vid 40% större öppning = 0.539mm2
area orginal öppning (munstycke = 5.063 mm2) - (nål = 4.524 mm2) = 0.539 mm2
Så då testar jag mig fram till jag får en storlek på munstycket som ger 0,539mm2 öppning. Då får jag fram att jag behöver borra munstycket till 2,539mm, men svårt att få tag i en borr som är 2,539mm så. Den närmsta borren jag hittar när jag söker på google är 2,6mm, det ger en öppning på 0,785mm2 och det är 104% bränsleökning
2,55 borr borde finnas eller annars finns brotsch satser (som jag har skaffat) som annars silversmeder bl. a. har
Med 2,55 får du 166% med nålen 2,4mm/längst in det borde kunna vara ok eftersom etanolen som sagt passerar mindre öpnningar sämre än bensin och du har CO skruven att justera med om det ändå blir flr fet tomgång.
[quote="simlar"]Längst ut i spetsen är nålen 1,59mm.
Ok då har du nu med 2,5mm munstycke och 1,59mm spets en area som är 2.923 mm2
ny area vid 40% större öppning ska vara 4.092 mm2
med original munstycke ska nålens spets då slipas ner till 1.02 mm, det funkar ju!
Med 2,55 munstycke kan nålens spets såklart vara något bredare/mindre nedslipat
till exempel med 1,1mm spets blir orginal öppning (munstycke = 5.107 mm2) - (nål = 0.95 mm2) = 4.157 mm2
Då har du 42% mera troligtvis ganska bra om du eftersträver mer effekt fullgas.