torbjorn skrev:
Behovet av blyersättning verkar rent allmänt vara mindre för E85 än för blyfri bensin. Och även för bensin är det inte så stort behov av blyersättning för en motor som går så pass "lugnt" som när den sitter i en traktor, det är ju t ex aldrig frågan om några höga varvtal där.
Volvomotorer som t ex B18 och B20 klarar sig i praktiken utmärkt på blyfri bensin utan blyersättning även när de sitter i personbilar. Jag känner till en 140 som konsekvent har körts enbart på blyfri bensin - bara för att se hur det skulle gå - ända sedan omkring 1986-87 när blyfri bensin började säljas i Sverige. Och den går än, utan att toppen har behövt lyftas av någon anledning.
Aryan här på forumet har observerat, och det står om det i en och annan tråd, att ventilspelet ändrar sig snabbare när man kör en sådan motor på blyfri bensin än när man kör den på E85 om den går mycket tungt belastad (det är frågan om en B18 eller B20 som sitter i en stor och tung husbil).
Så du kan nog vara lugn och låta bli blyersättningen!
Tidningen Traktor Power har haft 4 nummer som dom har etanol konverterat en Volvo T 24 och där skriver dom att, man får inte köra utan blyersättning och hade dom inte användt blyersättning i etanolen hade inte funnits något ventilspel att kolla.
Fungerar den vanliga blyersättningen till etanol??
Dom är inne på andra året, har kört 100 timmar med traktorn, oljan är mycket renare vid etanol än med bensin.
Kallstart gick ner till - 7 grader