Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vakuumklocka,nödvändigt?
InläggPostat: tor 14-07-31 16:49 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-27 16:03
Inlägg: 14
Ort: Tyresö
Mors!

Jag har köpt mig en färdig E85-förgasare från Quick Fuel som ska på plats i min jänkare. Fick den på posten idag och håller nu på att fixa spacerplatta (olika bultmönster mot bensinförgasaren) och lite bränsleanslutningar.

Jag undrar lite om tändförställningen och vakuumklockan på fördelaren. Behöver jag vakuumklocka när jag kör på E85? Det finns inget uttag för vakuum till fördelaren på E85-förgasaren.

Hur mycket ska jag ställa fram tändningen? Nu är grundläget 5 grader före TDC,med vakuumklockan bortkopplad.

Har säkert fler frågor så småningom,börjar med detta.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-07-31 18:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är lämpligt att börja med samma tändläge som för bensin och se till att man motorn går bra på det sättet. Därefter kan man prova att ställa några grader tidigare och se om man vinner något t ex genom sänkt bränsleförbrukning.
Alltför tidigt grundtändläge kan göra det svårt att hålla ner tomgångsvarvtalet, och med tanke på risk för bakslag vid start som kan skada startmotorn så bör man inte gärna hålla sig tidigare än 10 eller möjligen 15 grader.

Normalt är behovet av vakuumtändförställning mindre på E85 än på bensin men det beror på hur motorkonstruktören har tänkt sig, valt tändförställningskurvor från början osv, om det verkligen är bra att avstå från den. Det finns ju en del motorer (t ex 1,3 l -motorn som satt i VW Polo och Derby på 80-talet) som blir nästan okörbara utan vakuumtändförställning, på andra blir det ingen märkbar skillnad vare sig man har den i drift eller inte, och sen finns det också en del som helt och hållet saknar vakuumdosa på fördelaren. Just när det gäller jänkare ska man komma ihåg att vissa äldre Ford V8 enbart hade vakuumtändförställning och ingen centrifugaltändförställning alls, på en sådan motor ska man såklart inte avstå från vakuumtändförställningen.

Ett sätt att ordna signal till fördelarens vakuumdosa utan särskilt vakuumuttag på förgasaren är att koppla den direkt till insugningsröret via en magnetventil som man styr via en mikrobrytare vid gasspjället, så att vakuumdosan är trycklös vid tomgång men kopplad till insugningsröret hela tiden under körning. Lämpliga magnetventiler fanns det gott om på skrotarna på den tiden avgasrenade 70-talsbilar skrotades i parti och minut, men en och annan går väl fortfarande att få fram.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-08-01 08:35 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-27 16:03
Inlägg: 14
Ort: Tyresö
OK,tack för svar. Ska försöka laborera mig fram med vakuumklocka. Har nog hittat en lösning på vakuumuttag på förgasaren.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011