Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 04:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-08-06 10:28 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-19 20:35
Inlägg: 4
Ort: Från
Jag har äntligen konverterat min båt, en Storebro Solö Lyx (1967). Båten väger drygt två ton och är utrustad med Aquamatic 100-drev och en Volvo B20-motor (borrad till 2,1 liter) med C-kam och dubbla SU HIF-6- förgasare. Vid bensindrift har jag använt BBZ-nålar. Rätt inställd bör motorn lämna åtminstone 130 hk.

Bensinen är dyr och det pratas en del om hur vi fritidsbåtsägare skitar ner sjöar och hav. E85 blir ju både billigare och bättre för miljön...

Jag slipade två (utbytta och sparade) nålar till SU HIF-6 förgasarna. Jag följde Aryans rekommendation (40% större area mellan nål och munstycke) som man kan hitta på detta forum. Eftersom BBZ-nålarna fungerat bra vid bensindrift utgick jag från deras mått. De omslipade nålarna är mycket tunna i spetsen dessvärre. Jag var noga med måtten och använde mikrometerskruv för mätningen på 16 positioner utefter nålarna. Slipade med vattenslippapper (tre olika grader - startade med 180-papper och avslutade med 400-papper) och långsam borrmaskin. Det gick åt ca 2 timmar arbete per nål...

Monterade de modifierade nålarna och kopplade på en separat tank med E85. Gjorde inga justeringar i övrigt på förgasare eller tändning. Motorn var lite svårstartad, men efter varmkörning gick den jämt och fint på tomgång.

Provkörning...
Svarar bra på gaspådrag, går jämt och fint vid olika varvtal och, sist men inte minst, maxvarvtalet ökade med 200 varv.

Återstår:
Finjustering av förgasarna
Justering av tändningen
Det borde gå att hämta lite fler hk.

Måtten för den som är intresserad:

Position Original Slipad Avstånd från fäste
nr mm mm mm
01 2,489 2,469 00,00
02 2,423 2,375 03,18
03 2,347 2,265 06,35
04 2,266 2,146 09,53
05 2,189 2,032 12,70
06 2,080 1,865 15,88
07 1,981 1,707 19,05
08 1,908 1,585 22,23
09 1,811 1,418 25,40
10 1,722 1,254 28,58
11 1,659 1,127 31,75
12 1,598 0,996 34,93
13 1,537 0,852 38,10
14 1,473 0,677 41,28
15 1,422 0,502 44,45
16 1,372 0,231 47,63





_____________________________________________________________
Snart konverterade till E85:
SAAB 900 (1985), H-motor, Stromberg 175 - blandtankar 50/50...
Mercedes 190 (1989) - blandtankar...

Konverterade
BMW 520 touring (1996)
Storebro Solö Lyx (1967) med B20 motor borrad till 2,1 liter, dubbla SU HIF-6


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011