Etanol.nu http://etanol.nu/forum/ |
|
Pontiac Grand Prix med Rochester quadrajet. http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=4008 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | breewski [ lör 08-09-27 16:15 ] |
Inläggsrubrik: | Pontiac Grand Prix med Rochester quadrajet. |
Mors! Funderar lite på att konvertera min V8 till etanol. Har en Oldsmobile 425" (7 liter) på ca 400 HK med en Rochester Quadrajet. Quadrajeten är nybyggd med justerbart munstycke, kan justeras med motorn igång. Räcker det för mig att justera upp munstycket för att det ska fungera med E85, eller måste nånting mer ändras? |
Författare: | torbjorn [ lör 08-09-27 20:34 ] |
Inläggsrubrik: | |
Jag antar att det är huvudmunstycket som är justerbart? Förmodligen måste du också ordna fetare tomgångsblandning. Om inte tomgångsblandningsskruven räcker till för detta så kan det tänkas behövas större tomgångsmunstycke också. Var också beredd på att det kan behövas mer luftförvärmning än man är van vid från körning på bensin. |
Författare: | breewski [ sön 08-09-28 11:43 ] |
Inläggsrubrik: | |
Japp, det är huvudmunstycket som är justerbart. Och justerskruvarna till tomgången har mycket kvar att skruva ut. Vad menar du med luftförvärmning? |
Författare: | torbjorn [ sön 08-09-28 12:36 ] |
Inläggsrubrik: | |
En sådan anordning som finns fabriksmonterad på de flesta bilar med förgasarmotor, en plåtkåpa runt ett grenrör eller främre avgasrör som luftrenaren tar luft från via ett termostatstyrt spjäll. |
Författare: | breewski [ mån 08-09-29 18:14 ] |
Inläggsrubrik: | |
Men behövs det verkligen på en bil som inte körs när tempen är under 10 grader plus? Har ingen som helst förvärmning. Så här ser mitt motorrum ut: |
Författare: | plåten [ mån 08-09-29 19:48 ] |
Inläggsrubrik: | |
V8:or har ju i regel en förvärmningskanal igenom insuget. Som oftast pluggas vid trimning. Såg att du har alu. insug på din, så kanalen kanske är pluggad? |
Författare: | breewski [ ons 08-10-01 17:55 ] |
Inläggsrubrik: | |
Jo, det stämmer. Och den är något trimmad. Det sitter en bricka på ca 30 x 60 mm på insuget. Skulle man behöva öppna den och ansluta förvärmning? |
Författare: | plåten [ tor 08-10-02 00:06 ] |
Inläggsrubrik: | |
breewski skrev: Jo, det stämmer. Och den är något trimmad.
Det sitter en bricka på ca 30 x 60 mm på insuget. Skulle man behöva öppna den och ansluta förvärmning? Ser man till bränsleekonomin så är det nog bra med förvärmning... men å andra sidan ger den nog nån hp. till utan = ) Jag skulle pytsa i ren E85 och gett den mer tändning (snabbare advance) och bränsle tills den går bra. |
Författare: | KBM [ fre 08-10-17 22:02 ] |
Inläggsrubrik: | |
En qjet med justernara primär och sekundärnålar? Eller vad menar du? |
Författare: | Pettersson [ lör 09-01-24 10:07 ] |
Inläggsrubrik: | |
Glöm Quadrajetarna säger jag. Det är jättefina förgasare, men bara på bensin. Okej, primärmunstyckena kan gå att få till, och eventuellt sekundärerna också om du har väldigt liten motor. Men sen finns det ytterligare tre kretsar, tomgång, off-idle och acc-pumpen. Ska du få till kanalerna för tomgång och off-idle behöver man i princip vara en urmakare med röntgensyn och egen neutronkanon. Antingen konverterar du till insprut eller så sätter du dit något mer lättmekat från Holley eller Edelbrock. |
Författare: | matsuda [ lör 09-01-24 12:47 ] |
Inläggsrubrik: | |
http://e85forum.com/post-5738.html&highlight=#5738 Thumpin där verkar ha experimenterat en hel del... |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |