Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-09-29 16:07 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-29 16:05
Inlägg: 9
Hej! Håller på att etanolkonvertera min 244 -79 och tänkte byta den mekaniska pumpen till en av el-typ istället. Tänkte köpa en billig universalpump på biltema. Vad skulle ni säga att maxtrycket max får vara från pumpen? Och hur ska man sen koppla in pumpen?


/Jakob


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 16:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag skulle säga högst 0,4 bar.

Hur ska du täcka hålet av den gamla pumpen eller låter du den sitta kvar? I så fatt borde man ta bort hävarmen eller fjädern så att den inte står och pumpar "luft" i onödan.

Av säkerhetskäl vore det bäst att koppla elpumpen så att den stannar när inte motorn går men enklast är det förståss att koppla den med tändningen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 16:40 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-29 16:05
Inlägg: 9
Jag tänkte låta den sitta kvar, tack för tipset om hävarmen. Jag täkte att om man kopplar den till läge 2 på tändlåset borde det bli bra? Slår biltemas pumpar själva av på trycket om det skulle bli för högt eller krävs det e BTR? Har du nån uppfattning om hur hög flödeskapacitet man bör ha på pumpen?

/Jakob


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 17:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jacan skrev:
Jag tänkte låta den sitta kvar, tack för tipset om hävarmen. Jag täkte att om man kopplar den till läge 2 på tändlåset borde det bli bra?


Troligvis stannar då pumpen medan startmotorn går men det gör inte så mkt; motorn lär starta på bränslemängden i flottörhuset ändå.

En nackdel jmfd med mekanisk pump blir att om du skulle krocka och strömmen inte bryts att pumpen fortsätter att gå och att risken för brand då blir större. Drför brukar i insprutningsbilar pumpen altid stanna när inte motorn går. En mekanisk pump stannar också med motorn såklart.

Jacan skrev:
Slår biltemas pumpar själva av på trycket om det skulle bli för högt eller krävs det e BTR?


Precis som en mekanisk pump ser de själva till att trycket begränsas.

Jacan skrev:
Har du nån uppfattning om hur hög flödeskapacitet man bör ha på pumpen?

/Jakob


Jag har svårt att tänka mig att flöden inte skulle räcka till. Det beror naturligtvis på hur fort du kör och hur törstig den är men en bil som drar 3 l/mil och kör i 200 km/t förbrukar t ex 60l/timme.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 17:28 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-29 16:05
Inlägg: 9
Okej. Tackar för svaren!

/Jakob


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-09-29 17:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Misab i Göteborg, http://www.misab.se/ säljer den här. Troligen har många moderna bilar redan en sådan, så du kan nog leta på skroten också.

FF1 Automatisk Säkerhetsströmbrytare som vid kollision förhindrar brand genom att el.bränslepumpen stängs av. Passar alla bilar med bränslepumpar både för insprutning och förgasare. Bränslepumpen stängs av vid kollission och varningslamporna tänds på bilen. Kan lätt återställas. Passar 6 -24 Volt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 21:34 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Min focus 02 har en sådan. Sitter vid högra hjulhuset och nås innefrån kupen.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 22:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Man kankse skulle kunna koppla ett bränslepumpsrelä mellan laddningskontrolllampansanslutning på generator och massa. Då går bara pumpen när motorn går, man skulle då bara behöva en "primerknapp" för att kunna köra pumpen lite innan start i de fall man helt har tömt tanken (och flottörhuset) eller bilen har stått länge nog för att flottörhusets bränsle har förångats.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 22:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På de olika förgasarmotorer som förekommer i Volvo 240/740 ska bränsletrycket vara 15-27 kPa (0,15 - 0,27 bar). Man bör ligga i underkant av det området eftersom för högt bränsletryck ofelbart leder till att nålventilen får svårt att hålla tätt och förgasaren flödar över.

Men varför ska du ersätta den mekaniska bränslepumpen? Normalt sett vinner man inget på att ha en elpump till en förgasare.

När det gäller säkerhetsanordningar till bränslepumpen så finns det flera olika lösningar.

Ford använder ju, som sagt, en säkerhetsbrytare som stänger av bränslepumpen vid en kraftig stöt. Den finns på alla Ford med insprutning från någon gång på 80-talet och framåt, sitter ofta i reservhjulsbaljan eller nära bagageluckslåset. Lätt att plocka från en gammal Scorpio eller Sierra på skroten eller i diket.

En annan vanlig lösning, speciellt på bilar med Bosch LE-jetronic eller LU-jetronic insprutning (t ex Volvo 300-serie, Opel Rekord, ett flertal Peugeot och Citroën från mitten av 80-talet) samt VAG-bilar med K-jetronic, är att ha ett varvtalsrelä som styrs av impulserna från tändspolens lågspänningssida samt från startmotorsignalen. Med den anordningen stängs bränslepumpen av då motorn stannar.

Ytterligare ett sätt är att låta oljetryckskontakten styra bränslepumpen. Förekommer på Fiat med förgasare och fabriksmonterad elpump samt '87-88 på Opel med GM centralinsprutning. Förmodligen även på en del amerikanska GM-bilar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-25 21:53 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-29 16:05
Inlägg: 9
Tänkte mest som en kul idé ifall min originalpump skulle ge upp. Och om den gör det så kanske jag testar med en elektrisk, annars får original sitta kvar.

Tack för svaren!!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011