Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-03 12:59 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
torbjorn skrev:
Ja, det är en hel del skillnader:

Diagnostik till att börja med. LH 2.4 har möjlighet att tända en motorelektronikvarningslampa och ge felkoder som hjälp vid felsökning, det klarar inte LH 2.2 .

LH 2.4 så kallad adaptiv lambdareglering, det innebär att systemet kommer ihåg hur mycket det har behövt korrigera bränsleblandningen tidigare vid samma varvtal, gaspådrag osv. Tack vare det behöver LH 2.4 ingen inställning för tomgångsblandningen (på LH 2.2 finns det en justerskruv på luftmängdmätaren).

Tomgångsstabiliseringen är ungefär likadan på båda men LH 2.4 har en mer "intelligent" reglering så att det inte behövs någon grovinställning vid gasspjällhuset längre.

På Volvo används ett modernare tändsystem (EZ116K) ihop med LH 2.4 . Det kan också lämna felkoder och sånt, men den stora skillnaden mot de äldre tändsystemen är att det inte styrs av någon hallgivare i fördelaren utan av en induktiv givare vid svänghjulet. Fördelen med detta är att man får bättre precision i tändläget, slipper "fladder" pga kamremmen. Dessutom håller den induktiva givaren bättre än hallgivaren. Nackdelen är att man inte längre kan ställa om tändningen genom att vrida på fördelaren. På Volvo 740 med LH 2.2 sitter en äldre variant av EZ-K, förutom det här med diagnostik och givare är den ganska likvärdig med EZ116K , den klarar av knackreglering och allt sånt. På 240 med LH 2.2 används däremot ett helt annorlunda tändsystem, tillverkat av Chrysler.
Saab använder som regel den äldre varianten av EZ-K både på bilar med LH 2.2 och LH 2.4 . Dock förekommer också Saabs eget DI-tändsystem ihop med LH 2.4 .

En annan skillnad man bör tänka på är att Volvo använder olika bränsletryck och olika typer av spridare beroende på om motorn har LH 2.2 eller 2.4 . På bilar med LH 2.2 är bränsletrycket 2,5 bar medan LH 2.4 har 3,0 bar. Det gör om inte annat att man har bättre marginal för en bränsletryckökning med LH 2.2 , pumpen är likadan för båda systemen.

B230F-motorer med LH 2.2 har lägre kompression än alla andra B230 sugmotorer, detta för att LH 2.2 -bilarna skulle klara ner till 91-oktanig bensin (på 80-talet fanns det inte blyfri bensin med högre oktantal i vissa länder).


Eller kankse jag har 2.4. Min bil har b230f med lambdasond och den har 9.8 i komp. Jag måste köra på blyfri bensin står det i handboken. 93 oktan ska jag köra på orginal men krö nu på 95. Men det är bättre att ha 2.2 för då kan man ställa in tändnignen, eller? 2.4 eller 2.2 vilken rekomenderas till etanol?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-03 16:46 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Har du felkodsdosa? Om du har det så är det 2.4, om inte så är det 2.2.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-03 20:23 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
erikn skrev:
Har du felkodsdosa? Om du har det så är det 2.4, om inte så är det 2.2.


Öhhh. felkodsdosa? hur ser den ut? hmm jag tror inte det. Inte säker?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-04 00:56 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Hur man läser ut felkoder

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-04 09:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
heretic skrev:

Eller kankse jag har 2.4. Min bil har b230f med lambdasond och den har 9.8 i komp. Jag måste köra på blyfri bensin står det i handboken. 93 oktan ska jag köra på orginal men krö nu på 95. Men det är bättre att ha 2.2 för då kan man ställa in tändnignen, eller? 2.4 eller 2.2 vilken rekomenderas till etanol?


Menar du att kompressionsförhållandet är 9,8 eller att du har mätt upp kompressionstrycket till 9,8 bar? Det är två helt olika saker!

Jag skulle vilja säga att det i stort sett bara finns fördelar med LH 2.4. Det är ju en vidareutveckling från LH 2.2 , man har fixat det mesta av svagheterna hos det tidigare systemet och samtidigt passat på att införa en massa nya funktioner när man ändå hade chansen (tack vare bättre mikroprocessorer, mer minnesutrymme för programkod osv).

Till saken hör ju också att LH 2.4 är mycket vanligare, så det finns mer erfarenhet av det systemet och fler personer som har kunskap om det.
På Volvo 200/700/900-serien så är det ju i stort sett bara 87'or och tidiga 88'or som kan ha LH 2.2 i Sverige, medan LH 2.4 användes i produktionen i närmare 8 år!
Saab började använda LH 2.2, fast då utan lambdareglering, redan 1985 och gick över till LH 2.4 till '88 års modell.
På andra Volvomodeller (400-serien och V6-motorn i 760) förekom LH 2.2 fram till omkring 1990-91.

En fördel med LH 2.2 är att styrdonet är helt fritt från specialkretsar, så vad som än går sönder går det att få tag på reservdelar och reparera om man måste.
På LH 2.4 finns det en s k hybridkrets som bl a styr bränslepumprelät, den brukar gå sönder ibland. Och eftersom den inte går att köpa som reservdel är enda chansen att plocka den från ett annat skrotat styrdon, om man inte vill bygga ihop en krets som fyller samma funktion själv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-11-26 14:13 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
nyfiken skrev:
Sedan har vi elbilar, och jag vet att det finns många förespråkare för dom. Bl.a. på det här forumet. Men där har vi också ett infrastrukturproblem. Alla elbilar skall ha minst en laddstation. Ibland två, en hemma och en på jobbet. I dag är det så att det finns inte ens fasta parkeringsplatser till alla bilar. Hur och var skall alla dessa elbilar laddas när dom inte rullar?
Det lanseras ju många hybrider, t.ex. Prius. Bensindriften på dessa går med fördel givetvis att konvertera till etanoldrift. Detta gäller även gashybrider. Jag tycker i alla fall inte att det är heltokigt att göra biogas av vår kastade mat och det slaktavfall vi inte använder. Men ja, i det stora hela är etanol en väldigt enkel och till synes hållbar lösning på bensinproblemet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011