Svensk etanol kommer från dom här två företagen:
http://www.sekab.com/
Som ligger i Örnsköldsvik.
Och sedan
http://www.agroetanol.se/aetanol.nsf/19 ... enDocument
Som ligger i Norrköping.
Det har talats om flera andra fabriker i bl.a. Karlshamn (tror jag det var) men det har hittills inte hänt något. Även det inre av Småland och Sveg i Härjedalen, men det är samma där.
SEKAB importerar etanol från Brasilien, men tillverkar en mindre del själv av trä, ”skogsavfall” eller cellulosa. Du ser mer detaljer på deras hemsida. Det är än så länge bara en mindre försöksanläggning, men dom samlar kraft och pengar för att bygga ut. För att få in pengar har dom projekt att odla sockerrör och framställa etanol i ett par länder i Afrika. Detta är bara i början, så något resultat har vi inte läst om ännu.
I Norrköping tillverkas etanolen av i första hand vete. Det lär vara uppdelat så att Norrköpingsetanolen går till den 5 %:iga inblandning som all bensin har i dag. Medan Ö-viksetanolen, inklusive den Brasilianska, går till E 85, och även Etamax D, som många bussar här i Storstockholm går på. Det kan du läsa massor om på SL:s (Storstockholms Lokaltrafik) och SCANIAS sidor. SCANIA är ”världsledande” med dieselmotorer som går på ”ren” etanol, över 95 % etanol och resten tändförstärkare. SCANIA och SEKAB har aviserat att bygga tankstationer i landet så att även lastbilar i fjärrtrafik kan använda Etamax D.
Jag tror att kallstarterna har med 85 % etanol att göra, men också att det inte finns serieproducerade 100 % etanolmotorer för personbilar och motsvarande storlek. Dom bilmotorerna som finns nu, är ju förhållandevis lätta att konvertera till drift på E 85. För att göra en motor för 100 % etanol får man börja helt från grunden med att konstruera. Det har bara gjorts på labbnivå. OBS, man skall inte förväxla dessa motorer med dom som jag nämner om SCANIA och Etamax D. Det är dieselmotorer i grunden, medan bilmotorerna är Ottomotorer. Sådana som vi har i våra bilar i dag.
Din lärare: Man hör ibland sådana paradoxala uttalanden från personer som man förväntar sig att vara mer upplysta och informerade. Vi människor blir ju för varje dag mer och mer på det klara med att vi måste byta ut dom fossila bränslena kol och olja mot något annat. Det har i många år talats om massor med förslag, som aldrig har varit mer än ord. Jag är 60 +, så jag har fått höra och läsa många olika idéer och spådomar. Etanol är ett konkret alternativ, och det finns här och nu. Dessutom är det förhållandevis lätt och billigt att konvertera befintliga bilar till etanol. Man har ibland hör talas t.ex. om vätgas som det ideala motorbränslet. Många har försökt och massvis med pengar har lagt ner på prov och tester. Men det har inte blivit något bestående. Alla försök har lagts ner. Betänk också att det är inte bara nya bilmotorer som behövs. Det behövs en helt ny struktur med tankstationer för denna vätgas. Och det är på långa vägar inte jämförbart med en nergrävd cistern i marken, som passar både bensin och etanol. Inte nog med det. Vem skall betala denna nya och omfattande infrastruktur?
Sedan har vi elbilar, och jag vet att det finns många förespråkare för dom. Bl.a. på det här forumet. Men där har vi också ett infrastrukturproblem. Alla elbilar skall ha minst en laddstation. Ibland två, en hemma och en på jobbet. I dag är det så att det finns inte ens fasta parkeringsplatser till alla bilar. Hur och var skall alla dessa elbilar laddas när dom inte rullar?
Gasdrift då? Samma sak där med infrastrukturen. Det kostar massvis att bygga ut. Och för dagen finns det inte så mycket äkta biogas (framställd av biologiskt organiskt avfall) att det räcker till dom få gasbilar som existerar. Därför blandas det till hälften med naturgas som är fossil. Däremot om man använder biogasen till värmecentraler och processindustrier är det i ett bättre läge. Då handlar det om begränsade infrastrukturer. Ofta en pipeline eller motsvarande. Och du har säkert hört talas om Vladimir Putin och hans gasledning genom Östersjön? Skulle vi bygga ut gasen i Sverige så måste vi ansluta oss till Putins gasledning, och bli beroende av hans ”gangsterfasoner”. Fråga dom invånare i Östeuropa som redan är beroende om hur Putins gasleveranser fungerar.
Men räcker all etanol till bilarna? Den frågan hör man ofta. SEKAB och deras systerorganisation BAFF har siffror på att det är i storleksordningen 1 % av jordens odlingsarealer som används för bioenergi i dag. Och även om man lägger in aspekten med matodling, så lär det vara gott om mark över för bioenergi. Om nu det skulle kosta så mycket att producera etanol, varför gör man det då och säljer det med förtjänst? Speciellt i dessa tider med ekonomiska storkriser. Det är ju nu som alla finansinstitut helst skulle vilja låsa in sina pengar och stänga butiken. Trots det rullar etanolbilarna på.
Så etanol kommer att finnas inom ”överskådlig framtid” som det brukar heta. Det som eventuellt skulle kunna sabotera detta är möjligen politiska beslut, men då är dom påtryckta av oljeindustrin, som i sin tur är en verklig skurkorganisation i sammanhanget.
Eftersom jag inte kör dagligen med min bil, så har jag inte memorerat något dagspris på E 85. Men jag skulle gissa på 8,70 eller däromkring.
Om du vill fördjupa dig i detta skall du naturligtvis studera den här etanolsidan så ofta du kommer åt. Men du kan också titta på t.ex. Gröna Bilister och deras hemsida. Dom är rätt mycket inne på statistik och miljöutredningar etc. etc. Dom är också kommunikativa om du vill veta något inför ett skolarbete t.ex. Det är däremot inte Miljöfordon, men där kan man kolla data på olika äkta miljöbilar och falska miljöbilar. (Falska miljöbilar = fossilbilar med låga utsläpp, men dock fossilt.) Det finns säkert fler exempel på sidor, men vi stoppar här.
--------------------------------------------------------------------------------------
Jag korrigerar en uppgift som jag har skrivit här i fjärde stycket från slutet: Då skrev jag om odlad areal för biobränslen och att det skulle vara 1 %. Rätt siffra är 0,5 % av all uppodlad areal i världen. Alltså ½ %. Inget annat! Tycker man ändå att det är (förhållandevis) mycket, skall man veta att i många av tredje världens länder odlas i stort sett inget alls. Varken mat eller biobränsle. Det beror på den rika världens dumpning av bl.a. spannmål. Det blir för dyrt för många fattiga länder att producera själva. Det beror i sin tur på oljepriser, bl.a.