Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jikov 32 EDSR
InläggPostat: mån 08-11-17 10:33 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-28 19:36
Inlägg: 9
Ort: Elverum, Norge
Ngn som har forsökt att konvertera en Skoda 120? Jikov 32 EDSR förgasare.. :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-17 12:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, det var ju inte tal om E85 på den tiden jag hade en sådan bil, annars hade jag nog provat. Nu blev det bara en nödfallskörning på T-sprit en gång, det gick med full choke att ta sig till mack för att tanka fossilbränsle i alla fall.

Men en konvertering är nog inte så märkvärdig. Det är ju en vanlig tvåstegs fallförgasare, som påminner mycket om Solexkonstruktioner. Troligen räcker det med att byta huvudmunstycke i första steget, kanske också i andra steget.

Se till att choken/startförgasaren fungerar som den ska, så att det finns chans att få tillräcklig kallstartanrikning. Det är vanligt att förgasarlocket blir skevt om skruven som håller fast luftrenaren har varit för hårt åtdragen, resultatet blir att tjuvluft kan ta sig förbi förgasarlockpackningen till en kanal som har med startförgasaren att göra, och då får man inte alls något extra bränsle vid full choke, bara en massa extra luft. Man kan rikta locket genom att sätta det i spänn med skruvtvingar eller liknande och värma det försiktigt (ugn vid kanske 100-150 °C i några timmar). Nyare Jikov-förgasare, 32SEDR, som sitter på Skoda från ca 1984-85 och framåt har inte det där problemet eftersom distansen för luftrenarens fästskruv är gängad i förgasarhuset istället för i locket på dem.

Ett annat vanligt fel som ger kallstartproblem är om gasspjällen står för mycket öppna i tomgångsläge, kanske för att någon klåpare har försökt justera tomgången med spjällstoppskruvarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011