Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-10 14:54 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
jag har en gammal yamaha stx 340 från 1977.

Jag skulle vilja konvertera den till E75. Visst räcker det att jag ger den 30 % extra. Läste att man ska ha helst 36 % extra. Tycker att den drar så mycket
vid 36 %.

Föresten, hur länge tror ni till att bensinen kommer försvinna? Om 5 år eller?

Jag vet inte hur mycket man tjänar på att konvertera till E75? Är det 500 kr på 10 tankar som är 35 L?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-10 22:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hur mycket man tjänar ekonomiskt beror ju helt och hållet på aktuell skillnad mellan bensin- och E85-pris, och det varierar ju hela tiden. Om man tittar på statistik över längre tid (se avdelningen Mackar och priser för E85 så inser man att det varierar rätt kraftigt, det enda säkra är att man brukar tjäna på E85 utom en period på några månader varannan vinter eller vårvinter.

Att prata om små skillnader som 30 % eller 36 % bränsleanrikning är meningslöst när man har att göra med så grovt tillyxade förgasare som dem man hittar på snöskotrar. Där varierar ju bränsleblandningen också kraftigt med både lufttryck och temperatur. Om förgasaren är av en typ med fasta munstycken, där man byter huvudmunstycke för att ställa in bränsleblandningen, så provar man helt enkelt ut det minsta munstycke med vilket motorn går bra på det bränsle man tänker köra på. Att försöka beräkna hur stort munstycke man ska välja vid konvertering blir bara en mycket grov uppskattning och en utgångspunkt att börja med.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011