Etanol.nu http://etanol.nu/forum/ |
|
Konvertering av Yamaha ET 340 -81 http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=4451 |
Sida 1 av 2 |
Författare: | Nordda [ mån 08-12-15 13:03 ] |
Inläggsrubrik: | Konvertering av Yamaha ET 340 -81 |
Antar att man kan skriva om snöskotrar här också. Så här ligger det till: Jag har monterat primer på skotern min som är kopplad till oljebehållaren som är fylld med bensin. Det tänkte jag ha till kallstarter. Direkt då skotern går igång så börjar den suga E85. Har även choke kopplad till förgasaren. Huvudmunstycket som sitter på just nu är av storlek 240. Med 40% större munstycke så måste jag alltså gå upp till 335? Till olja ska jag använda Triboron. Räcker allt detta? Tacksam för svar. |
Författare: | Yingen [ mån 08-12-15 14:28 ] |
Inläggsrubrik: | |
Har själv gjort det du skriver, köpte på mig lite olika huvudmunstycken men har bara använt det jag skruvade dit först då skotern gick perfekt på det.. Jag använder iof. castrol r40 som olja vilket inte ska klara minusgrader, men jag har alltid skotern i garaget så är det inget problem. Har låtit skotern så ute i -18 grader en natt för att testa primern. och den var lättstartad, dock fick man prima några gånger långsamt till motorn gått några minuter. En tråkig bieffekt är att man inte luktar skoter efter att man varit ute och kört.. Man kan gå in var som helst utan att någon klagar på lukten!! |
Författare: | Nordda [ mån 08-12-15 16:14 ] |
Inläggsrubrik: | |
Yingen skrev: Har själv gjort det du skriver, köpte på mig lite olika huvudmunstycken men har bara använt
det jag skruvade dit först då skotern gick perfekt på det.. Jag använder iof. castrol r40 som olja vilket inte ska klara minusgrader, men jag har alltid skotern i garaget så är det inget problem. Har låtit skotern så ute i -18 grader en natt för att testa primern. och den var lättstartad, dock fick man prima några gånger långsamt till motorn gått några minuter. En tråkig bieffekt är att man inte luktar skoter efter att man varit ute och kört.. Man kan gå in var som helst utan att någon klagar på lukten!! Okej. Men ska jag gå upp ända till 330/340 i munstycke? Behövs det justeras nåt på luftskruv etc? Går det köra felfritt sen? |
Författare: | Yingen [ mån 08-12-15 16:50 ] |
Inläggsrubrik: | |
tror jag ökade med 30%. sedan fick jag nog ställa mer tomgången en del och lite småskruvande var det nog.. Tror jag har 300 eller 310 munstycke.. Nu står skotern med ett lite haveri på sekundärvariatorn.. säkert spritens fel! |
Författare: | Nordda [ tis 08-12-16 16:29 ] |
Inläggsrubrik: | |
Yingen skrev: tror jag ökade med 30%. sedan fick jag nog ställa mer tomgången en del och
lite småskruvande var det nog.. Tror jag har 300 eller 310 munstycke.. Nu står skotern med ett lite haveri på sekundärvariatorn.. säkert spritens fel! Man får väl hålla koll på färgen tändstiften också. Vad har du för skoter? |
Författare: | aryan [ tis 08-12-16 19:42 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Konvertering av Yamaha ET 340 -81 |
Kul projekt. Obs att det munstyckets yta som ska vara ca 40% större, inte diametern, se http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php Jag antar att en snöskoter bara? körs på "vinteretanol" (E75) och då borde munstycket teoretiskt ökas något mindre än med E85. AFR ren bensin (inte handelsbensin med 5% etanol) är 14,7:1 AFR ren etanol (inte E85 med 15% bensin) är 9:1 etanol har en massa på 0,794 kg/l ren bensin har en massa på ca 0,75 kg/l (0,720–0,78) kg/l man behöver alltså (14,7/0,75) / (9/0,794) = 1,54282116 ggr så stor volym ren etanol än ren bensin per mängd luft Räknar man om det förhållande mellan handelsbensin (E05) och vinter- (E75) och sommaretanolblandningen (E85) blir det 136,99% för E75 och 142,28% för sommaretanol. Munstycket borde alltså ökas med 42,28% för E85 och 36,99% för E75 Enligt beräkningssidan ska ett 240 (2,4 mm?) munstycke då vara för vinteretanol Citat: Beräkningsesultat: 36,99% större diameter = 279.886 mm dvs ca ett 280 munstycke För sommar etanol skulle det teoretiskt vara Citat: 42,28% större diameter = 285.993 mm
dvs ca ett 286 munstycke /Aryan |
Författare: | Yingen [ ons 08-12-17 00:05 ] |
Inläggsrubrik: | |
Mikuni beräknar sina munstycken med flöde och inte med diameter.. |
Författare: | Nordda [ ons 08-12-17 16:28 ] |
Inläggsrubrik: | |
Sånt munstycke har jag fast 240 i storlek. Yingen, vad var det för skoter du konverterade? |
Författare: | aryan [ ons 08-12-17 16:37 ] |
Inläggsrubrik: | |
Nordda skrev: Sånt munstycke har jag fast 240 i storlek.
Är det flödet som på Mikuni eller diameter på hålet i 1/100 mm som på många andra förgasare som anges med siffrorna? /Aryan |
Författare: | Nordda [ ons 08-12-17 18:48 ] |
Inläggsrubrik: | |
aryan skrev: Nordda skrev: Sånt munstycke har jag fast 240 i storlek. Är det flödet som på Mikuni eller diameter på hålet i 1/100 mm som på många andra förgasare som anges med siffrorna? /Aryan Det är en Mikuni spjällförgasare. |
Författare: | Yingen [ ons 08-12-17 22:54 ] |
Inläggsrubrik: | |
Yamaha ET-340 -84 |
Författare: | Nordda [ tor 08-12-18 00:19 ] |
Inläggsrubrik: | |
Jag provar att köpa 300 och 320 i munstycke imorrn och sen slangar jag ur all bensin och tankar i 5 liter E75 och provar. |
Författare: | aryan [ tor 08-12-18 08:43 ] |
Inläggsrubrik: | |
I Teori skulle du alltså ha en 37% större munstycke, för ett 240 munstycke skulle det bli snarare 330, men praktiken du nog behöva både större och mindre. Kan man också ställa in tändingen på en sån motor eller ligger den helt fast? Har fortfarande inte helt fått kläm på hur man bäst ställer in tändningen för E85 på en tvåtaktmotor men tänker göra en del testar etanol-scootern med programmet GSF dyno http://land.heim.at/pampa/252319/tmt/gsf_dyno.html i vår. /Aryan |
Författare: | torbjorn [ tor 08-12-18 09:20 ] |
Inläggsrubrik: | |
Man bör kunna ställa in tändningen genom att vrida på hela tändplattan. Men den arbetar helt utan tändförställning, så det som begränsar hur tidigt man kan ställa tändningen är risken för bakslag vid start. |
Författare: | aryan [ tor 08-12-18 11:04 ] |
Inläggsrubrik: | |
Tar man för mkt förtändning så blir en tvåtaktsmotor orkeslös vid låg/mellanvarv. För lite gör att den inte vill varva ur. Så det blir precis tvärtom en fyrtaktsmotor. /Aryan |
Sida 1 av 2 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |