Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Lambdareglerat flexifuel med tjuvluftsreglering
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=4577
Sida 1 av 2

Författare:  aryan [ tor 09-01-15 12:30 ]
Inläggsrubrik:  Lambdareglerat flexifuel med tjuvluftsreglering

Hej,

Sitter och funderar på om man skulle kunna göra en etanolkonverterad förgasar motor lambdareglerat och tom flexifuel med en lambdareglerad tjuvluftsreglering.

Det finns liknande system (inte för flexifuel) i Tyskland som gör om en bensinförgasarbil till en lambda reglerad motor med 3-vägs katalysator genom att montera en liten tjuvlufts ventil från tankventilation som man öppnar och stänger pulsvis beroende på lambdavärdet, är bara munstyckerna tillräcklig stora (vilka de brukar vara) kan motorn då svänga rund lambda och få katten att funka bra.

Nu funderar jag på hur stor tjuvluftsventil man skulle behöva ha för att en etanolkonverterad motor ska bli flexifuel dvs även gå lamdareglerat på bensin. För att få en förgasarmotor gå bra med E85 borde man ha ca 40% större munstycken. Tänker jag då fel att man borde ha en tjuvluftventil som är 40% av förgasarens gaspjällsyta?

Det blir väl för stort för att det ska bli praktiskt genomförbart i så fall.

/Aryan

Författare:  karlmb [ tor 09-01-15 15:59 ]
Inläggsrubrik: 

Du borde nog kunna använda precis samma ventil som de har i de systemen.
Den huvudsakliga konverteringen gör man ju genom att byta munstycken i förgasaren. Visserligen får ventilen ett något mindre arbetsområde men frågan är om det inte fungerar ändå.
Ahhh..OK flexifuel blir kanske svårt, då behövs det ju större arbetsområde. Hmm....

Författare:  aryan [ tor 09-01-15 18:03 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Du borde nog kunna använda precis samma ventil som de har i de systemen.
Den huvudsakliga konverteringen gör man ju genom att byta munstycken i förgasaren. Visserligen får ventilen ett något mindre arbetsområde men frågan är om det inte fungerar ändå.


Jo ja det förstår jag, f.ö. används en vanlig tankventilationsventil till det.

karlmb skrev:
Ahhh..OK flexifuel blir kanske svårt, då behövs det ju större arbetsområde. Hmm....


Precis! Min fråga är igentligen om jag tänker rätt att "tjuvluftventilen" ska vara lika mycket större förgasarventurin som munstyckerna ska vara större, dvs ca 40%. Det blir rätt stora grejer...

/Aryan

Författare:  karlmb [ fre 09-01-16 02:05 ]
Inläggsrubrik: 

Men om vi skapar flexifuel på det sättet innebär ju det det samma som att stänga choken rätt mkt när man har etanol i tanken.
Visst, det går ju men känns lite väl vedbod att sänka motorns effekt och öka pumpförlusterna...

Författare:  GL [ fre 09-01-16 17:37 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Men om vi skapar flexifuel på det sättet innebär ju det det samma som att stänga choken rätt mkt när man har etanol i tanken.
Visst, det går ju men känns lite väl vedbod att sänka motorns effekt och öka pumpförlusterna...

Analogin med mera chokning är en feltanke. Aryans ide är helt rätt, iallafall i teorin! Den innebär inte att man skulle få ökade sugförluster och sänkt effekt. Däremot finns det säkert flera praktiska problem med att få regleringen snabb nog och att få den insläppta extra luften att blanda sig jämnt med den luft som gått genom förgasaren så att alla cylindrar får samma luft/bränsle-blandning. (För ett tiotal år sedan fick jag faktiskt samma idé om lambdareglerat extra luftflöde med en fetställd förgasare som grund men det förblev en idé).

Författare:  torbjorn [ fre 09-01-16 20:46 ]
Inläggsrubrik: 

Det fanns ju funderingar för några år sedan (tror det var före forumkraschen) om att man skulle kunna lambdareglera en förgasare med vakuumkolv (Zenith-Stromberg och liknande) genom att låta en pulsad magnetventil reglera trycket på ena eller andra sidan av vakuumkolven/membranet.

Författare:  karlmb [ sön 09-01-18 00:51 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
Den innebär inte att man skulle få ökade sugförluster och sänkt effekt.


Varför inte?

Författare:  GL [ sön 09-01-18 10:00 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Citat:
Den innebär inte att man skulle få ökade sugförluster och sänkt effekt.


Varför inte?

Därför att det med ett extra luftflöde förbi den ordinarie förgasaren blir en totalt större strypningsyta för luften, med en choke minskar man ju den totala ytan. Kan du förklara hur du tänkte?

PS Försök citera med namn, du har gjort flera inlägg där det inte syns vem du citerar. DS

Författare:  karlmb [ sön 09-01-18 10:24 ]
Inläggsrubrik: 

GL skrev:
karlmb skrev:
Citat:
Den innebär inte att man skulle få ökade sugförluster och sänkt effekt.


Varför inte?

Därför att det med ett extra luftflöde förbi den ordinarie förgasaren blir en totalt större strypningsyta för luften, med en choke minskar man ju den totala ytan. Kan du förklara hur du tänkte?

PS Försök citera med namn, du har gjort flera inlägg där det inte syns vem du citerar. DS


Om blandningsförhållandet skall öka till bränslets fördel denna väg så är ju en strypning av luften enda sättet.
Detta blir i praktiken en choke så att mer bränsle sugs in via förgasarens munstycken.
Detta system kan inte fungera med mindre än att man stryper originalintaget i förgasaren några procent och sedan släpper in luften en annan väg via en kontrollerad ventil.
Summa summarum måste det totala luftflödet alltid var lägre än i bensinutförande.

Om man kombinerar med större munstycken i förgasaren kan man minska chokebehovet men så länge man vill kunna reglera måste man ha ett lägre flöde att utgå ifrån, alltså en strypning uppströms regleringsventilen.

Eller har jag missat nåt?

Författare:  GL [ sön 09-01-18 11:06 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Eller har jag missat nåt?

Ja, du missade att förgasarens bränslemunstycken skulle ha 40 % större yta.

Författare:  aryan [ sön 09-01-18 11:24 ]
Inläggsrubrik: 

Det verkar som du missad vad min tanke går ut på.

Man kan få fetare blandning på två sätt i en förgasarmotor:
1 öka luftstrupning = öka undertryck i venturin = choke
2 minska bränslestrypning = större bränsle munstycken

Givetvis gör man alt 2 för at kunna köra på E85, dvs monterar ca 40% större munstycken. Det ger alltså inte mera strypning av motorn än i original utförande.

Sedan var min tanke att man med dessa större munstycken ändå skulle kunna köra på bränsleblandningar med mera bensin genom att utöver förgasaen montera en luftspjäll som släpper i "tjuvluft" till insuget. När spjället/tjuvluftsventilen öppnas minskar mängden luft+bränsle som går genom originalförgasaren för att få en magrare blandning. Tjuvluftventilen ska givet vis vara snab nog att följa förgasarspjällets rörelser och regleras elektroniskt till lambda 1 eller liknande.

Visst har du rätt i att man för att få samma effekt på bensin under dellast ska strypa originalförgasarspjället mera, men motorn blir inte mera strypt för den får ju resten av luften genom tjuvluftspjället. Vid fullgas ökar man tom den totala venturin då och minskar strypningen.

Min ursprångsfråga var egentligen hur stor tjuvluftsventilens area måste vara för att det vid fullgas (=lågt vakuum) fortfarande kan magra ut blandningen tillräckligt för att kompensera för de ca 40% mera bränsle som de större munstycken ger.

Ska luftsventilens area då även vara 40% av originalförgasarens venturi-yta, behöver man bara 1/140% = ca 10% av venturi-ytan eller något däremellan?

/Aryan

PS @GL l är inte så orolig över att blandingen inte ska fördelas jämt nog, det är så mkt turbulens i insuget ändå.

Författare:  karlmb [ sön 09-01-18 18:16 ]
Inläggsrubrik: 

Ahh, givetvis!!
OK, enda problemet är kanske då att det behövs en stor ventil som sagt.
OM man plockar en cruisecontrol/tomgångsreglerings e-gas från en Mercedes med HFM eller Bosch elektroniskt insprutningssystem (ÅM 1993 eller nyare) så får man en typ diam 30-40mm spjällskiva som kan styras snabbt.
Men en sån kostar ju en del förstås om man inte har tur på skroten.

Författare:  aryan [ sön 09-01-18 20:40 ]
Inläggsrubrik: 

Intressant det där med mercedes delen! Skulle gärna vilja veta Bosch nummret om de är från Bosch. Kan du hitta en bild på den t ex på http://bildelsbasen.se/ eller http://autokatalogen.se eller liknande.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ sön 09-01-18 23:49 ]
Inläggsrubrik: 

Det finns ju också ett servomotorstyrt spjällhus på Saab 9000 med antislir och/eller farthållare, från början av 90-talet. Jag har ett sådant liggande som kommer från en ungefär 92'a (alltså en av de sista årsmodellerna med LH 2.4) som jag var med och källsorterade i somras.

Författare:  karlmb [ mån 09-01-19 00:40 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Intressant det där med mercedes delen! Skulle gärna vilja veta Bosch nummret om de är från Bosch. Kan du hitta en bild på den t ex på http://bildelsbasen.se/ eller http://autokatalogen.se eller liknande.

/Aryan


0001419125

Eller om denna länk funkar:
http://bildelsbasen.se/index.php?index= ... &branch_id[]=1&branch_id[]=3&branch_id[]=8&searchmode=2&fvehiclemodelyear=1993&tvehiclemodelyear=1996&partcodesearch=0001419125&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=1&id=16861706

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/