Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 17-10-18 19:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-02-23 13:36 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-20 15:23
Inlägg: 16
Ort: Dalssland
Läste i Nostalgia nr 3

" I takt med etanolens popularitet som miljöbränsle, har även en del miljömedvetna ägare av äldre bilar börjat använda sig av bränslet.
Men nu varnar man för att motorer som endast används under en kortare säsong löper risk att få rostskador i cylinderloppen då bränslet lägger sig ovanpå kolvringarna och fräter på väggarna.Därför bör en etanoldriven bil som ställs undan en längre tid köras på bensin mot slutet"

Av G Ambell

Vad är längre tid??
Har konverterat min traktor BM terrier till etanol, den används ju bara sporadiskt, jobbigt om man skall köra på bensin varje gång man kört


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-23 14:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Konstigt, varför skule det vara värre med etanol än med bensin? Kör man på bensin bildas det svavelsyra och vatten i avgasarna som är betydligt afgressivare än ättiksyra.

Om det vore så illa skulle husbilen med B18 motor som står stilla i stort sätt hela vintern samt gräsklipparna också vara sönderrostade vid det här läget.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan mån 09-02-23 17:40, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-23 16:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4469
Ort: Sundsvall
Rostskador i cylindrarna är ett problem om man kör på ren etanol eftersom det då bildas ättiksyra vid ofullständig förbränning. Men syrabildningen upphör helt och hållet när man blandar lite bensin i bränslet, som i E85.

Däremot kan man ju få lätta korrosionsskador pga vatten och kolsyra från avgaserna, och det såväl vid E85- som vid bensindrift. Enklaste sättet att undvika detta är att se till att motorn är ordentligt varmkörd när den stängs av. Det är inte alls bra att kallstarta en motor och stänga av den innan den har blivit varm. Speciellt inte om den sedan ska stå länge.

Om en motor ska stå undanställd på fuktigt ställe (t ex båtmotor som kommer att övervintra i ett fuktigt båthus vid kusten) så är det lämpligt att konservera den. Den enklaste konserveringsmetoden är att låta motorn gå på tomgång och pumpa in olja i förgasaren/insugningsröret med en oljekanna, sedan stänger man av när det ryker som mest. Innan nästa start får man då räkna med att ta ur tändstiften och tvätta av dem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011