Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Rostskador cylindrar av etanol
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=4779
Sida 1 av 1

Författare:  redheat [ mån 09-02-23 13:36 ]
Inläggsrubrik:  Rostskador cylindrar av etanol

Läste i Nostalgia nr 3

" I takt med etanolens popularitet som miljöbränsle, har även en del miljömedvetna ägare av äldre bilar börjat använda sig av bränslet.
Men nu varnar man för att motorer som endast används under en kortare säsong löper risk att få rostskador i cylinderloppen då bränslet lägger sig ovanpå kolvringarna och fräter på väggarna.Därför bör en etanoldriven bil som ställs undan en längre tid köras på bensin mot slutet"

Av G Ambell

Vad är längre tid??
Har konverterat min traktor BM terrier till etanol, den används ju bara sporadiskt, jobbigt om man skall köra på bensin varje gång man kört

Författare:  aryan [ mån 09-02-23 14:13 ]
Inläggsrubrik: 

Konstigt, varför skule det vara värre med etanol än med bensin? Kör man på bensin bildas det svavelsyra och vatten i avgasarna som är betydligt afgressivare än ättiksyra.

Om det vore så illa skulle husbilen med B18 motor som står stilla i stort sätt hela vintern samt gräsklipparna också vara sönderrostade vid det här läget.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ mån 09-02-23 16:37 ]
Inläggsrubrik: 

Rostskador i cylindrarna är ett problem om man kör på ren etanol eftersom det då bildas ättiksyra vid ofullständig förbränning. Men syrabildningen upphör helt och hållet när man blandar lite bensin i bränslet, som i E85.

Däremot kan man ju få lätta korrosionsskador pga vatten och kolsyra från avgaserna, och det såväl vid E85- som vid bensindrift. Enklaste sättet att undvika detta är att se till att motorn är ordentligt varmkörd när den stängs av. Det är inte alls bra att kallstarta en motor och stänga av den innan den har blivit varm. Speciellt inte om den sedan ska stå länge.

Om en motor ska stå undanställd på fuktigt ställe (t ex båtmotor som kommer att övervintra i ett fuktigt båthus vid kusten) så är det lämpligt att konservera den. Den enklaste konserveringsmetoden är att låta motorn gå på tomgång och pumpa in olja i förgasaren/insugningsröret med en oljekanna, sedan stänger man av när det ryker som mest. Innan nästa start får man då räkna med att ta ur tändstiften och tvätta av dem.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/