Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 09-02-28 17:52 
Offline

Blev medlem: lör 09-02-28 17:34
Inlägg: 2
Hej
Jag undrar om det finns någon förgasare till en 2,0 liters motor som har ställbart munstycke. Eller någon som har någon ide om vilken förgasare som skulle passa till en konvertering.

Den första flexfule bilen var model T ford som hade två rattar på instrument panelen. En för tändningen och en till munstycket.
Henry ford tyckte att bensin var olämpligt som brännsle till motorer...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ställbar förgasare?
InläggPostat: lör 09-02-28 19:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Nja- "moderna" förgasare ställer ju sig själva i viss mån. Se här:
http://www.braigasen.com/Forgasarjustering.htm

Några Strombergmodeller har ju dessutom en justerskruv i botten, men det är ju inget man ändrar under färd, (som en moppe). Och just i Strombergfallet måste du slipa om nålen om du vill konvertera förgasaren till E85. Det finns beskrivningar här på forumet om hur man gör.
Det finns även "etanolvänliga" förgasarverkstäder där man har möjlighet att få hjälp.

Här är tre länkar:
http://www.forgasarteknik.se/

http://www.su-service.se/

http://www.misab.se/ som egentligen bara är en butik, men dom lär svara på frågor.

Det finns säkert fler än dom här, men börja med detta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-28 21:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om huvudmunstycket sitter på ett sådant sätt all man skulle kunna göra en nål/skruv som så kan peka mot munstycket så kan man göra om ett upborrat (för stort) munstyke till ett ställbart, det har jag gjort i min 2cv. Det är via en flexibel bit rär och sedan en stång tom justerbart under fart inifrån!

Jag har utgått från en vanlig stälbart moppemunstycke som jag anpassat. Senare har vi tagit fram ett färdigt kit men denna kittet passar bara ( 2cvns) Solex förgasare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan lör 09-02-28 22:35, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-28 21:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett problem med Stromberg, SU, Pierburg och liknande förgasare med vakuumkolv och bränslenål är att justerskruven som flyttar nål eller munstycke i höjdled påverkar bränsleblandningen som mest vid tomgång och sedan gradvis mindre och mindre vid större gaspådrag.

En annan förgasartyp som har gott om justermöjligheter är GM:s "Varajet", en tvåstegs fallförgasare som är rätt vanlig på Opel från början och mitten av 80-talet. Men den har separata justerpunkter för tomgång, dellast och fullast, dessutom individuellt för första och andra steget, så det blir mycket skruvande varje gång man ska ändra bränsle.

Då är nog en bättre lösning att välja en s k elektronisk förgasare(t ex Bosch/Pierburg Ecotronic eller någon av alla de olika elektroniska förgasare som fanns på tidiga japanska bilar med katalysator (t ex en hel del modeller av Mitsubishi '87-88).

En ännu bättre lösning är ju att gå över till centralinsprutning (TBI), t ex ett Bosch Mono-Jetronic eller GM P4-system.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-28 22:47 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
http://www.knracing.se/tpi_dialajet.htm

Skulle inte något sånt här funka??
Finns någon liknade modell också.Borde gå att göra själv också :roll:

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-01 13:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Båtdoc skrev:
http://www.knracing.se/tpi_dialajet.htm

Skulle inte något sånt här funka??
Finns någon liknade modell också.Borde gå att göra själv också :roll:


Den anordningen fungerar bara på förgasare där en vertikal trottel med nål används som gasreglage (alltså sådan förgasare som används på tvåtaktsmotorer i t ex snöskotrar och mc, exempelvis Mikuni "VM"). Dessutom är dial-a-jet gjord så att den huvudsakligen påverkar blandningen vid fullgas, vid dellast får man på en sådan förgasare ändå justera genom att flytta nålen i höjdled, och för tomgång ändrar man blandningen genom att byta det s k pilotmunstycket. Ofta finns det också en tomgångsblandningsskruv men den har mycket litet justerområde.

En lösning som man har varit inne på förut här på forumet är för övrigt att utgå från en förgasare med vakuumkolv, men bygga om den så att man pluggar igen förbindelsen mellan utrymmet under membranet och luftfiltret, istället ansluter man det till en reglerbar trevägsventil som är ansluten före och efter vakuumkolven sett längs förgasarens luftväg. Men jag vet inte om någon har provat den lösningen praktiskt än.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011