Båtdoc skrev:
http://www.knracing.se/tpi_dialajet.htmSkulle inte något sånt här funka??
Finns någon liknade modell också.Borde gå att göra själv också

Den anordningen fungerar bara på förgasare där en vertikal trottel med nål används som gasreglage (alltså sådan förgasare som används på tvåtaktsmotorer i t ex snöskotrar och mc, exempelvis Mikuni "VM"). Dessutom är dial-a-jet gjord så att den huvudsakligen påverkar blandningen vid fullgas, vid dellast får man på en sådan förgasare ändå justera genom att flytta nålen i höjdled, och för tomgång ändrar man blandningen genom att byta det s k pilotmunstycket. Ofta finns det också en tomgångsblandningsskruv men den har mycket litet justerområde.
En lösning som man har varit inne på förut här på forumet är för övrigt att utgå från en förgasare med vakuumkolv, men bygga om den så att man pluggar igen förbindelsen mellan utrymmet under membranet och luftfiltret, istället ansluter man det till en reglerbar trevägsventil som är ansluten före och efter vakuumkolven sett längs förgasarens luftväg. Men jag vet inte om någon har provat den lösningen praktiskt än.