Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 17-10-17 17:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: B&S Quantum
InläggPostat: tor 09-05-07 21:21 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 278
Jag har fått tag i en gammal klippo med B&S Quantummotor. Denna ska vara "bättre" än den vanliga med förgasaren inbyggd i tanken av vad jag förstått. Någon som har info om förgaserna på denna eller rentav konverterat en?

mvh
A


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 09:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4469
Ort: Sundsvall
Är det samma flottörförgasare som B&S använde på t ex 4 hk-motorer även i början av 90-talet innan motorerna började kallas Quantum? I så fall har jag konverterat en sådan, det gjordes genom att borra upp huvudmunstycket någon tiondels mm.
Innan dess hade jag kört den på E85 i flera år och reglerat bränsleblandningen med choken, men nu borrade jag upp munstycket 0,05 mm åt gången tills den gick bra utan choke i varmt tillstånd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-13 20:26 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 278
Det ser ut som en flottörförgasare som sitter bakom ett stor pappfilter, vet inte om det är exakt samma, men samma metod borde fungera om man ordnar ett extra munstycke och ett gäng borr. Frågade lokala gräsklipparmeken om vad ett munstycke gick på och om det fanna olika storlekar, men han visste inte och verkade inte orka kolla.

Var får man tag i små borr ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-13 21:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1175
Ort: Nyköping
Här bilder på munstycke som borras upp.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=5810#5810

Borrsatser här.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=1133#1133

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-13 14:12 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 278
Har nu försökt ge mig på klipparen, köpte borr och ett extra munstycke för att ha kvar originalet om det gick åt skogen.

Tyvärr hade inte min förgasare ett sådant munstycke som på bilden utan ett fast ej utbytbart vilket gör att jag inte vågar borra i den.

Ska försöka ragga tag i en annan förgasare där munstucket är pluggen som håller bottenkoppen och borra det istället. Som tur är så kostar en ny förgasare inte mer än 500:- så en begagnad borde gå att hitta billigt.

/A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-05 09:39 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 278
Nu har jag lyckats byta till mig en förgasare med löst munstycke, snart ska det borras, sen kommer rapport om hur den funkar efter konverteringen. Tyvärr funkar inte chkecken som den ska, det finns inget som drar i spjället så jag har fått spärra det i öppet läge, med tur fungerar det hyfsat att starta utan choke.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011