Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

B&S Quantum
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=5032
Sida 1 av 1

Författare:  reez [ tor 09-05-07 21:21 ]
Inläggsrubrik:  B&S Quantum

Jag har fått tag i en gammal klippo med B&S Quantummotor. Denna ska vara "bättre" än den vanliga med förgasaren inbyggd i tanken av vad jag förstått. Någon som har info om förgaserna på denna eller rentav konverterat en?

mvh
A

Författare:  torbjorn [ fre 09-05-08 09:35 ]
Inläggsrubrik: 

Är det samma flottörförgasare som B&S använde på t ex 4 hk-motorer även i början av 90-talet innan motorerna började kallas Quantum? I så fall har jag konverterat en sådan, det gjordes genom att borra upp huvudmunstycket någon tiondels mm.
Innan dess hade jag kört den på E85 i flera år och reglerat bränsleblandningen med choken, men nu borrade jag upp munstycket 0,05 mm åt gången tills den gick bra utan choke i varmt tillstånd.

Författare:  reez [ ons 09-05-13 20:26 ]
Inläggsrubrik: 

Det ser ut som en flottörförgasare som sitter bakom ett stor pappfilter, vet inte om det är exakt samma, men samma metod borde fungera om man ordnar ett extra munstycke och ett gäng borr. Frågade lokala gräsklipparmeken om vad ett munstycke gick på och om det fanna olika storlekar, men han visste inte och verkade inte orka kolla.

Var får man tag i små borr ?

Författare:  GL [ ons 09-05-13 21:39 ]
Inläggsrubrik: 

Här bilder på munstycke som borras upp.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=5810#5810

Borrsatser här.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=1133#1133

Författare:  reez [ lör 09-06-13 14:12 ]
Inläggsrubrik: 

Har nu försökt ge mig på klipparen, köpte borr och ett extra munstycke för att ha kvar originalet om det gick åt skogen.

Tyvärr hade inte min förgasare ett sådant munstycke som på bilden utan ett fast ej utbytbart vilket gör att jag inte vågar borra i den.

Ska försöka ragga tag i en annan förgasare där munstucket är pluggen som håller bottenkoppen och borra det istället. Som tur är så kostar en ny förgasare inte mer än 500:- så en begagnad borde gå att hitta billigt.

/A

Författare:  reez [ sön 09-07-05 09:39 ]
Inläggsrubrik: 

Nu har jag lyckats byta till mig en förgasare med löst munstycke, snart ska det borras, sen kommer rapport om hur den funkar efter konverteringen. Tyvärr funkar inte chkecken som den ska, det finns inget som drar i spjället så jag har fått spärra det i öppet läge, med tur fungerar det hyfsat att starta utan choke.

Författare:  gt-i [ ons 18-09-26 09:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: B&S Quantum

Väcker liv i en gammal "död" tråd.
Försöker få till en konvertering av min B&S quantum 35. Den går på E85 men dör vid belastning. Dvs den går tunt. Öppnade upp den i helgen och konstaterade att jag hade den gamla modellen utan munstycket i muttern som håller koppen.

Är det munstycket som sitter i "sidan" ovanför flottören på andra bilden?

Finns en reglerskruv som jag är osäker på om det är till tomgångsmunstycket eller huvudmunstycket. Kan döda maskinen på fullgas genom att skruva in det, så det borde vara huvudmunstycket som regleras?

Hur får jag bilderna att bli mindre? Nu tar de upp hela skärmen i inlägget?

Bilagor:
rsz_12018-09-23_160542.jpg
rsz_12018-09-23_160542.jpg [ 75.3 KiB | Visad 11418 gånger ]
rsz_12018-09-23_160553.jpg
rsz_12018-09-23_160553.jpg [ 91.44 KiB | Visad 11418 gånger ]

Författare:  torbjorn [ ons 18-09-26 13:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: B&S Quantum

Justerskruven ska bara påverka tomgångsblandningen. Om den påverkar gången vid fullgas, så är det förmodligen stopp i huvudmunstycket eller någonting innanför det.

Jag brukar ta ner bildstorleken med något bildbehandlingsprogram innan jag postar dem i forumet.

Författare:  gt-i [ ons 18-09-26 19:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: B&S Quantum

Ska ge mig på bilden när jag sitter vid en dator. Är det munstycket som sitter horisontellt på sidan?

Författare:  torbjorn [ tor 18-09-27 13:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: B&S Quantum

Ja, det bör vara huvudmunstycket som sitter på sidan. Längre upp sitter spridarna för huvud- och tomgångssystem, tomgångsspridaren fungerar väl samtidigt som tomgångsmunstycke. Dessa två bör såklart också rensas.

Författare:  gt-i [ tor 18-09-27 18:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: B&S Quantum

Fick min borrsats från ebay. Troligen samma som Aryan tipsat om på Jula. Saknade 1.1mm. Mätte hålstorleken med borren innan, fick igenom 0.75mm men inte 0,80. Höftar med 0,775mm. Borrade upp till 0,85mm och nu går den, samt orkar varva vid belastning. Kan vara lite tunn blandning, bara ökat arean med 20%. Tändstiftet ser ok ut tycker jag. Har dock bara kört motorn 10-15 minuter. Tänstiftet kan vara orginal, så beläggningarna vid "foten" är gamla.

Startar snällt med choken.

Bilagor:
rsz_2018-09-27_190232.jpg
rsz_2018-09-27_190232.jpg [ 104.85 KiB | Visad 11418 gånger ]

Författare:  torbjorn [ fre 18-09-28 09:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: B&S Quantum

Det ser ut som ett Bosch-tändstift, så det är nog bytt någon gång. I B&S-motorer brukar det från fabrik antingen sitta Champion eller stift som bara är märkta med en B&S-logga.
Det är ytterst sällan det blir problem med originaltändstiften, men desto vanligare med de märkeslösa, förmodligen kinatillverkade stift som småmaskinhandlarna gärna prånglar ut.

Förhoppningsvis bränns sotavlagringarna bort om motorn får gå hårt belastad någon timme i sträck.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/