Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-10-20 06:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-06-09 17:58 
Offline

Blev medlem: tis 09-06-09 17:42
Inlägg: 3
Hej
Min motor har en liten egenhet. Den är svårstartad när den är varm, men lättstartad när den är kall. Går perfekt.

Kör på 50% E85.
Bilen är en folkvagn 1963 med 1200 motor. Kompressionen är något höjd 0,5 mm och topplocken är helt nya. Utöver detta så har jag dubbla Weber enkelportsförgasare som är noggrannt utprovade med aktuell bränsleblandning. Har också ett bättre flödande avgassytem. Tändfördelaren är original med fungerande vakuumdosa. Jag har dock bytt ut brytarspetsarna till brytarlöst.

Som sagt, motorn går helt perfekt men är svårstartad när den är varm. Den startad dock alltid när den är varm, till slut. Brukar ta 5-6 startförsök. Den visar inga som helst tecken på att tända och så plötsligt gör den det.
<någon som har en idé?
Markus
M


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-09 19:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4469
Ort: Sundsvall
En vanlig orsak till sådana problem på gamla VW är spänningsfall i tändningslåset. Manöverströmmen till startmotorsolenoiden, som ska passera genom tändningslåset under start, är ju uppåt 20 A. Och om elanslutningar och kontaktytorna i tändningslåset inte är i perfekt skick så är det lätt gjort att spänningen efter tändningslåset sjunker så långt att tändsystemet inte fungerar.
Prova att mata tändsystemet från ett separat batteri och se om bilen alltid är lättstartad då. I så fall är enklaste åtgärden att sätta dit ett mellanrelä för manöverströmmen till startmotorn, det placeras lämpligen under baksätet. Eventuellt kan man också ordna ett mellanrelä för att avlasta tändningslåsets anslutning 15.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 07:28 
Offline

Blev medlem: fre 07-12-14 08:55
Inlägg: 68
Ort: Från
Nät tändningen stod 3-5 grader för tidigt vid start på min bil så hade den precis samma symtom när den var varm.
Inget-inget-inget-inget-WROOOM....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 10:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Förrutom tändnings tipsen av Torbjörn kan du även testa om den går igång lätt när den är varm om man knuffar i gång den, då vet du att startströmmen på något sätt ställer till det och får du kolla upp alla anslutningar, kontaktåset, batteripoler osv.

Det som motsäger denna teori är att du bara har problem när motorn är varm. Det skulle kunna tyda på problem med tändspole eler ditt bryterlösa system som får problem när motorn är varm men göra teorin om spänningsfall i tändningslåset inte lika sannolikt.

Hur går den på tomgång när motorn är varm? Om motorn känns lite svag då och lätt "dör" när du försöker smyga ivägg från tomgången så skulle jag börja med att kontrollera ventilspelet. Om du har för lite ventilspel så får du för lite komp vid varm motor och får du startproblem.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 11:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Kan det vara avdunstning ur förgasaren?

Svärfars Amazon startade på ett kick även om det var -25°C, men om motorn var varm, och hade stått en liten stund var den nästan omöjlig att få igång.
Tills han skaffade en bränslepump till förgasaren. Då var det aldrig startproblem.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 13:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
En 2cv (också boxormotor med fallströmförgasare ovanför motorn på et varmt ställe) blir gärna lite sur efter man stannat med varm motor och måste då startas med gasen nere i botten för att komma igång.

/ARyan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 15:11 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
På min VW så hängde sig metallstången som går upp till bränslepumpen, den var lagrad i en fiberstyrning som nöp åt om stången och då pumpade inte pumpen något bränsle när motorn vart för varm, sen släppte den när motorn svalnat eller när man kollade om det kom någon soppa.Svårhittat fel!Lite smärglande på stången gjorde susen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011