Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kompensationsmunstycket
InläggPostat: mån 09-06-22 10:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag undrar om man vid etanolkonvertering borde ändra kompensationsmunstycket i förgasaren, jag tror egentligen att den inte behöver ändras alls?

Anledningen till min undran är att jag köpte för några år sedan köpte ett "etanolkitt" av förgasartenik till min Zentith 36VN på Volvo B18A motorn i Hanomagen men sedan haft problemet att den går för mager förutom på tomgång och jag alltid måste choka för att få kraft ur motorn över 2000 varv och mer än ca 15% gaspådrag.

orginalbestyckning för förgasare zenith 36 VN med mina värden ur kittet är:

strykona 30.
huvudmunstycke 117 -> 140 (+143%)
kompensationsmunstycke 115 -> 135 (+138%)
tomgångsmunstycke 70 -> 100 (+204%)
luftmunstycke för tomgång 70.
luftmunstycke för delgas 1,40.
accelerationsmunstyke 40 -> 80 (+400%)
accelerationspumpens slag kort.
flottörventil 1,75.
packning för flottörventil, tjocklek 1mm.
tomgångsvarvtal(varm motor) 500-700 v/min.

Jag misstänker att kompensationsmunstycket inte alls borde ökas eller i varje fall inte så mkt eftersom -som jag förstått det- den arbetar emot huvudmunstycket för att undvika en för stor anrikning vid ökade luftflöden. Men på förgasarteknik menade Gunnar-inte vem som helst heller- att den alltså borde ökas med 138%. Just nu får motorn i varje fall uppenbart för lite bränsle när luftflödet ökar alltså tror jag att det är problemet.

Jag skulle även kunna ha för lite flöde från bränslepumpen som tidigare har hakat upp sig ibland vid låg tomgångsvarvtal men då borde choke bara hjälpa en kort stund (tills flottörhuset töms helt) och så är det inte. En annan tänkbar orsak skulle motorgas venturi ringen som jag har mellan luftfilter och förgasaren kunna vara men det tror jag inte kan göra så mkt heller.

Enklast är väl att prova med orginal kompensationsmunstycke men det har jag tyvärr förlagt nånstans så jag för väl löda igen hålet och borra om, men andras erfarenhet / teorier om detta vällkomnas!

/Aryan

PS med ganska hård motvind drar den nu 1,7l i milen vid 90-100 km/t, vilket väl få anses godkänd med en tung och stor Hanomag. Det motsvarar 1,2-1,3 förbrukning i bensin berående om man räknar på energinnehållet (1,4) eller normal merförbrukning (1,3). Har inte planat toppen ännu vilket väl borde kunna ge 5-10% sänkning av förbrukningen om jag går från 8,5 till 12-13 i kompression

PS2 alger gillar E85, bilen som inte körts så mkt hade betydligt mera algväxt rund tanklocket, när man kör på bensin brukar spill ta död på alger men lite E85 spill är uppenbarligen mkt bra näring!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011