Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Ett tips till er alla gällande lågfartsmunstycken!
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=5668
Sida 1 av 1

Författare:  CLUEZ [ ons 10-03-17 22:46 ]
Inläggsrubrik:  Ett tips till er alla gällande lågfartsmunstycken!

Jag har sen förra året etanolkonverterat min Baotian Sprint, den har funkat helt perfekt på E85 efter att jag bytte huvudmunstycke från 85 till 106. Ska byta upp mig till 110 eller 108 snart när jag väl får tid, men till vidare når jag runt 70-75 km/h med original variatorvikter.

Jag har bytt förgasare en gång eftersom den vanliga kinaförgasaren svarar väldigt konstigt på bestyckning, däremot är jag osäker på om detta steg behöver genomföras. Den nya förgasaren ser för övrigt nästan exakt ut som den gamla, den använder till och med samma munstyckstyper.

Vid konverteringen passade jag på att köpa mig lite munstycken, men dessa räckte bara uppåt 98, så jag fick borra upp dom med en precisionsborr (känner en urmakare som ordnade detta åt mig). Jag bytte även lågfartsmunstycke från 35 till 38 vilket fixade en del problem.

Två problem återstår dock, tomgång och kallstarter som jag tror mig har löst just nu, har dock inte testat ännu. Tomgången fungerar dåligt efter gassläpp från fullgas till tomgång, vilket förklaras av kallstartsproblemen.

Det var nu ett tag sen jag konverterade och har hittills kört runt med dessa problem och startat med startgas, men när jag tog ut mopeden och skulle provköra den för några dagar sen märkte jag att om jag pumpade med accelerationspumpen ett par gånger innan jag körde startmotorn så kunde jag starta utan startgas, detta tydde på att choken inte ville ge tillräckligt med bränsle, och då kom jag att tänka på att jag bara bytt lågfartsmunstycke till 38, alltså bara ökat med drygt 8%!
Egentligen borde jag ökat med 30%, vilket motsvarar munstycke 45

Jag inspirerades idag av den här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2320003
(Inlägget lyder: "Utan choke vid kall motor är nog ett tecken att hojen går för fett på lågfart, men vem fan fiser omkring på tomgång.")

Det är lite utav motsatsen till mitt problem men med det kan man bekräfta att jag hade rätt i mina funderingar, det ska tydligen vara lågfartsmunstycket eftersom man rimligtvis borde få sämre kallstarter om man har för litet, dessutom har jag ju faktiskt problem med tomgången som jag måste ha relativt hög!

Så till er alla som ska konvertera kinamopeder, bry er om lågfartsmunstycket också!

När jag ändå skriver ska jag ge er mina recept till konverterade kinamopeder:

Förgasarinställning 1 med Strypning i luftburken:
Huvudmunstycke: 96 (funkade bra med 94, bättre med 96, sämre med 98)
Lågfartsmunstycke: 38, 40 eller 42 (funkade bättre för mig såhär än när jag plockade bort strypningen)
Nålen ställd på lägsta alternativt näst lägsta hacket

Förgasarinställning 2 utan luftburksstrypning:
Huvudmunstycke: 106, 108 eller 110 (testar just nu)
Lågfartsmunstycke: 44 (svarar rappt och fint på gaspådrag, testar kallstart)
Nålen ställd på lägsta hacket

Med större lågfartsmunstycke bör ni nog kunna kallstarta ända ner till 0 grader, jag är förvisso i full gång med att testa och är intresserad av att ta fram ett standardrecept till dessa mopeder. E85 for the win!

Författare:  karlmb [ ons 10-03-17 23:08 ]
Inläggsrubrik: 

Bra jobbat!

Författare:  Baggis [ tor 10-03-18 06:04 ]
Inläggsrubrik: 

Utmärkt! Har en sådan själv som behöver konverteras!

Författare:  widmark [ tor 10-03-18 19:09 ]
Inläggsrubrik: 

Det är också min erfarenhet av förgasarkonverteringar att lågfarts/tomgångs-munstycket behöver bytas. Även om det finns justerskruvar blir det en helt annan sak om man går upp i dimension på munstycket, choke osv vill man ju också att det ska fungera.

Författare:  aryan [ fre 10-03-19 01:19 ]
Inläggsrubrik: 

Tack för rapporten.

Jag har också samma erfarenhet med tomgångs och chokemunstycken. Dessutom kan man gärna gå upp mer än de 41% än vad teorin föreskriver, eftersom mindre munstycken påverkas av etanolens högre viskositet kan från 38 till 50 vara lagom, det går ju ändå att justera neråt.

Författare:  CLUEZ [ mån 10-03-22 19:39 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har varit sjuk, haft ont i halsen, feber och så vidare, så jag har inte hunnit med att testa.

Jag fick precis tag i munstycke 44 som ska testas så snart det går, återkommer med resultat!

Har förresten funderat på om man behöver göra fler hack i nålen så att man kan få upp den ännu längre (eller ner beroende på hur man ser det, mer bränsle vill vi ha iaf), eller om möjligen ett nytt lågfartsmunstycke kan kompensera detta, för lågfartsmunstyckets storlek har ju även effekt på nålen.

Det är ju lite jobbigt med tvekan vid gassläpp och hastigt gaspådrag (jag går alltid från noll till fullgas, jag kör väldigt ryckigt enligt de flesta, fast jag är bekväm med det själv), men möjligtvis något man kan leva med. Jag föredrar dock att ha min förgasare rätt inställd :wink:

Författare:  CLUEZ [ mån 10-03-22 19:40 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Tack för rapporten.

Jag har också samma erfarenhet med tomgångs och chokemunstycken. Dessutom kan man gärna gå upp mer än de 41% än vad teorin föreskriver, eftersom mindre munstycken påverkas av etanolens högre viskositet kan från 38 till 50 vara lagom, det går ju ändå att justera neråt.


Jaha, så etanol är alltså mer trögflytande än bensin? Det var nåt nytt! :)

Författare:  CLUEZ [ tis 10-03-23 21:55 ]
Inläggsrubrik: 

Sådär ja!

Har installerat lågfartsmunstycke 44 och aldrig haft en moped som går såhär bra, inte minsta tvekan på gaspådrag alls, det enda man kunde anmärka på var att blandningsskruven inte gjorde nån större skillnad när jag skruvade in den max

Ska pröva kallstartegenskaper och återkommer, men än så länge ser det bra ut! =)

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/