Jag har sen förra året etanolkonverterat min Baotian Sprint, den har funkat helt perfekt på E85 efter att jag bytte huvudmunstycke från 85 till 106. Ska byta upp mig till 110 eller 108 snart när jag väl får tid, men till vidare når jag runt 70-75 km/h med original variatorvikter.
Jag har bytt förgasare en gång eftersom den vanliga kinaförgasaren svarar väldigt konstigt på bestyckning, däremot är jag osäker på om detta steg behöver genomföras. Den nya förgasaren ser för övrigt nästan exakt ut som den gamla, den använder till och med samma munstyckstyper.
Vid konverteringen passade jag på att köpa mig lite munstycken, men dessa räckte bara uppåt 98, så jag fick borra upp dom med en precisionsborr (känner en urmakare som ordnade detta åt mig). Jag bytte även lågfartsmunstycke från 35 till 38 vilket fixade en del problem.
Två problem återstår dock, tomgång och kallstarter som jag tror mig har löst just nu, har dock inte testat ännu. Tomgången fungerar dåligt efter gassläpp från fullgas till tomgång, vilket förklaras av kallstartsproblemen.
Det var nu ett tag sen jag konverterade och har hittills kört runt med dessa problem och startat med startgas, men när jag tog ut mopeden och skulle provköra den för några dagar sen märkte jag att om jag pumpade med accelerationspumpen ett par gånger innan jag körde startmotorn så kunde jag starta utan startgas, detta tydde på att choken inte ville ge tillräckligt med bränsle, och då kom jag att tänka på att jag bara bytt lågfartsmunstycke till 38, alltså bara ökat med drygt 8%!
Egentligen borde jag ökat med 30%, vilket motsvarar munstycke 45
Jag inspirerades idag av den här tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2320003
(Inlägget lyder: "Utan choke vid kall motor är nog ett tecken att hojen går för fett på lågfart, men vem fan fiser omkring på tomgång.")
Det är lite utav motsatsen till mitt problem men med det kan man bekräfta att jag hade rätt i mina funderingar, det ska tydligen vara lågfartsmunstycket eftersom man rimligtvis borde få sämre kallstarter om man har för litet, dessutom har jag ju faktiskt problem med tomgången som jag måste ha relativt hög!
Så till er alla som ska konvertera kinamopeder, bry er om lågfartsmunstycket också!
När jag ändå skriver ska jag ge er mina recept till konverterade kinamopeder:
Förgasarinställning 1 med Strypning i luftburken:
Huvudmunstycke: 96 (funkade bra med 94, bättre med 96, sämre med 98)
Lågfartsmunstycke: 38, 40 eller 42 (funkade bättre för mig såhär än när jag plockade bort strypningen)
Nålen ställd på lägsta alternativt näst lägsta hacket
Förgasarinställning 2 utan luftburksstrypning:
Huvudmunstycke: 106, 108 eller 110 (testar just nu)
Lågfartsmunstycke: 44 (svarar rappt och fint på gaspådrag, testar kallstart)
Nålen ställd på lägsta hacket
Med större lågfartsmunstycke bör ni nog kunna kallstarta ända ner till 0 grader, jag är förvisso i full gång med att testa och är intresserad av att ta fram ett standardrecept till dessa mopeder. E85 for the win!