Fiestan har väl en vanlig enports fallförgasare, Solex, Weber eller liknande? Det enda som är justerbart på den är tomgångsblandning och tomgångsvarvtal, det går alltså inte att påverka bränsleblandningen vid gaspådrag på annat sätt än genom att byta (eller borra upp) huvudmunstycket.
Det brukar finnas justermöjligheter på automatchoken, t ex genom att vrida kåpan där bimetallfjädern sitter. På en så pass modern bil som '87 är det mycket troligt att automatchoken värms upp av både kylvatten och ett elektriskt värmeelement, om man upplever att chokespjället öppnar för snabbt efter kallstart kanske man kan åtgärda det med ett lämpligt motstånd i serie med det elektriska värmeelementet eller en termoventil på kylvattenledningen till automatchoken, så att inget varmvatten alls släpps fram dit förrän motorn har nått en viss temperatur.
Om bilen har effektiv luftförvärmning och allting i det systemet är i ordning, kanske dessutom ett elektriskt värmeelement i insugningsröret (som t ex Ford 2.0 OHC med förgasare i Sierra, och de flesta VAG-bilar med förgasare från 80-talet) så behövs det antagligen inte mycket till choke för att motorn ska gå bra under uppvärmningsfasen.
_________________ Att mäta är att veta
|