Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 19-08-21 04:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: konvertering av forgasser
InläggPostat: lör 07-03-31 14:07 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 17:11
Inlägg: 30
Ort: Hedemark, Norge
Hei!
Nå har vi endelig fått vår tredje e85-pumpe i norge. denne står ikke så langt hjemmefra og prisen er 8,5 kroner pr liter. dermed er jeg nødt til å konvertere min bil, en 900 (-85) med enkel solex forgasser. er det noen som kan forklare hvordan man går frem når man konverterer en slik forgasser?
Mvh Andreas.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-04-01 07:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4668
Ort: Sundsvall
Det är väl en förgasare med vakuumkolv och rörlig nål (samma grundkonstruktion som SU och Stromberg). Det finns beskrivet i flera andra trådar här hur man gör för konverteringen, fast det brukar ofta bli frågan om att slipa ner nålen mer eller mindre på känn och prova sig fram. Förutom på Saab så används samma förgasarkonstruktion också på Volvo, Mercedes och en del engelska och japanska bilar. Många japanska motorcyklar har också liknande förgasare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-04-02 15:11 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
En Solex ( http://www.forgasarteknik.se/solex.html ) har väl fasta munstycken?
Det borde då handla om att borra upp munstycken för lågfart och huvudmunstycket för bränsle.

En strategi kunde vara att leta upp en likadan förgasare på skroten och ta munstyckena från den.
Då kan du prova dej fram genom att borra upp munstyckena lite i taget.
Skulle det inte fungera bra kan du alltid sätta tillbaka de munstycken du hade förut.

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-04-02 18:28 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 17:11
Inlägg: 30
Ort: Hedemark, Norge
Nei, forgasseren det er snakk om har vakuumkolv som Torbjørn sier. da er det vel og en nåldyse i den som må slipes ned: lite grann på den tykkeste delen mens man sliper bort mer jo tynnere nålen blir nedover. stemmer det? nå kjører jeg på 40 % e85. den starter lett ved 0 grader og drar mye bedre på høyere turall enn før. men på lavt turtall er det en del fusking (hosting og hikking mm). går nok litt vel magert nå, for tennpluggene er hvite:D .
foresten, hvilken veg må jeg snu fordeleren for å få tidligere tenning. når jeg skrur den moturs faller turtallet mens turtallet stiger om jeg snur fordeleren medurs :? . nå står den i midten av instillingen.
- Andreas Ente


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-04-02 19:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4668
Ort: Sundsvall
Du bör inte ens försöka att vrida på fördelaren för att ställa in tändningen, utan att ha en stroboskoplampa inkopplad så att du kan se hur mycket tändläget ändras. På Saab 900 finns tändinställningsmärket på svänghjulet och det syns genom en öppning i kopplingskåpan. Det brukar (åtminstone på bilar sålda i Sverige) finnas en skylt på vänster hjulhus där rätt tändläge (för bensin) och motsvarande varvtal finns angivet. Tänk på att vakuumslangen till fördelaren alltid ska kopplas bort vid tändinställning.

För att få tidigare tändning ska fördelaren vridas MOT axelns rotationsriktning. Om den t ex roterar moturs, ska fördelaren vridas medurs för tidigare tändning. Det brukar finnas en pil på fördelaren som anger rotationsriktningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-04-12 14:16 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 17:11
Inlägg: 30
Ort: Hedemark, Norge
Har hittil latt tenningen være instillt som den var intill jeg får gjort det med en stroboskoplampe, som du foreslo torbjørn.

Nå kjører jeg på 100 % e85. Forgassernålen har jeg slipt slik at arealet mellom munnstycket og nålen til enhver tid er 30% større enn før. Men da jeg tok en avgasstest på et verksted i stad, viste måleren alt for høye verdier ved tommgang:
- CO: 12
- CO2: 7,3
- HC: 1199
- O2: 1,13
- Lambda: 0,75
:lol:

CO kom aldri under 11 uansett hvor myemekanikeren justerte nåla opp og ned.

Og by the way, en forgassernål koster 400 kr hos saab-forhandleren :x
Så, kan jeg bruke andre nåler enn saabs? volvo?

What to do next?
Hilsen Andreas Ente


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011