Citat:
Hej! Jag konverterade igår min Saab 96V4 från 1979. Den har således Solex 32TDID tvåportsförgasare och på de två munstyckena stod det 130 resp 122,5. Jag borrade upp till 1,5mm på bägge (vilket borde bli aningen för stort på det lilla munstycket, men jag saknade borr på 1,4mm, så jag chansade). Jag tidigareställde också tändningen 5 grader.
Den fungerar helt superbt! Går jämnt och fint och är pigg som aldrig förr. Jag kände mig tvungen att köra ett ordentligt testrace, så jag och min tjej åkte ner till syrran i småland (cirka 15 mil) och hem igen idag. Bilen drog under den resan 0,91 L/mil. Att jämföra med 0,7 jag kört på tidigare liknande resor. Då ska nog tas med i beräkningen att jag blev lite meddragen av den nytillkomna effekten, och att jag inte riktigt körde så bränslesnålt jag kunde. Jag tror jag kan komma ner en bit under 0,9, och då är det ju precis som det ska vara!
Jag är så nöjd! Samvetet känns lättare då jag inte bidrar så mycket till växthuset och jag är så glatt överraskad över att det fungerar så bra, samt att det var så lätt att göra.
Kostnad 8,90 kr för ett tvåpack av borr på Biltema.
Ett enda problem har jag. Och det är tomgången som är ojämn. Bilen slocknade till och med vid ett par tillfällen, även om den var väldigt lättstartad igen. Jag får nog borra upp tomgångsmunstycket en aning också.
/Olof Mogren
_________________
Saab 96V4 1979 med Solex 32TDID på 100% E85.
Till överst på sidan
Citat:
Fredrik
Blev medlem: 26 Maj 2005
Inlägg: 173
Från: Stockholm, Södermalm
Skrivet: 06-09-18 20:15 Rubrik:
Kul att det funkar så bra!
Du får alltså bättre tomgång om du drar ut choken lite?
_________________
Volvo B230A Weber 32/36
Till överst på sidan
Citat:
olofmogren
Blev medlem: 17 Sep 2006
Inlägg: 4
Från: Göteborg
Skrivet: 06-09-19 08:15 Rubrik: Choke
Tyvärr så har jag automatisk choke (något som jag vid tillfälle hade tänkt bygga om till manuell), men jag ska skruva lite på tomgångsblandningsskruven så får vi nog svar på frågan. Tomgången verkar dock vara bättre vid kall motor vilket borde vara svar på din fråga. Då ska ju choken vara stängd.
/Olof
_________________
Saab 96V4 1979 med Solex 32TDID på 100% E85.
Till överst på sidan
Citat:
olofmogren
Blev medlem: 17 Sep 2006
Inlägg: 4
Från: Göteborg
Skrivet: 06-09-19 21:43 Rubrik: Tomgångsproblemen borta
Nu har jag skruvat lite på tomgångsblandningsskruven. På den tur jag sen tog (tillräckligt för att testa ordentligt med varm motor), så var tomgången lika fin som någonsin. Så någon urborrning av tomgångsmunstycke blir det nog inte tal om.
_________________
Saab 96V4 1979 med Solex 32TDID på 100% E85.
Till överst på sidan
Citat:
Vee-Eight
Blev medlem: 07 Okt 2006
Inlägg: 1
Skrivet: 06-10-07 20:45 Rubrik:
olofmogren:
Är själv lite intresserad att konvertera min V4 -76:a, men jag funderar på det finns några krav att typa om bilen eftersom både din och min är äldre än 1975? Har letat efter info, men har inte hittat ngt tyvärr..
Till överst på sidan
Citat:
gammsaaben
Blev medlem: 10 Nov 2006
Inlägg: 1
Skrivet: 06-11-10 02:42 Rubrik:
Vee-Eight skrev:
olofmogren:
Är själv lite intresserad att konvertera min V4 -76:a, men jag funderar på det finns några krav att typa om bilen eftersom både din och min är äldre än 1975? Har letat efter info, men har inte hittat ngt tyvärr..
Saab-Jonte på Saabklubben kom med denna information:
"Lagligheten sett med e85 kan ställa till bekymmer men med äldre v4:or så är det absolut inga problem, problemen uppstår när en bil är tillverkad efter 1989 då det är förbjudet enl naturvårdsverkets bestämmelser för avgasvärden, detta är en stark diskussion då avgaserna är mycket rena från etanoldrivna bilar, enda problemet är att det blir för mycket 02 rester (väte,vatten).
men innan 1989 års så är det inget större problem, dock behöver bilar med katalysator och insprutning en sorts "luft dispens" inom lagen, har aldrig sett något sådant tillstånd men tydligen ska det finnas, och som nu veterligt så är det inte så många saabmodeller före 1984 som har insprut förutom då räknat turbo, gli, gle, ems mfl. och dom är minder vanliga än trogna GL, Gls och senkommande 900C. bilar som är veteranklassade alltså bilar med tillverkningsår 1976 och äldre är det fritt fram att exprimentera med etanol så länge avgasvärdena är inom rimmlig gräns, eftersom o2 värdet inte mäts på bilar utan katalysator m.m. så kan inte SBP sätta 2:a på att värdet är för högt, dom kan möjligtvis gnälla lite och tycka att man kan justera lite när man kommer hem."
Tråden i sin helhet finns på:
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/s ... =0&fpart=2Till överst på sidan
Citat:
Torbjorn
Blev medlem: 29 Nov 2004
Inlägg: 3898
Från: Sundsvall
Skrivet: 06-11-10 09:29 Rubrik:
Nja, här har någon fått något om bakfoten. På personbilar och lätta lastbilar upp till 2500 kg totalvikt så får man inte göra några motorförändringar från 1976 års modell och framåt.
Gränsen vid 1989 som Saab-Jonte nämner gäller däremot om bilen är lastbilsregistrerad och har en totalvikt över 2500 kg. Alltså för t ex Ford Transit, VW Transporter och liknande fordon.
Men, precis som han skriver, i praktiken spelar det ingen större roll. Det enda som kollas vid besiktning av en bil före 1989 är en s k komponentkontroll, alltså att de stora och viktiga delarna som är viktiga för avgasutsläppen sitter där och ser ut att vara av ungefär rätt typ (t ex förgasare, EGR-ventil, luftpump för luftinblåsning, fördröjningsventil för vakuumtändförställning), samt att man mäter CO-halt vid tomgång. Beroende på årsmodell får den vara upp till 3,5 eller 4,5 %. Om bilen har EGR, och ventilen är lättåtkomlig, så provas också att det systemet fungerar.
_________________
Att mäta är att veta.