Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-02-05 20:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-02-05 15:07
Inlägg: 22
Ort: Göteborg
Följande tråd har jag återskapat från google cache. Jag själv startade den i höstas. Jag har gjort vidare förkovringar i ämnet och detta kommer jag redogöra för nedan de gamla inläggen. Jag hoppas fortfarande att det gamla forumet kommer att återskapas i sin helhet.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 07-02-05 20:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-02-05 15:07
Inlägg: 22
Ort: Göteborg
Citat:
Hej! Jag konverterade igår min Saab 96V4 från 1979. Den har således Solex 32TDID tvåportsförgasare och på de två munstyckena stod det 130 resp 122,5. Jag borrade upp till 1,5mm på bägge (vilket borde bli aningen för stort på det lilla munstycket, men jag saknade borr på 1,4mm, så jag chansade). Jag tidigareställde också tändningen 5 grader.

Den fungerar helt superbt! Går jämnt och fint och är pigg som aldrig förr. Jag kände mig tvungen att köra ett ordentligt testrace, så jag och min tjej åkte ner till syrran i småland (cirka 15 mil) och hem igen idag. Bilen drog under den resan 0,91 L/mil. Att jämföra med 0,7 jag kört på tidigare liknande resor. Då ska nog tas med i beräkningen att jag blev lite meddragen av den nytillkomna effekten, och att jag inte riktigt körde så bränslesnålt jag kunde. Jag tror jag kan komma ner en bit under 0,9, och då är det ju precis som det ska vara!

Jag är så nöjd! Samvetet känns lättare då jag inte bidrar så mycket till växthuset och jag är så glatt överraskad över att det fungerar så bra, samt att det var så lätt att göra.

Kostnad 8,90 kr för ett tvåpack av borr på Biltema.

Ett enda problem har jag. Och det är tomgången som är ojämn. Bilen slocknade till och med vid ett par tillfällen, även om den var väldigt lättstartad igen. Jag får nog borra upp tomgångsmunstycket en aning också.

/Olof Mogren
_________________
Saab 96V4 1979 med Solex 32TDID på 100% E85.
Till överst på sidan



Citat:

Fredrik



Blev medlem: 26 Maj 2005
Inlägg: 173
Från: Stockholm, Södermalm
Skrivet: 06-09-18 20:15 Rubrik:


Kul att det funkar så bra!
Du får alltså bättre tomgång om du drar ut choken lite?
_________________
Volvo B230A Weber 32/36
Till överst på sidan


Citat:


olofmogren



Blev medlem: 17 Sep 2006
Inlägg: 4
Från: Göteborg
Skrivet: 06-09-19 08:15 Rubrik: Choke


Tyvärr så har jag automatisk choke (något som jag vid tillfälle hade tänkt bygga om till manuell), men jag ska skruva lite på tomgångsblandningsskruven så får vi nog svar på frågan. Tomgången verkar dock vara bättre vid kall motor vilket borde vara svar på din fråga. Då ska ju choken vara stängd.

/Olof
_________________
Saab 96V4 1979 med Solex 32TDID på 100% E85.
Till överst på sidan



Citat:



olofmogren



Blev medlem: 17 Sep 2006
Inlägg: 4
Från: Göteborg
Skrivet: 06-09-19 21:43 Rubrik: Tomgångsproblemen borta


Nu har jag skruvat lite på tomgångsblandningsskruven. På den tur jag sen tog (tillräckligt för att testa ordentligt med varm motor), så var tomgången lika fin som någonsin. Så någon urborrning av tomgångsmunstycke blir det nog inte tal om.
_________________
Saab 96V4 1979 med Solex 32TDID på 100% E85.
Till överst på sidan



Citat:



Vee-Eight



Blev medlem: 07 Okt 2006
Inlägg: 1
Skrivet: 06-10-07 20:45 Rubrik:


olofmogren:

Är själv lite intresserad att konvertera min V4 -76:a, men jag funderar på det finns några krav att typa om bilen eftersom både din och min är äldre än 1975? Har letat efter info, men har inte hittat ngt tyvärr..
Till överst på sidan


Citat:


gammsaaben



Blev medlem: 10 Nov 2006
Inlägg: 1
Skrivet: 06-11-10 02:42 Rubrik:




Vee-Eight skrev:
olofmogren:

Är själv lite intresserad att konvertera min V4 -76:a, men jag funderar på det finns några krav att typa om bilen eftersom både din och min är äldre än 1975? Har letat efter info, men har inte hittat ngt tyvärr..




Saab-Jonte på Saabklubben kom med denna information:

"Lagligheten sett med e85 kan ställa till bekymmer men med äldre v4:or så är det absolut inga problem, problemen uppstår när en bil är tillverkad efter 1989 då det är förbjudet enl naturvårdsverkets bestämmelser för avgasvärden, detta är en stark diskussion då avgaserna är mycket rena från etanoldrivna bilar, enda problemet är att det blir för mycket 02 rester (väte,vatten).

men innan 1989 års så är det inget större problem, dock behöver bilar med katalysator och insprutning en sorts "luft dispens" inom lagen, har aldrig sett något sådant tillstånd men tydligen ska det finnas, och som nu veterligt så är det inte så många saabmodeller före 1984 som har insprut förutom då räknat turbo, gli, gle, ems mfl. och dom är minder vanliga än trogna GL, Gls och senkommande 900C. bilar som är veteranklassade alltså bilar med tillverkningsår 1976 och äldre är det fritt fram att exprimentera med etanol så länge avgasvärdena är inom rimmlig gräns, eftersom o2 värdet inte mäts på bilar utan katalysator m.m. så kan inte SBP sätta 2:a på att värdet är för högt, dom kan möjligtvis gnälla lite och tycka att man kan justera lite när man kommer hem."

Tråden i sin helhet finns på:
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/s ... =0&fpart=2
Till överst på sidan


Citat:


Torbjorn



Blev medlem: 29 Nov 2004
Inlägg: 3898
Från: Sundsvall
Skrivet: 06-11-10 09:29 Rubrik:


Nja, här har någon fått något om bakfoten. På personbilar och lätta lastbilar upp till 2500 kg totalvikt så får man inte göra några motorförändringar från 1976 års modell och framåt.
Gränsen vid 1989 som Saab-Jonte nämner gäller däremot om bilen är lastbilsregistrerad och har en totalvikt över 2500 kg. Alltså för t ex Ford Transit, VW Transporter och liknande fordon.

Men, precis som han skriver, i praktiken spelar det ingen större roll. Det enda som kollas vid besiktning av en bil före 1989 är en s k komponentkontroll, alltså att de stora och viktiga delarna som är viktiga för avgasutsläppen sitter där och ser ut att vara av ungefär rätt typ (t ex förgasare, EGR-ventil, luftpump för luftinblåsning, fördröjningsventil för vakuumtändförställning), samt att man mäter CO-halt vid tomgång. Beroende på årsmodell får den vara upp till 3,5 eller 4,5 %. Om bilen har EGR, och ventilen är lättåtkomlig, så provas också att det systemet fungerar.
_________________
Att mäta är att veta.



Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Besiktigad UA!
InläggPostat: fre 07-03-30 10:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-02-05 15:07
Inlägg: 22
Ort: Göteborg
Hej igen. Jag fortsätter min monolog, i förhoppning att den kanske kan hjälpa någon eller att någon dyker upp som vill diskutera någon gång.

Igår var det bilprovning, och jag åkte igenom med blanka papper! Inte ens minsta "att-tänka-på-posten"!

100% E85 i tanken hade jag, och det lustiga är att på protokollet står det 0,0 för CO. Kan detta stämma? Vad har ni andra för värden och erfarenheter? Jag upptäckte inte siffran förrän jag åkt därifrån och har därför inte frågat hur den kunde se sådan ut. Förra året (med bensin i tanken) låg mätaren och vandrade mellan 5 och 9 ungefär, och efter en tur utomhus låg den mellan 3 och 5, varpå kontrollanten var vänlig och tog värdet när det låg exakt på 4,5 och jag fick åka vidare.

/Olof


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-03-31 11:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag ha också fått 0% CO med 2cv-n, då gick kontrolanten ut för att kolla om mätproben satt kvar i avgasröret och provade en annan maskin som också visade 0. Då gasade han lite för att se att det blev mer än 0...

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-03-31 13:31 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
0,25 fick vi med Vaz:en. Besiktningskillen byte ochså mätställe samt gasade på lite men det blev max 0,25. Då frågade han hur mycket etanol jag hade i tanken. -Det finns ingen frysrisk...inte ens i siberien sa jag då.
-Då flinade han bara och släppte igenom mig med en anmärkning på blekta baklysereflexer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-04-01 07:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om en bil med förgasarmotor har luftinblåsning (puls-air eller luftpump) som fungerar bra, så är det inte helt ovanligt att CO-värdet blir knappt mätbart även om man kör på bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011