Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertering av b230A
InläggPostat: ons 11-10-19 15:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Hej alla etanolfantaster! Jag är ny här på forumet och när det gäller konvertering av etanol och jag har lite frågor.

Jag har en Volvo 740 -86 med en b230A motor och jag undrar vad jag behöver göra med förgasaren och tändning?

jag läste på nätet att de var en som konverterade sin Amazon med b18 till etanol genom att bara skruva ur skruven i botten till trotteln 2 varv och ställde på tändningen 10 grader. Skulle man inte kunna göra de med en b230 fast med kanske en annan inställning? eller måste man verkligen slipa ner trottelnålen? skulle vara skönt att bara behöva skruva lite istället för att slösa tid och pengar på att slipa...


MVH MrRandom :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertering av b230A
InläggPostat: ons 11-10-19 18:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Att bara flytta munstycket (eller nålen, beroende på var justeringsmöjligheten sitter i den aktuella förgasaren) är ingen bra lösning, eftersom det påverkar bränsleblandningen mest vid tomgång och förhållandevis mindre ju större gaspådraget är.

En motor från 60-talet, där förgasaren är utprovad långt innan oljekrisen och avgasreningsbestämmelserna kom, brukar ha onödigt fet bränsleblandning i dellastområdet så en sådan kan man kanske få att bli nödtorftigt körbar på E85 på det sättet, även om den kommer att få alldeles för fet blandning på tomgång och för mager blandning vid fullgas, resultatet blir både illaluktande avgaser, onödigt hög bränsleförbrukning och låg effekt.

Om man tänker köra mer än några hundra mil på E85 så lönar det sig säkert att lägga ner en del arbete på att slipa nålen.

Rör inte tändningen till att börja med, kolla bara att den är rätt inställd enligt uppgifterna på "avgasskylten" och att alla tändförställningsmekanismer fungerar som de ska. Först när förgasaren är justerad så att motorn får rätt bränsleblandning och går bra under alla förhållanden på E85, så kan du börja laborera med att ställa tändningen tidigare och se om det går att sänka bränsleförbrukningen på det sättet.
Glöm inte att ta en titt på luftförvärmningen - se till att alla värmesköldar och slangar är hela så att ingen varmluft går förlorad till luftburken, och undersök om det går att ställa om förvärmningstermostaten för att få varmare luft in i förgasaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertering av b230A
InläggPostat: tor 11-10-20 14:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Okej tack så mycket för tipset. Jag ska testa mig fram och kolla om jag kan få till en bra luft/bränsle blandning utan att slipa och om de inte funkar får jag testa slipa till den. återkommer när jag testat. en tilll fråga... jag har fått väldigt mycket kritik när de gäller etanol som Tex att motor bara kommer hålla en månad sen kommer den skära och att den kommer gå dåligt efter ett tag. hur bra stämmer de rykterna? :?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertering av b230A
InläggPostat: tor 11-10-20 14:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De ryktena stämmer inte alls. Om du hör sådana, så be den som sprider ryktena att visa dig en motor som bevisligen har skadats genom att köras på E85. Förmodligen kommer han inte att kunna få fram ett exemplar att demonstrera.

Det finns ju idag hemkonverterade bensinbilar som har körts åtskilliga tiotusentals mil på E85 och konverteringserfarenheterna sträcker sig mer än 10 år bakåt i tiden, så om det verkligen hade varit några problem skulle de ha visat sig för länge sen.

Ryktena om motorskador härstammar ofta från gamla amerikanska rapporter, dels sådana som egentligen handlar om metanol men den som har läst rapporten har inte begripit skillnaden mellan metanol och etanol, och dels rapporter som gäller erfarenheter från Japan under andra världskriget. I Japan försökte man använda etanol som flygmotorbränsle mot slutet av kriget men fick stora problem pga föroreningar i bränslet (etanoltillverkningen skedde i primitiva kristidspräglade anläggningar, och distributionen skedde med tankfartyg där man pga krigsförhållandena ofta inte hade möjlighet att rengöra tankarna ordentligt utan etanolen förorenades av bl a saltvatten). Dessutom hade man samtidigt svår brist på användbara smörjoljor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertering av b230A
InläggPostat: tor 11-10-20 15:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Den här filmen har förekommit många gånger på det här forumet, men den håller än. Den visar hur utomordentligt bra en motor har klarat drift på E85 i många mil och flera år. Och då skall man veta att det inte är en FFV från början. Så den bidrar till att ta död på alla negativa rykten man hör om E85.
http://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU
När du kommer till nålslipningen, så kan det vara bra att känna till Förgasarteknik i Söderköping. Han har ibland färdiga nålar till salu. Han, Gunnar Eriksson, har för övrigt deltagit som debattör på det här forumet, men det är flera år sedan nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertering av b230A
InläggPostat: tor 11-10-20 17:01 
Offline

Blev medlem: tor 11-10-20 16:58
Inlägg: 20
Dock så är det mig veterligen vanligt att bensinfiltret sätter igen efter att man kört på etanol ett tag, detta är dock inget farligt utan bara gamla avlagringar som lösts upp. Bara att byta filter. Det kanske är detta som får dina vänner att tro att de har fel på motorn?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertering av b230A
InläggPostat: tor 11-10-20 20:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jo frippis, bränslefiltret riskerar att sättas igen när man går över till E85. Etanolen löser upp gamla avlagringar som kommer av bensinen. Men detta gäller mest insprutningsmotorer. Mr Random har en bil med Strombergförgasare. Och dom bränslefilter som normalt är till förgasarmotorer är inte så "petiga" som dom som är till insprutningsmotorer. Om dom nu finns överhuvudtaget? Har man inget så är ju ett sådant litet genomskinligt bränslefilter en bra investering. Kostar under en femtiolapp. Om det skulle uppstå oförklarliga störningar i bränsletillförsen, så får man ju ledtrådar med ett sådant filter. Det skall alltid var fyllt med minst 3/4 bränsle. Och det får inte synas några luftbubblor i fitret från tilloppet. Då har man en läcka på bränsleledningen. Och naturligtvis skall det stoppa föroreningar också. Skräpet syns ju tydligt till skillnad från dom filter som är till insprutningsmotorer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertering av b230A
InläggPostat: fre 11-10-21 00:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Tack så mycket allihopa ni har varit väldigt trevliga och tydliga. Nu vet jag att de inte är någon fara. Ska försöka få min förgasare att gå bra på etanol och om jag lyckas så fortsätter jag köra på de :) och jag har ett soppafilter sitter på men de byter jag efter ett tag :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertering av b230A
InläggPostat: fre 11-10-21 08:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På den här Volvon finns det minst två bränslefilter redan från fabrik - dels en sugsil i tanken och dels ett filter inbyggt i den mekaniska bränslepumpen. Eventuellt kan det också sitta ett slangmonterat filter någonstans under bilen, och en sista sil kan sitta vid bränsleinloppet till förgasaren. Så det är ingen större mening att hänga på ytterligare slangmonterade filter - det ger bara ytterligare skarvar och risk för bränsleläckage.

Beträffande hartsavlagringarna som löser sig i E85 så bör man vara medveten om risken att en gammal dålig bränsleslang som borde ha bytts för länge sen kanske håller någotsånär tätt ändå just för att avlagringarna så att säga har tätat porerna i gummit. Om sådana slangar finns i en bil som man börjar köra på E85 så kan de börja läcka som såll efter några veckor när hartsen är upplöst. Men risken är inte så stor på en Volvo, där brukar originalslangarna vara av ganska god kvalitet. Det är värre med de här tygomspunna slangarna som förekommer på tyska 80-talsbilar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertering av b230A
InläggPostat: fre 11-10-21 09:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
nyfiken skrev:
Jo frippis, bränslefiltret riskerar att sättas igen när man går över till E85. Etanolen löser upp gamla avlagringar som kommer av bensinen. Men detta gäller mest insprutningsmotorer. Mr Random har en bil med Strombergförgasare. Och dom bränslefilter som normalt är till förgasarmotorer är inte så "petiga" som dom som är till insprutningsmotorer. Om dom nu finns överhuvudtaget? Har man inget så är ju ett sådant litet genomskinligt bränslefilter en bra investering. Kostar under en femtiolapp. Om det skulle uppstå oförklarliga störningar i bränsletillförsen, så får man ju ledtrådar med ett sådant filter. Det skall alltid var fyllt med minst 3/4 bränsle. Och det får inte synas några luftbubblor i fitret från tilloppet. Då har man en läcka på bränsleledningen. Och naturligtvis skall det stoppa föroreningar också. Skräpet syns ju tydligt till skillnad från dom filter som är till insprutningsmotorer.


Okej, så jag behöver alltså inte tänka på att byta filter inom några månader? bilen har också rullat mindre än 19.000 mil så den har inte rullat lika långt som andra 740 har.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertering av b230A
InläggPostat: lör 11-10-22 09:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Risken för igensättningar någonstans - vare sig det nu är något filter eller sil, eller om det blir problem i förgasaren - beror inte på hur långt bilen har gått utan risken verkar vara störst om bilen någon gång i tiden har stått länge med gammal bensin i tanken.
Problemet är större på hobbybilar som alltid är avställda på vintern än på bilar som har varit igång året runt och det kan också vara bekymmersamt med bilar som någon gång har stått avställda flera år. Många 80-talsbilar blev ju stående 1-2 år hos bilhandlare under krisåren 1993-94.
Det verkar också som om problemen med hartsavlagringar är värre om bilen har plåttank än om den har plasttank, så ur den synpunkten behöver man ju inte oroa sig så mycket för en Volvo 740.

Jag föreslår att du inte byter eller rengör något filter i förebyggande syfte men håll beredskap för att det kan bli igensättning efter några veckor eller månader och i så fall är det ju bara att plocka isär överallt där det finns silar och filter i bränslesystemet för att kolla om det behöver rengöras någonstans.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertering av b230A
InläggPostat: mån 11-10-24 10:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Okej bra att veta, tack så mycket


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011