Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Goped
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=6345
Sida 1 av 1

Författare:  MrRandom [ mån 12-03-12 20:08 ]
Inläggsrubrik:  Goped

hejsan! jag tänkte kolla med er om ni vet någonting om etanolkonvertering på en goped dvs en sparkcykel med en tvåtaktsmotor förgasare. någon som vet något om detta? jag hällde i en skvätt etanol men då tvär dog den gick inte över huvud taget. kan bero på att oljan inte blande ut sig ordentligt men vet inte jag öppnade upp föggen men de visade sig att de inte var något munstycke direkt utan en väldigt simpel förgasare. någon kan hjälpa?

Författare:  nyfiken [ mån 12-03-12 22:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Goped

Är det en gammaldags tvåtaktare med blandsmörjning? Då måste du ha speciell tvåtaktsolja. Varken vanlig motorolja eller tvåtaktsolja duger. Den blandar sig inte med etanolen. Så det var tur för dig att motorn stannade själv innan något elände hade uppstått.

Om du bläddrar lite i rullgardinsmenyerna på startsidan så hittar du troligen uppgifter om vad en fungerande olja heter. Sedan behöver du åtgärda förgasaren för fetare blandning, men det var du ju själv inne på, så där kanske du har koll?

Författare:  aryan [ mån 12-03-12 23:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Goped

Är det en grästrimmermotor på den? Jag "konverterade" en sån till etanol, det var mkt enkelt, förgasaren hade två plastskruv en för tomgång och en för fullgas. De har begränsad justerutrymme men det går att ändra plasten så att de kan skruvas rund flera varv och kan ställas in rätt för E85.

Det funkar alltså fin fin fördelen är att det inte stinkar så. Kör med E85 kompatibel olja, KLotz techniplate t ex. Om motorn normalt ska ha 2% räcker det med 1,5% olja i E85 iom mer bränsle går in i motorn (1,4x 1,5% ≈ 2%).

/Aryan

Författare:  gt-i [ tis 12-03-13 09:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Goped

Stämmer det resonemanget verkligen? Är inte oljemängden anpassad för att smörja kolven vid fullvarv och maxbelastning? Då borde ju andelen olja vara det intressanta inte mängden?
Kör man försiktigt är motorn alltid "översmörjd".
Etanol kanske är mer smörjande än bensin från början?

Författare:  aryan [ tis 12-03-13 10:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Goped

Om man bortser från ca 5% effektvinst med E85 är motorbelastningen lika stor med bensin och E85 och proportionerligt med gaspådrag och varvtal.
Efter etanolkonvertering/justering av förgasare så går det vid samma gaspådrag och varvtal 1,4 ggr mera bränsle in i motorn. Smörningbehovet förändras inte, det behövs därför inga förändringar i en separatsmörjande motor.

I 2-takt motor med oljeblandat bränsle så vill man också ha samma smörjning som innan konvertering, samma oljeförbrukning så att säga. Eftersom det går in 1,4 ggr mera bränsle ska man ha ca 0,7 (1/1,4) mindre olja i bränslet, alltså 1,42% E85premix vid 2% olja i bensin eller 2,86% om det var 4% vid bensinpremix. Om man rundar av det till 1,5% resp 3% har man alltså tom lite mera olja i motorn än föreskrivet.

Etanol smörjer inte men det kylar mycket bättre vilket är en stor vinst i en tvåtaktsmotor eftersom risken för värmenyp är mkt mindre, en bensindriven tvåtaktmotor får ofta för mycket bränsle för att kyla motorn vid max belastningen, med E85 har man inte detta behov.

Författare:  MrRandom [ tis 12-03-13 14:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Goped

Jag kollade på föggen och jag tror inte de finns någon justerskruv det gick bara in en slang in i föggen

Författare:  aryan [ tis 12-03-13 15:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Goped

Du kanske kan lägga upp en bild? Vad är det för motor, slagvolym osv?

Författare:  MrRandom [ tis 12-03-13 19:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Goped

Jag fick igång den och den gick relativt bra på etanol dock lite torrt på tomgång. Kan lägga upp en bild senare

Författare:  aryan [ tis 12-03-13 22:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Goped

Den går väl lite för magert nu. Har den inte en Walbro förgasare?

Så här ser min Walbro förgasare ut efter jag tog bort lite plast för att komma åt justerskruverna
Bilaga:
Filkommentar: Walbro förgasare
walbro.jpg
walbro.jpg [ 70.66 KiB | Visad 13618 gånger ]


Ettans skruv är tomgångsblandningen och tvåans fulgasblandningen. Ut är fetare (dit ska man) och in är magrare.

Det finns också en tomgångsvarvtalsskruv ovanför svarta högvarvsblandningsskruven som här är långt inskruvat för at jag använder den med en generator som redan laddar/belastar motorn redan på tomgång och den annars stannar.

Aryan

Författare:  MrRandom [ tis 12-03-13 23:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Goped

nepp tyvärr har jag ingen sån förgasare. min är väldigt enkel. en ingång för soppaslangen bara. som sagt jag öppnade förgasaren och där inne var det inprincip bara ett håk upp till trottelhuset inget justerbart

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/