Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: konventera vw golf2 1988
InläggPostat: fre 12-04-13 15:12 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-13 15:10
Inlägg: 5
hej har hört att jag bara behöver byta munstycke i föggen för att kunna köra e85 i min golf

vet någon vart man kan få tag i större munstycken eller hur man borrar upp dom en bild guide vore kanon :)

har även öppet luftfilter på nu

tack för svar mvh andreas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-13 18:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Utan att veta i stort sett något om din bil eller förgasare, så kan jag säga att här är en firma som för mycket förgasardelar: http://www.misab.se/ Kolla den sidan om det är något för dig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-13 18:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
andreaskfk skrev:
hej har hört att jag bara behöver byta munstycke i föggen för att kunna köra e85 i min golf

vet någon vart man kan få tag i större munstycken eller hur man borrar upp dom en bild guide vore kanon :)

har även öppet luftfilter på nu

tack för svar mvh andreas



Vad är det egentligen för en Golf du har (katalysator eller inte, motorstorlek/effekt, motorkod)? Motorkoden står på bilens utrustningsskylt som vanligtvis sitter under bagagerumsmattan, ofta finns den även på en skylt på kamremskåpan samt instansad på motorblocket före motornumret.

De flesta svensksålda 88'or har centralinsprutning Mono-Jetronic, vilket ofta förväxlas med förgasare eftersom spjällhuset med spridare påminner om en sådan. Detta system går ofta - men inte alltid - att köra på E85 utan konvertering, det finns flera trådar om det här på forumet.

Dock finns det en del exemplar med 1,6 l motor som har en elektroniskt styrd förgasare Pierburg Ecotronic, det är inte alls omöjligt att även den har så brett arbetsområde för lambdaregleringen att även den klarar sig bra utan särskild konvertering.

När man kör på E85 är det mycket viktigt att ha så kraftig luftförvärmning det bara går att få, så jag föreslår att du först av allt återställer originalluftfiltret med förvärmningsspjäll mm och ser till att den termostatstyrda förvärmningen fungerar som den ska. Om du bara ska köra på E85 kan du spärra spjället så att det ständigt tar varmluft från grenröret, men vid bensindrift bör termostatregleringen behållas i originalskick. Detta gäller oavsett om bilen har centralinsprutning eller förgasare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-13 18:49 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-13 15:10
Inlägg: 5
torbjorn skrev:
andreaskfk skrev:
hej har hört att jag bara behöver byta munstycke i föggen för att kunna köra e85 i min golf

vet någon vart man kan få tag i större munstycken eller hur man borrar upp dom en bild guide vore kanon :)

har även öppet luftfilter på nu

tack för svar mvh andreas



Vad är det egentligen för en Golf du har (katalysator eller inte, motorstorlek/effekt, motorkod)? Motorkoden står på bilens utrustningsskylt som vanligtvis sitter under bagagerumsmattan, ofta finns den även på en skylt på kamremskåpan samt instansad på motorblocket före motornumret.

De flesta svensksålda 88'or har centralinsprutning Mono-Jetronic, vilket ofta förväxlas med förgasare eftersom spjällhuset med spridare påminner om en sådan. Detta system går ofta - men inte alltid - att köra på E85 utan konvertering, det finns flera trådar om det här på forumet.

Dock finns det en del exemplar med 1,6 l motor som har en elektroniskt styrd förgasare Pierburg Ecotronic, det är inte alls omöjligt att även den har så brett arbetsområde för lambdaregleringen att även den klarar sig bra utan särskild konvertering.

När man kör på E85 är det mycket viktigt att ha så kraftig luftförvärmning det bara går att få, så jag föreslår att du först av allt återställer originalluftfiltret med förvärmningsspjäll mm och ser till att den termostatstyrda förvärmningen fungerar som den ska. Om du bara ska köra på E85 kan du spärra spjället så att det ständigt tar varmluft från grenröret, men vid bensindrift bör termostatregleringen behållas i originalskick. Detta gäller oavsett om bilen har centralinsprutning eller förgasare.



tack för svaren jag har en 1,8ltr 89hk, har alltid trott att det är förgasare men det kanske är central insprut på den men jag bytte en packning som hette förgasar fots packning :P


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-13 19:01 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-13 15:10
Inlägg: 5
hitta ingen motorkod men har reg nr om det kan hjälpa till nfs638

tack så mycket//andreas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-13 20:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag kollade på en tillbehörsfirma. Dom säger: motor GX/RP och Trafikverket säger: motor GX.

Jag hade kunnat lägga upp ett skärmklipp på uppgifterna, men det kanske är lite för "utlämnande" på ett forum?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-13 21:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
RP-motorn har definitivt centralinsprutning, hur det är med GX vet jag inte. I och med att det är 1,8 l 66 kW så har den i alla fall inte elektronisk förgasare.
Visst har bilen katalysator?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-14 01:14 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-13 15:10
Inlägg: 5
mekonomen

Fabrikat: VOLKSWAGEN
Modell: GOLF (II)
Typ: 1.8 (Kat) (GX end 87-89)
Årsmodeller: 1987-1992

TYPINFO

Kaross: 19/1G
Motor: GX/RP
kW: 66

vägvärket

Fabrikat: VOLKSWAGEN
Modell: GOLF (II)
Typ: 1.8 (Kat) (GX end 87-89)
Årsmodeller: 1987-1992

TYPINFO

Kaross: 19/1G
Motor: GX/RP
kW: 66


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-14 08:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det låter definitivt som centralinsprutning. Men har du hittat utrustningsskylten som sitter under bagagerumsmattan?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-14 18:35 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-13 15:10
Inlägg: 5
har provat att köra med ren e85 nu går bra när man håller konstant gas, men när man kopplar och bromsar så vill bilen gärna dö och tomgången går väldigt upp och ner.

någon som vet lösningen på detta?

mvh Andreas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-15 12:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
andreaskfk skrev:
har provat att köra med ren e85 nu går bra när man håller konstant gas, men när man kopplar och bromsar så vill bilen gärna dö och tomgången går väldigt upp och ner.

någon som vet lösningen på detta?

mvh Andreas


Ökade du halten gradvis eller chockade du systemet?
Om det senare kan det hända att ECU bara lyckats adaptera sig på de punkter du kört med jämn gas hittills.
Börja med att låta den stå en längre tid på tomgång och se om den klarar att ordna till tomgången så den blir jämn.
Kör sedan en runda och förösk ligga på konstant gaspådarg i de punkter där den har problem, och ge den en chans att adaptera bränslemängden.
Om inget av detta ger ngn större framgång, minska E85 halten till typ 50% och se om det blir bra.
Isåfall, öka till 75% och om även det fungerar, fyll igen 100% E85, fast vänta typ 5 mil iaf under normal körning.
Gör gärna några varm- och kallstarter också, då en del styrsystem adapterar steg för steg vid varje motorstart/ körning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-15 16:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Mono-Jetronic adapterar sig snabbare sedan man har nollställt adapteringen och raderat felkoder. Detta gör man genom att, med avstängd tändning, kortsluta testuttaget (vanligtvis en gul flatstiftshylsa som sitter på en röd/vit kabel som hänger ut ur insprutningskabelstammen framför torpedväggen) till jord, slå på tändningen utan att starta motorn, vänta minst 5 sekunder och därefter ta bort jordningen.

Jag vet inte om den "körcykel" för adaptering som har rekommenderats för en del andra Bosch-motorstyrsystem av den generationen även fungerar på Mono-Jetronic, men det skadar inte att prova. Den går till på följande sätt:

1. Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (termostaten ska ha öppnat så att även kylaren har blivit varm), stäng av.
2. Starta omedelbart igen och låt den gå på tomgång i 2 minuter utan att någonsin röra gaspedalen, stäng av.
3. Starta ännu en gång och ge dig ut på en provtur. Under provturen ska bilen köras minst en minut med konstant gaspådrag och konstant hastighet över 70 km/h.

Tänk på att kallstarter underlättas om du slår på tändningen en halv minut innan du startar motorn, så att det elektriska värmeelementet i insugningsröret hinner bli varmt först.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011