Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-10-20 06:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-06-30 13:59 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-06 05:49
Inlägg: 17
Hej
Någon som har konventerat en Honda G300 motor till ren E85 drift?
Kör nu ca 50-50 alkylbensin E85. Har inte provat mera än så.

Det är en venturi float förgasare.

Är det "main jet" som ska borras upp?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-30 17:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ja om det är en förgasare som inte har gasnål så är det huvudmunstycket som ska ökas genomströmningsytan med ca 40% se http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 09:46 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-06 05:49
Inlägg: 17
Tackar för svar.

Det finns en justerskruv men jag har inte riktigt förstått om det är en nål?

Här finns manualen.
https://docs.google.com/open?id=0B6SR1T ... kZKa05rY00

på sidan 40 och 70 finns det mera information om förgasaren. Kanske någon expert förstår mera vad det är för typ av motor.

Tusen tackar igen!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 12:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Förgasaren har ett gaspjäll ingen gasnål så den är lätt att konvertera.

På sida 40 står det att huvudmunstycke 88 för G300 och 102 för G400. Siffrorna motsvarar ofta diametern i hundratals mm men ibland är det ett mått på yta/hur mkt bränsle som munstycket ger

Du kan kolla om det verkar hundradelars mm dvs att munstycket är 0,88 mm och i så fall bör du gå upp till 104 i teorin se http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php, i praktiken funkar det kanske redan bra med 102 munstycket för en G400 om du vill spara på orginal munstycket, men det kan även hända att den behöver större än 105 för att gå med full effekt det är lite trail and error.

Nålen du skriver om såg jag inte, den borde finns med på sid 70 men det är isf oftast tomgångsblandningsreglerskruv ibland en luftskruv som alltså skruvas in för en rikare blandning eller en tomgångs bränslestrypning som skruvas ur för en fetare blandning.

Tomgångsmunstycket måste du trolligtvis också borra upp / byta till större för ställskruvar har oftast för lite reglerområde, på sida 70 har munstycket (pilot jet) nr 9 i bilderna men jag såg inte viket mått den har.

När du väl har fått munstycken bra så att motorn går fint kan du ställa tändningen lite tidigare för att sänka förbrukningen/öka effekten, 5-8° tidigare än vanligt funkar säkert bra.

Kallstarten blir förmodligen svårare, om den inte ”vill” kan det avhjälpas med att spruta in lite (start)gas, aceton, bromsrengörning osv i insuget innan starten, när den väl har startad ska den klara sig på E85 såklart.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-02 12:49 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-06 05:49
Inlägg: 17
Tackar för ditt inlägg! Låter ju mycket trevligt.

Nålen som jar pratade om finner du på sidan 30
Där man ska justera "pilot screw" och idle speed med hjälp av en throttle stop screw. Kanske det räcker bara med att skruva ut nålen?

Läste lite om att ställa tändningen i manualen. Finns det något knep att fixa det utan massa special verktyg?

Tusen tackar igen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-07-05 19:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Haggan skrev:
Tackar för ditt inlägg! Låter ju mycket trevligt.

Nålen som jar pratade om finner du på sidan 30
Där man ska justera "pilot screw" och idle speed med hjälp av en throttle stop screw. Kanske det räcker bara med att skruva ut nålen?


Det kan det göra, men ganska ofta blir då nålen för lös. I bland kan det komma in luft längs gängan omman skruver ur den för långt och går motorn magrare igen! Om du måste borra upp pilot munstycket är det inte så kritisk med rätt storlek som med huvudmunstycket eftersom du har justermöjligheten med piot skruven. Dessutom verkar små munstycken kröva större ökning än teoretiska 42%, jag tror det beror på en skillnad i viskositet mellan etano och bensin. Om du tex har ett tomgångsmunstycke som är 34 (0,34 mm) kan du lungt borra ut det till 0,5mm trots at det är mer än 100& ökning, det innebär bara att du ska skruva igen skruven (från sid 30) lite mer kanske.

Haggan skrev:
Läste lite om att ställa tändningen i manualen. Finns det något knep att fixa det utan massa special verktyg?

Tusen tackar igen


Vänta med tändningsinställning tills den går bra på e85 dvs munstycken är lagom stora, om du ändrar flera saker samtidigt är risken att du till slut int vad som påverkar vad!

När det är gjort kan du optimera tändningen. Troligtvis behöver du en avdragare för svänghjulet för att du ska kunna vrida tändplattan. En testlampa med ett batteri för brytarspetsar kan vara bra och om du har en stroboskop tändningslampa är det ännu bättre.

Original ska man ställa tändningen 20° före ÖDP, det kanske finns en markering för det på svänghjulet, troligtvis går den (ännu) bättre med 25-30° före ÖDP. En gradskiva som du kan skriva ut på lite tjockare papper / kartong och klippa ut finns här http://www.scooterhelp.com/tips/timing/timing.disc.pdf

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-07-05 20:29 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-06 05:49
Inlägg: 17
Nice! Tackar.

Har beställt en ny main-jet när jag får den ska jag börja testa!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-07-05 21:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Kul, vad används motorn egentligen till?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 06:09 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-06 05:49
Inlägg: 17
En halvgammal tvåhjulstraktor Honda F800, har tippvagn och jordfräsaggregat än så länge. Får se om det blir en växelplog och potatiskupare och lite annat sånt senare. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 08:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Aha då är det trevligare att slippa andas in avgaserna bensin.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 09:04 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-06 05:49
Inlägg: 17
Ja, tyckte det redan var stor skillnad att köra 50/50


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011