Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Konvertera Yamaha 2b 2 hk utombordare
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=6625
Sida 1 av 1

Författare:  Echonator [ tor 12-09-13 21:35 ]
Inläggsrubrik:  Konvertera Yamaha 2b 2 hk utombordare

Hej alla!

Sitter här på kammaren och fick en rolig tanke. Är det någon som har erfarenhet av att konvertera utombordare? Är det bara skaffa en ny nål och slipa ner den så att omkretsen minskar med ca 30%? Eller finns det färdiga munstycken med större diameter i lämpligt spann? Sedan är det bara att ställa tändningen sådär 25 grader tidigare?

Jag bara spekulerar vilt men det vore ett roligt projekt.

Författare:  gt-i [ fre 12-09-14 05:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Yamaha 2b 2 hk utombordare

sök i forumet efter en 2t olja som löser sig i etanol, vanlig gör det inte.

Författare:  karlmb [ fre 12-09-14 07:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Yamaha 2b 2 hk utombordare

gt-i skrev:
sök i forumet efter en 2t olja som löser sig i etanol, vanlig gör det inte.

Hade vi inte en egen tråd just om lämplliga 2T-oljor?

Författare:  aryan [ fre 12-09-14 09:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Yamaha 2b 2 hk utombordare

Echonator skrev:
Sitter här på kammaren och fick en rolig tanke. Är det någon som har erfarenhet av att konvertera utombordare? Är det bara skaffa en ny nål och slipa ner den så att omkretsen minskar med ca 30%? Eller finns det färdiga munstycken med större diameter i lämpligt spann? Sedan är det bara att ställa tändningen sådär 25 grader tidigare?

Jag bara spekulerar vilt men det vore ett roligt projekt.


Ja det är bara ändra bestyckningen i förgasaren, se http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php

Om förgasaren har nål kan den behöva slipas eller så kan de räcka med att flytta upp den maximalt evt med extra mellanlägg plus ett större huvudmunstycke. Troligtvis finns färdiga munstycken i större dimensioner om inte förgasarens munstycken har väldig ovanlig gänga, munstycken finns det t ex med M4, M5 och M6 gänga och i några engelska gängor. Siffror på de är oftast diametern i hundradels mm dvs 100 = 1 mm, men det finns även japanska munstycken där siffran indikerar munstyckens area eller flöde som är svårare att jämföra.

Med mindre munstycken som är mindre än 0,4 mm diameter ska man oftast öka arean mer än 140% det verkar bero på att etanolen passerar riktig små munstycken långsammare än bensin. Tomgångsblandningsskruven har (därför) ofta för lite ”range” för att kunna ställa in tomgången med tillräcklig mycket extra bränsle, då ska man öka tomgångsmunstycket eller borra upp det, och bör man öka arean med mer än 140%, t ex 200% kan funka för med reglerskruven finjusterar man ändå.

Chokemunstycke -om det finns- kan du också öka med med mer än 140%, lite mindre än 200% brukar vara ok. Annars kan man prima motorn med en liten skvätt aceton eller startgas.

Ibland kan även flödet från tank till flottörhuset vara lite för låg så att motorn får för lite bränsle vid längre fullgas körning, då kan man behöva borra upp någon kanal eller byta till en bränslekran med större flöde men det är ganska ovanligt.

När förgasarinställningen är färdig och motorn funkar bra på E85 kan du expirementera med tändningen, men gör det inte innan för annars får du för många variabler att hålla reda på. Med tvåtakt är tändninställningen paradoxalt nog omvänd jämförd med en fyrtaktsmotor, tidig tändning ger bättre bottendrag/vrid, sen tändning ger en motor som varvar högre. Så jag kan tänka mig att en 2T båtmotors optimala tändninställning hänger ihopp med propeller och båten som motorn ska driva.

karlmb skrev:
gt-i skrev:
sök i forumet efter en 2t olja som löser sig i etanol, vanlig gör det inte.

Hade vi inte en egen tråd just om lämplliga 2T-oljor?


viewtopic.php?f=44&t=1215

Kolla även "Rena Turen – Utvärdering av miljöanpassade bränslen i fritidsbåtar.” http://www3.ivl.se/rapporter/pdf/B1770.pdf
E85 är alltså en enorm miljöförbättring jämförd med vanlig bensin i en 2T utombordare, E85 med 15% aspenbensin i stället för normalbensin är ännu bättre, det allra bästa vore om man slapp bensinen helt .

/Aryan

Författare:  Echonator [ fre 12-09-14 09:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Yamaha 2b 2 hk utombordare

aryan skrev:
Echonator skrev:
Sitter här på kammaren och fick en rolig tanke. Är det någon som har erfarenhet av att konvertera utombordare? Är det bara skaffa en ny nål och slipa ner den så att omkretsen minskar med ca 30%? Eller finns det färdiga munstycken med större diameter i lämpligt spann? Sedan är det bara att ställa tändningen sådär 25 grader tidigare?

Jag bara spekulerar vilt men det vore ett roligt projekt.


Ja det är bara ändra bestyckningen i förgasaren, se http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php

Om förgasaren har nål kan den behöva slipas eller så kan de räcka med att flytta upp den maximalt evt med extra mellanlägg plus ett större huvudmunstycke. Troligtvis finns färdiga munstycken i större dimensioner om inte förgasarens munstycken har väldig ovanlig gänga, munstycken finns det t ex med M4, M5 och M6 gänga och i några engelska gängor. Siffror på de är oftast diametern i hundradels mm dvs 100 = 1 mm, men det finns även japanska munstycken där siffran indikerar munstyckens area eller flöde som är svårare att jämföra.

Med mindre munstycken som är mindre än 0,4 mm diameter ska man oftast öka arean mer än 140% det verkar bero på att etanolen passerar riktig små munstycken långsammare än bensin. Tomgångsblandningsskruven har (därför) ofta för lite ”range” för att kunna ställa in tomgången med tillräcklig mycket extra bränsle, då ska man öka tomgångsmunstycket eller borra upp det, och bör man öka arean med mer än 140%, t ex 200% kan funka för med reglerskruven finjusterar man ändå.

Chokemunstycke -om det finns- kan du också öka med med mer än 140%, lite mindre än 200% brukar vara ok. Annars kan man prima motorn med en liten skvätt aceton eller startgas.

Ibland kan även flödet från tank till flottörhuset vara lite för låg så att motorn får för lite bränsle vid längre fullgas körning, då kan man behöva borra upp någon kanal eller byta till en bränslekran med större flöde men det är ganska ovanligt.

När förgasarinställningen är färdig och motorn funkar bra på E85 kan du expirementera med tändningen, men gör det inte innan för annars får du för många variabler att hålla reda på. Med tvåtakt är tändninställningen paradoxalt nog omvänd jämförd med en fyrtaktsmotor, tidig tändning ger bättre bottendrag/vrid, sen tändning ger en motor som varvar högre. Så jag kan tänka mig att en 2T båtmotors optimala tändninställning hänger ihopp med propeller och båten som motorn ska driva.

karlmb skrev:
gt-i skrev:
sök i forumet efter en 2t olja som löser sig i etanol, vanlig gör det inte.

Hade vi inte en egen tråd just om lämplliga 2T-oljor?


viewtopic.php?f=44&t=1215

Kolla även "Rena Turen – Utvärdering av miljöanpassade bränslen i fritidsbåtar.” http://www3.ivl.se/rapporter/pdf/B1770.pdf
E85 är alltså en enorm miljöförbättring jämförd med vanlig bensin i en 2T utombordare, E85 med 15% aspenbensin i stället för normalbensin är ännu bättre, det allra bästa vore om man slapp bensinen helt .

/Aryan


Vad ska man säga, tack för ett otroligt bra inlägg! Exakt denna info jag sökte vad gäller tex undantag vid små munstycken osv :)

Ska ha detta i åtanke när jag planerar skruvandet och förhoppningsvis kommer jag igång snart :)

Författare:  torbjorn [ fre 12-09-14 13:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Yamaha 2b 2 hk utombordare

Har den motorn verkligen en förgasare med trottel och rörlig nål? De Yamaha utombordare som jag har stött på, har haft horisontalförgasare med fasta munstycken.

I varje fall är en bra början att försöka få tag i en verkstadshandbok eller teknisk beskrivning för förgasaren, och läsa på där så att man har alla detaljer i just den här förgasartypens funktion klara för sig innan man börjar borra upp munstycken.

Och jag instämmer mycket bestämt i Aryans råd om att INTE röra tändningen innan man har fått motorn att gå bra genom åtgärder på förgasaren. På utombordare är tändförställningen ofta mekaniskt kopplad till gasreglaget och justering av tändläget kan t ex ske genom inställning av en länk mellan tändplattan och gasspjällarmen. Även där bör man läsa på i verkstadshandbok innan man börjar skruva.

Författare:  aryan [ sön 12-09-16 22:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Yamaha 2b 2 hk utombordare

En fördel med en liten båtmotor är att du kan mäta effekten/dragningskraft med en fjädervåg mot bryggan.

Då kan du mäta dragkraften med okonverterat med bensin som referens. När du etanolkonverterar skulle jag öka huvutmunstycket tills du får max dragningskraft och sedan minska 5-10% för bränsleekonomi, dragkraften bör då vara ungefär lika stort som med bensin.

Sen kan du försöka om tidigare eller senare tändning ger mer dragningskraft och leta optimala punkten. Lite senare tändning än optimal dragkraft vid bryggan ger troligtvis högsta marsfart.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/