Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Etanol i snöslungan
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=6703
Sida 2 av 3

Författare:  Peter [ tor 12-12-27 10:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanol i snöslungan

Jo alla sätt är ju bra utom dom dåliga och gällande däcken har den utvecklningen med gått framåt där äldre ofta var utrustade med lägre och bredare däck som ofta krävde snökedjor.
Där som med dagens höghjuliga slunor med rejält mönster och egna rätt tuffa utmaningar med upp till meter tungsnö inte alls är i behov av snökedjor.
Även där detta med att slungan gärna drar sig i sidled åt det håll där snön är djupast fungerar dom nyare "servostyrningarna" med väldigt bra trots att dessa då endast blir enhjulsdrivna.

Jo angående lik får väl tidigare slungor som den Gilson med briggsmotor på 5hk som var en riktigt bånglig sak med långt växelhus. Däremot har ett antal slungor Tecumsehmotor fått sätta livet till där man i princip kunnat sätta ett kryss på sidan av motorblocket (ungefär där i sådana fall en startmotor sitter). Där i regel en bristande vevstake tittar ut...

Författare:  aryan [ tor 12-12-27 11:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanol i snöslungan

I djup lössnö är det inget problem med de grovmönstrade däcken som sitter på men där många har gått/åkt bil blir snön så hårdpackad / isig samtidigt som den bromsas mera av den hårda snön att däcken inte får tillräcklig fäste.

Författare:  aryan [ tor 12-12-27 11:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanol i snöslungan

I djup lössnö är det inget problem med de grovmönstrade däcken som sitter på men där många har gått/åkt bil blir snön så hårdpackad / isig samtidigt som den bromsas mera av den hårda snön att däcken inte får tillräcklig fäste.

Författare:  Peter [ tor 12-12-27 11:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanol i snöslungan

Även med just dessa mer isiga underlagen har jag trots det inte sett behovet av snökedjor som det krävdes med dom mindre bredare (och lägre marktryck).
Däcken som på din slunga är med mera runda så att säga medan dom än större hjulen har helt platta däckytor.

Men i alla fall så gisses vilken skillnad det är mellan en 8hk och en 11hk slunga iaf när det gäller att få undan större snömängder. Som med 11 hästarn lätt kastar iväg snön 15 meter om man så vill och hur blöt snön med är...

Författare:  aryan [ tor 12-12-27 14:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanol i snöslungan

Drivningen är nu helt fantastisk med mina kedjor greppar den hur bra som helst även på is som den mal sönder.

Min orkar inte hur mycket blöt kramsnö som helst, ibland blir det rektangulära isklumpar som kommer ut i stället för en kraftig stråle med snöslask. Men det är inte alls motorn som blir ansträngd utan remöverföringen börjar slira om det är för mycket tung snö/is som packas ihopp, kanske remmen ska spännas lite mera men jag redan mer än nöjd med vad den orkar med nu.

Författare:  Peter [ tor 12-12-27 17:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanol i snöslungan

Ja dessa drivkonstruktioner är förvisso som redan sagt inga tekniska underverk direkt.
Egna erfarenheterna är dock i samtliga fall med lite klenare slungor tenderat inte motormässigt orkat med även om man kört på absolut lägsta farten..
Men visst annars är så bra kapsling som möjligt som hindrar att drivremmarna blir blöta, som i regel är största orsaken till detta dessa börjar slira.
Kan med hjälpa att spänna upp bland annat tillslagsfjädern på aggregatsidan.

Författare:  aryan [ tor 12-12-27 18:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanol i snöslungan

Kanske motorn fått mera kraft/vrid tack vara etanolen, jag upplever i varje fall inte att motoreffekten är något bekymmer alls, bara om den går på tomgång kan den dö om det är mycket blötsnö i skruv och utkasten.

Men en v-rem för en 5,5 hkr motor är nog lite i underkant, det är nog svagaste länken kanske lite remspray skulle göra susen.

Är det inte så att de slungor med högre effekt även avverkar mera på bredden och därför också behöver den kraftigare motor?

Författare:  Peter [ fre 12-12-28 17:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanol i snöslungan

Jodå det vet vi ju redan med etanoldrivna bilar att dessa ofta upplevs klart vridstarkare med spriten. Märks med mycket tydligt med sedan flera år egna etanolkonverterade offroaden motorcykeln, klart piggare med etanolen speciellt bottendraget.

Brukar bara vara en driv rem för respektive drivenhet och även egna 11 hästarn har med varder drivrem, men är av kraftigare modell.

Javisst det är med i regel bredare snöintag ju högre hk antal det är alltså att mer mängd snö kan avverkas på en gång. Men med märkt att dessa mått krymt en del där tex en 80 tals Bolens 8hk har runt 7-8 cm bredare snöintag, än tex modernare Husqvarna 11hk.

Författare:  gt-i [ fre 12-12-28 18:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanol i snöslungan

Klämde på biltemas 5.5 hästare idag. Kändes helt ok, ingen tunnplåt utan ganska rejäl maskin. Var inne på C-O också men de hade ingen demomaskin, såg att de hade en eldriven 1800W "snöslunga". Antar ätt det mera är att se som en motoriserad skyffel?

Författare:  torbjorn [ fre 12-12-28 19:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanol i snöslungan

gt-i skrev:
såg att de hade en eldriven 1800W "snöslunga". Antar ätt det mera är att se som en motoriserad skyffel?


Min syster köpte en sådan strax före jul, hon kallar den "motoriserad piassavakvast", vilket kanske säger en del om egenskaperna. Är det bara några cm lössnö som ska bort så kan den fylla en funktion, i synnerhet för den som har problem med ryggen och inte bör försöka skicka iväg snön långt med en spade.

Författare:  aryan [ fre 12-12-28 20:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanol i snöslungan

gt-i skrev:
Klämde på biltemas 5.5 hästare idag. Kändes helt ok, ingen tunnplåt utan ganska rejäl maskin. Var inne på C-O också men de hade ingen demomaskin, såg att de hade en eldriven 1800W "snöslunga". Antar ätt det mera är att se som en motoriserad skyffel?


De verkar vara ganska likvärdiga, Båda verkar ha en kopia av Honda GX motorn. CO slungar tar 60cm och BT 560 cm, CO är lite tynge (80 kg vs BT 75 kg) medan BT har större tankvolym 3,6l mot 2l i CO.
CO är 500kr billigare och dett ingick till min överaskning en liter 5W30 olja.

Författare:  Peter [ lör 12-12-29 08:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanol i snöslungan

Jodå har med kämt och känt en hel del med på både Biltemas, Julas varianter som visst känns helt okey som alla säkert fixar det dom ska.
Där fungerar iaf enligt mig en 5 hk till en säg normal villatomt bara det inte rör sig om allt för stora snömängder för då går det tungt.
En 8hk slunga torde täcka in det mesta och där säkrade jag in mig på just en 11hk som fixar det mesta även gående på tomgång.

Dessa eldrivna slungor ser jag med mest som en ytterst nödlösning, men visst att slunga bort lite nysnö från farstukvisten fungerar dessa säkert ypperligt.
Är det sedan bara en slunga av tvåstegs principen gör dom flesta sitt jobb. Men dom minsta enstegsslungorna klarar inte vidare mycket snö innan sådana ger upp och förmår inte i samma veva med slunga ut snön.

Författare:  aryan [ sön 13-01-13 23:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanol i snöslungan

Jag har lekt lite till med min Clas-Ohlson slunga i helgen. Igår ville den inte starta för att jag glömde stoppa in nyckeln :oops: när jag kom på det var den nog så sur pga med extra primande och jag jag började bli trött i ryggen av startförsöken. Då skruvade ja bort remkåpan och upptäckte till min förvåning att drivremmen till hjulen inte var en vanlig v-rem som spänns när man kopplar in hjulen, utan en kuggrem och spännrulle som altid är spänd, drivningen hade en riktig kopplingsskiva.

Skruven och utkasthjulet drivs däremot av en rem som man helt enkelt spänner när den kopplas in. Det gick att lätt kränga av remmen från motoraxelns remskiva när den inte var spänd. Jag plockade då fram stora vinkelslipen och satt in en remskiva i den i stället för slipskivan och la en gammal fläktrem rund motoraxel motoraxeln och vinkelslipen. Vinkelslip-startmotorn orkade dra motorn betydligt fortare än jag orkar dra den och snabbt var den igång.

Ikväll gick det -med nyckeln i– mycket lätt att starta den för hand på andra försöket trotts att jag inte tog i och att det var -7° då. Jag svetsade ihopp ett provisorisk generatorfäste till en gammal Bosch/Volvo generator 12V/80A. Jag hade tyvär ingen rem som var kort nog men kunde ädå testa lite med en inkortad rem som jag skarvade med två skruv. Det gick utmärkt att ladda ett fullt 12V batteri på snöslungans låga varvtalet ”tomgång” det blev nästan direkt 14V utan att det hördes på motorn att den bromsades ner, jag hadde inte möjlighet att testa vad som händer när man belastar generatorn hårdare eller så eftersom remmen inte höll så länge.

Denna generator har inbyggd elektronisk laddningsrelä, ena sidan av ankarlindningen ligger mot plus (via egna dioder/laddningskontrollampa) andra sidan jordas av laddningsreläet. Om jag isolerade laddningsreläets jordning mot generatorn tror jag att jag kan använda den för att ladda två 12V batterier i serie med 24 (max 28V/80A) så här:
Minus till generatorns hölje och 24V (plus av det andra batterier) till generatorns plus,
Seriekopplingsanslutningan av de två batterier kopplas till den isolerade laddningsreläets min så at den bara ”ser” halva utgångsspänningen dvs reglerar till 14V på andra batteriet!, stämmer det eller är det något jag missat?

Om jag (bara) behöver ladda 12V i stället, t ex för snabbladning/starthjälp av en bil kan jag då helt enkelt koppla laddningsreläts jord till generatorns hölje som vanligt, då det blir en universal lösning!

Författare:  aryan [ tis 13-01-15 14:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanol i snöslungan

En kanske självklart tips för de flesta snöslungare: se till att det inte ligger kvar några förlängningskablar t ex till motorvärmaren eller annat på marken som kan fastna i skruven om man ska använda snöslungan.

Fråga inte varför jag vet detta :oops:

Författare:  Baggis [ tis 13-01-15 14:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanol i snöslungan

:wink:

Sida 2 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/