Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Vakuumklocka,nödvändigt?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=7173
Sida 1 av 1

Författare:  breewski [ tor 14-07-31 16:49 ]
Inläggsrubrik:  Vakuumklocka,nödvändigt?

Mors!

Jag har köpt mig en färdig E85-förgasare från Quick Fuel som ska på plats i min jänkare. Fick den på posten idag och håller nu på att fixa spacerplatta (olika bultmönster mot bensinförgasaren) och lite bränsleanslutningar.

Jag undrar lite om tändförställningen och vakuumklockan på fördelaren. Behöver jag vakuumklocka när jag kör på E85? Det finns inget uttag för vakuum till fördelaren på E85-förgasaren.

Hur mycket ska jag ställa fram tändningen? Nu är grundläget 5 grader före TDC,med vakuumklockan bortkopplad.

Har säkert fler frågor så småningom,börjar med detta.

Författare:  torbjorn [ tor 14-07-31 18:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vakuumklocka,nödvändigt?

Det är lämpligt att börja med samma tändläge som för bensin och se till att man motorn går bra på det sättet. Därefter kan man prova att ställa några grader tidigare och se om man vinner något t ex genom sänkt bränsleförbrukning.
Alltför tidigt grundtändläge kan göra det svårt att hålla ner tomgångsvarvtalet, och med tanke på risk för bakslag vid start som kan skada startmotorn så bör man inte gärna hålla sig tidigare än 10 eller möjligen 15 grader.

Normalt är behovet av vakuumtändförställning mindre på E85 än på bensin men det beror på hur motorkonstruktören har tänkt sig, valt tändförställningskurvor från början osv, om det verkligen är bra att avstå från den. Det finns ju en del motorer (t ex 1,3 l -motorn som satt i VW Polo och Derby på 80-talet) som blir nästan okörbara utan vakuumtändförställning, på andra blir det ingen märkbar skillnad vare sig man har den i drift eller inte, och sen finns det också en del som helt och hållet saknar vakuumdosa på fördelaren. Just när det gäller jänkare ska man komma ihåg att vissa äldre Ford V8 enbart hade vakuumtändförställning och ingen centrifugaltändförställning alls, på en sådan motor ska man såklart inte avstå från vakuumtändförställningen.

Ett sätt att ordna signal till fördelarens vakuumdosa utan särskilt vakuumuttag på förgasaren är att koppla den direkt till insugningsröret via en magnetventil som man styr via en mikrobrytare vid gasspjället, så att vakuumdosan är trycklös vid tomgång men kopplad till insugningsröret hela tiden under körning. Lämpliga magnetventiler fanns det gott om på skrotarna på den tiden avgasrenade 70-talsbilar skrotades i parti och minut, men en och annan går väl fortfarande att få fram.

Författare:  breewski [ fre 14-08-01 08:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vakuumklocka,nödvändigt?

OK,tack för svar. Ska försöka laborera mig fram med vakuumklocka. Har nog hittat en lösning på vakuumuttag på förgasaren.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/