Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 14-12-08 20:36 
Offline

Blev medlem: sön 14-12-07 23:01
Inlägg: 25
hej! hoppas jag skriver detta på rätt ställe annars så är moderator välkommen att flytta på det

jag undrar ifall det finns någon mekaniker omkring västra blekinge nordöstra skåne södra småland som kan konvertera en volvo 240 förgasare ordentligt med inställning av tänding förgasare och plana topplock :?:

mvh/Johan

_________________
w124 E220-94 Bild


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-12-08 22:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag kanske inte är den största kunskapsbanken, men jag kan ju ändå uttrycka lite tankar. Möjligen leder och hjälper det dig något?
Att plana topplock är inget man gör hemma i garaget. Det är ett jobb för mekaniska verkstäder. I vissa fall kan man nog vända sig direkt till dom, om man vet vilka dom är och var dom finns. Men för det mesta är det nog uttänkt så att man först vänder sig till en bilverkstad för att få hjälp med sin bil. Verkstaden har då ett antal mekaniska verkstäder som dom normalt anlitar och dom skickar till det som skall renoveras eller modifieras. Några ställen kanske t.o.m bedriver handel med färdigmodifierade topplock. Jag skall inte "tala för dom" och lova det ena eller andra, men jag kan ju föreslå:
KG Trim i Södra Sandby. Säljer trimdelar och annat.
Sölve Sthål i Emmaboda. Visserligen pensionär, men gammal tävlingsförare och trimmare bl.a. Jag kan tänka mig att han har färdiga delar. Det kostar ju inget att fråga.
Sedan finns ett par andra möjligheter, men inte i ditt närområde.
SVIS, Svenska Volvoklubbar I Samverkan. Dom säljer fabriksrenoverade delar och annat. Men man måste vara medlem i en Volvoklubb för att få handla där. SVIS ligger i Köping, tror jag?
"Carbs" är en förgasarguru och skriver ibland på flera motorforum. Gunnar Eriksson heter han egentligen. Han är "etanolvänlig" och har tidigare haft färdigmodifierade nålar till Zetnith-Strombergförgasare att sälja. Han driver firman Förgasarteknik och finns i Söderköping.
Om du nu skall ha en motor för E85 så bör du nog också ha ett bra tändsystem. Har du brytarlös tändning eller gammaldags kondensator/brytarsystem? Har du det senare (brytarspetsar) så tycker jag absolut att du skall satsa på ett elektroniskt brytarlöst. I länksamlingarna på det här forumet hittar du en länk till 123 Ignition. Och om du inte kände till det förut så är det nog det modernaste du kan hitta till din motor. (Om du nu inte redan har brytarlöst?)
Ett påpekande: Om du ändå behöver en tändinställningslampa, stroboskoplampa, så får man en sådan för 300 kr på Biltema. Den som har en sådan lampa brukar vara väldigt populär på jobbet och inom hobbybilkretsar.
Sedan bara ett viktigt tillägg, men det är så enkelt att du klarar den biten själv. Etanol vill ha några tiotal mer värmegrader än bensin på förbränningsluften. Detta för att förbrännas mer fullständigt = lägre bränsleförbrukning. Se därför till att luftförvärmningen som fanns från början, är hel och fungerar. Av detta förstår man också att så kallade öppna sportluftfilter inte gör sig så bra ihop med etanol.
Hoppas det här gav något?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-12-09 14:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag vill nog vidhålla min gamla tes att om man ska etanolkonvertera en gammal bensinbil, så rör man INTE tändsystem mm till att börja med (mer än att förvissa sig om att all ursprunglig utrustning är i bra skick och fungerar som den ska).
Man börjar med att ge sig på förgasare/insprutningssystem för att få rätt bränsleblandning på E85 under alla driftförhållanden. Förbättring av luftförvärmningen skadar inte, även om den bör vara ganska väl tilltagen från början på den här Volvon.
Först när man vet att bilen går bra och har samlat på sig några månaders drifterfarenhet kan man börja laborera med ändrad tändinställning eller ändrade tändförställningskurvor för att se om det går att spara bränsle på det sättet.
Det lönar sig aldrig att ta av topplocket och plana det, om det inte ändå finns någon annan anledning att lyfta toppen. Den bränslebesparing man kan nå genom höjd kompression räcker inte för att täcka ränta och amortering på arbetet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-12-09 19:15 
Offline

Blev medlem: sön 14-12-07 23:01
Inlägg: 25
okej, hade intrycket att det gjorde rätt stor skillnad att höja kompet vid etanoloptimering och personligen e det bara skönt ifall det har minimal påverkan. Att ha en bil där motorn håller vid ett eventuellt eller oturligt kamremsras ser jag bara som extra +

har tittat på 123 tändsystem och det verkar absolut vara nånting riktigt bra, dock har jag enormt svårt att tro att ett brytarsystem är omöjligt att optimera(betydligt billigare) speciellt med tanke på hur bra volvon går just nu

dom flesta bilmekarna jag har snackat med är väldigt anti e85(råkade avslöja hur jag blandtankar min andre bil) och just därför hoppades jag på tips på någon som kan optimera tändning och förgasare

_________________
w124 E220-94 Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-12-09 20:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Få se nu, i och med att det är en 82'a , heter inte motorn B23A i den?

Vad jag kan se i Volvos specifikationshäften så ska den ha kompressionsförhållande 10,3:1 , vilket är gott och väl tillräckligt högt för att man inte ska vinna särskilt mycket på en ytterligare höjning. Det påstås också att den kräver 98-oktanig bensin, men i och med den allmänna kvalitetsförbättringen på bränslen sedan 80-talet ska man inte bli förvånad om den går knackningsfritt på modern 95-oktanig bensin ändå.
Kompressionshöjning hade kanske varit mer intressant om det hade varit ett mer lågkomprimerat utförande (t ex tidig B21A med 8,5:1 eller tidig B230F med 8,0:1)

Tändsystemet bör vara ett helmekaniskt med brytarspetsar, och fördelaren ska heta 0 231 170 287 (eller möjligen ...302).
Skillnaden mellan dessa båda fördelare är att ...287 har ett "knä" på centrifugaltändförställningskurvan, så med samma grundtändläge på båda fördelarna ger ...287 något tidigare tändning upp till ca 3000 varv/min och något senare vid högre varvtal. Vakuumtändförställningen verkar vara identiskt lika på båda. Om intresse finns kan jag scanna tändförställningskurvorna och lägga upp dem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-12-10 17:32 
Offline

Blev medlem: sön 14-12-07 23:01
Inlägg: 25
motorn är troligtvis bytad, går det att se motornummer nånstans? min gissning är b230, topplocket är 530(omöjligt orginal) och grenröret har en lambdasond(med vajrarna avklippta) fördelaren har brytarspetsar så den e kanske orginal? förgasaren är en stromberg 175 cd

den går riktigt bra på 98 oktan eller 95 oktan +20% e85

med endast 95 oktan så knackar den vid belastning och tappar effekt

_________________
w124 E220-94 Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-12-10 21:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Om vi antar att grenröret och motorn hör ihop, så har motorn varit en B230 F med LH 2.2. Alltså den modellen som efterträdde K-jet. Jag tror 1986 eller -87?
Vid halvårsskiftet 1988 1 juli började lagen om katalysatorrening på alla nya bilar att gälla. Katalysator hade visserligen funnits tidigare, men det var frivilligt och upp till den som beställde bilen om han/hon ville ha det. I och med den nya ordningen fick motorerna LH 2.4 och ett av kännetecknen (det finns flera) är att Lambdasonden flyttades ner på avgasröret och hamnade ganska nära och före katalysatorn. På LH 2.2 satt den som på din motor, i grenröret.
Sedan måste du ju ha ett insugningsrör till en förgasarmotor, men det kan man ju ha tagit från den förra motorn. I och med detta måste du ha en äldre fördelare också. Den som satt på motorn med LH 2.2 har ju funktioner som du inte har med nu, t.ex Hallgivare. Så det är nog som Torbjörn föreslår, någon äldre fördelare.

Det finns "kalenderbitare" som har tabeller och kan slå upp när din motor tillverkades och i vilken bil den hamnade från början. Motornumret är egentligen tre olika, typbeteckning, detaljnummer (säger nog hur motorn är utförd och med vad den är utförd) och tillverkningsnummer. Detta finns fram på vänstra sidan av motorn på motorblocket, bakom fördelaren, över bränslepumpen, om du har mekanisk bränslepump? Jag tror du skall vända dig till ett Volvoforum för att få ett svar på detta. Det här t.ex:
http://forum.svenska200klubben.com/inde ... 40138f43f6
Leta upp numren och berätta där så tror jag du får besked. Återkom gärna hit och berätta för oss vad det blev. Och kolla också vad fördelaren heter.

Torbjörn kanske har dom här uppgifterna också?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-12-10 21:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag kanske har uppgifterna, men har inte tillgång till dem förrän till helgen.
Om det verkligen är en tidig B230F, så har den som jag tidigare skrev ganska låg kompression och i så fall kan det möjligen löna sig att plana toppen. Men jag skulle nog ändå tveka att lyfta toppen på en fungerande motor av den anledningen.

Om det nu är en "hybrid" som är hopbyggd av delar från olika håll så vet man ju inte alls hur det ligger till med tändinställning och sånt. Rimligtvis borde tändningen vara ganska tidigt ställd om den ska spika på 95-oktanig bensin med den låga kompressionen. B230F med LH 2.2 ska ju klara sig med 91 oktan, i många länder fanns inte blyfri bensin med högre oktantal på 80-talet.

Stromberg 175CD är ju en förgasartyp som Volvo använde i många år, och det finns nyare och äldre utföranden av den. Tecken på att det är en relativt modern sådan förgasare är att det finns en justerskruv för att höja och sänka bränslenålen som man kommer åt uppifrån efter att ha tagit bort dämpkolven (man sticker ner en lång och tunn skruvmejsel i dämpcylindern), samt att det finns en shuntluftskruv på förgasaren eller insugningsröret för att ställa in tomgångsvarvtalet (alltså inte bara en spjällstoppskruv som på äldre liknande förgasare).
Det finns ett detaljnummer som står på en "flagga" som sitter under en av fästskruvarna för förgasarlocket, men den kan ju ha försvunnit under årens lopp.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-12-10 21:42 
Offline

Blev medlem: sön 14-12-07 23:01
Inlägg: 25
japp det e mekanisk bränslepump, kanske e bara topplocket+grenrör byttat?

ska ta en titt i helgen ifall jag hinner

då undrar jag hur stor skillnad gör justering av tändingen för bränsleförbrukningen på e85? flexifuel bilarna är iallafall bränsletörstiga på e85 enligt min erfarenhet så hoppas att kunna hålla nere förbrukningen till omkring 15-20% över nuvarande vid landsvägskörning

_________________
w124 E220-94 Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-12-10 23:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det kanske är så att det bara är topplocket som är bytt. Just med bränslepumpen är en detalj till som skiljer mellan motorerna. En insprutningsmotor, det gäller alla modeller, har ju en elektrisk pump som ger ett bränsletryck på kanske 4 - 5 - 6 Bar. En bränslepump till en förgasare ger ett tryck på 0,2 Bar. Om det nu hade varit en före detta insprutningsmotor så hade man fått byta mellanaxeln till en äldre med nockar för en mekanisk bränslepump. Det är i och för sig fullt möjligt, men jag tror inte många gör sig det besväret. Då är det nog enklare att leta upp en identisk motor av samma modell som den ursprungliga?
Det finns elektriska bränslepumpar även för förgasarmotorer. Men det blir samma sak där, dom ger bara 0,2 Bar.

Dina frågor om tändnings- och förgasarinställningar lämnar jag vidare till dom som kan det.
Men du skall få en siffra att jämföra med. Jag har en V70 2.0F, -08. Alltså en fabriksbyggd E85-bil. Det är en 2-liters (Ford)motor på 147 hkr, 190 NM vridmoment. Jag kör alltid på E85. Min bränsleförbrukning ligger på 1,18 liter/mil. Detta är ett genomsnitt över ett par, tre hundra mil. Alltså blandad körning. Nu är som du ser, vridmomentet inte mycket att skryta över i den bilen. Det gör att om jag skulle t.ex dra en släpkärra så tar bilen markant mera bränsle. Som jämförelse, Volvos egna 2,5 liters E85-motorer har ett vridmoment på minst 300 NM. Dom drar vanligtvis lite mera bränsle, men det går att "smygköra" med dom också om man kör med lite baktanke. Dom 5-cylindriga FFV-motorerna finns inte längre i nya bilar.
Så detta kan du jämföra med när du har konverterat din motor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011