Bränsleslangstips finns i många tidigare trådar på detta forum. Rent allmänt så brukar det vara mer viktigt att slangen är tillverkad av en gummifabrikant med gott rykte, än vem som säljer den. Slangfabrikat som t ex BF Goodrich eller Trelleborg brukar fungera utmärkt. Och vanligtvis är det lättare att få tag i slang av god kvalitet hos industrigummifirmor, hydraulslangsfirmor mm (Rubber co, Hydroscand m fl) än i biltillbehörsbranschen.
Beträffande membran i bränslepump (och, inte att förglömma, förgasarens accelerationspump) så är det precis som med gamla bränsleslangar att gummit kan vara poröst och söndervittrat, men porerna har satts igen av hartsavlagringar från bensin så membranet håller ändå någotsånär tätt. Men när man börjar köra på E85, tvättas hartsen bort ganska snart och sen ser man hur dåligt gummit egentligen redan hade varit sedan länge!
Korrosion i bränslesystemet brukar inte vara något problem, men som vanligt är det ju bra om man kan minimera de dagliga temperaturväxlingarna så att inte tanken "andas" och drar in fuktig luft via tankventilationen i onödan.
_________________ Att mäta är att veta
|