Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Weber 32/36 DGV
InläggPostat: mån 07-05-21 21:03 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Sprängskiss: http://www.racetep.com/weber/32_36DGV.pdf
Sitter på en Volvo 240 B230A.

Jag har utgått från Misabs bestyckningstabell för B230A:
Halsring 26 27
Spridare 3,5
Huvudmunst 150 165
E-rör F6 F6
Luftmunst 160 185
Lågfartsmunst 55 60
Acc. munst 50
Nålventil 175

Min bestyckning för E85:
Halsring 26 27
Spridare 3,5
Huvudmunst 165 195
E-rör F5 F6
Luftmunst 165 185
Lågfartsmunst 55 60
Acc. munst 60
Nålventil 175

Första steget funkar bra.
Tomgången är någorlunda ok. Bästa tomgång när blandningsskruven är utskruvad 3 varv, så det kanske är lite magert. Tänkte testa större lågfartsmunst.

Andra steget funkar inte alls. Om jag trampar på så att andra steget öppnas så går den ojämnt och rycker.
Likaså om man på jämngas på landsväg kommer till en brant backe så att andra steget vill hjälpa till, då funkar det lika dåligt.
Har testat öka munstycket till 210 på andra steget, men det blev inte bättre.

Jag hoppas panalen har något råd.

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-21 22:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Fungerar andra steget bättre vid högre varvtal och sämre vid segdragning, eller tvärt om? Kan man se någon skillnad beroende på om du gasar fullt eller gasar så att andra steget nätt och jämnt öppnar?

Har just det här förgasarexemplaret fungerat bra med bensinbestyckning tidigare, eller kan det tänkas vara något grundläggande fel i andra steget?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-22 17:41 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Nej andra steget fungerar lika dåligt oavsett varv.
Men om man gasar fullt så drar den ganska fint.
Förgasaren är ny, så den har aldrig gått på bensin.

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-22 19:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kan det då vara något problem med lågfarts/övergångssystemet i andra steget? Det låter ju som om problemet kanske skulle vara att andra steget inte släpper ifrån sig något bränsle utan bara luft, när dess gasspjäll just så pass börjar öppna.

I och med att förgasaren är helt fabriksny så borde man väl vara på sin vakt för fabrikationsfel - kanske någon kanal som inte är uppborrad eller någon plugg som inte sitter på plats? Någon kanal eller munstycke igensatt av spån eller skräp från bearbetningen?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 16:27 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Ja, det verkar ju inte bättre.
Tror jag blir tvungen att konvertera till bensin :!:
Så får vi se om den går bättre på det, annars blir det till att reklamera förgasaren.
Men fy så tråkigt :(

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 22:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
De erfarenheter jag har haft av min licenstillverkkade (och säkert 30 år gamla) weber 32/32 är att orginal emusionsrör inte funkar särskilt bra. Det är F15-rör orginal och ska den svara på gasen så det liknar nåt får man ha riktigt stora huvudmunstycken. Med F5-emulsionsrör på båda stegen kan man ha lämplig storlek på huvudmunstyckena. Mest tydligt på andra steget.

Jag testade allt, större accpumpmunstycke, större lågfartsmunstycken, mindre eller större luftmunstycken osv. Dåligt svar på gasen blev det hursom, aldrig riktigt bra. Sedan bytte jag emulsionsrör och problemen försvann. Har laborerat med lite större luftmunstycken för att få rätt blanding på högvarv, de verkar vara det som är lite svårt. Eftersom jag inte kan byta halsringar verkar det vara påkallat att byta emuslionsrör, även om sånt definitivt är överkurs. Allting ändrar sig då och man får klia sig i huvet både en och två ggr. Jag skulle vilja ha en förgasare med utbytbara halsringar, typ en weber 36, men det kostar ju en del också.

Du verkar ju ha F5 på primärporten och F6 på sekundär. Min weber-handbok ligger i nån flyttlåda, så jag kan inte kolla hur mycket de skiljer.
Kanske är F6-röret i grövsta laget för spriten.


Och ja, köra på bensin går säkert bra för dig, för det gör det för mig med förgasaren orginalbestyckad. Inga problem på beinsin, men på E85 blir det strul. Visst går bilen att köra med endast 30% större huvudmunstycken på E85, men gasar man i botten i en korsning och har säg 1500 varv på motorn så får man alltid motorstopp, även om motorn är genomvarm. Man måste ha lite varvtal på motorn för att kunnna gasa fullt, men då går det å andra sidan precis lika bra som på bensin. Nånstanas vid 3000 varv börjar det funka. Mindre luftmunstycken gör att det blir bättre, men då blir det överfett vid höga varv istället.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 07:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Widmark, har förgasaren på din Lada vakuumstyrt andra steg?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 09:49 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Misab rekommenderar F6 på båda stegen och förgasaren kom original med F6 på andra steget tror jag det var.
Så jag tror inte den är i grövsta laget.
F5 däremot hör till en annan grövre familj.

Jag ska definitvt så snart jag får möjlighet testa byta e-rör på första och andra steget! Hoppas F5 funkar bättre!

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 12:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
torbjorn skrev:
Widmark, har förgasaren på din Lada vakuumstyrt andra steg?


Inte den jag kör med nu. På den är andra steget mekaniskt styrt och den är vad jag förstår en licenstillverkad Weber. Den är lite större än de mekaniska förgasare som normalt satt på ladorna på 70-talet, inte orginal för den modell jag har iaf. Efter en massa grävande i gamla förgasarböcker så är jag nästan helt 100 på att det är en weber 32-nånting ifrån början.

Jag har en nyare med vaakumstyrt andra steg också. Den är bestyckad och inställd för bensin och ligger på hyllan. Jag har två förgasare till i bitar på hyllan, de är för trasiga för att kunna användas alls.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 14:09 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Widmark, du får motorstopp om du ger fullgas från stillastående.
Testade du byta till större accelerationsmunstycken?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 15:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Så vitt jag vet härstammar alla Lada-förgasare från en gammal Weberkonstruktion från början, men senare vidareutvecklingar (vakuumstyrning av andra steget, bättre tomgångssystem osv) gjordes helt och hållet i Ryssland.

De modernare förgasarna kom någon gång '79-80. I Sverige infördes de ungefär samtidigt på alla modeller av avgasreningsskäl, i länder med lindrigare avgasföreskrifter kom de först på den moderniserade 1300-motorn i 2105 (den som har kuggremsdriven kamaxel) och lite senare på 1500- och 1600-motorerna. Gamla sortens 1200-och 1300-motorer behöll de enklare förgasarna åtminstone långt in på 80-talet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 21:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Fredrik skrev:
Widmark, du får motorstopp om du ger fullgas från stillastående.
Testade du byta till större accelerationsmunstycken?


Ja, jag bytte ifrån 0,4 till 0,5 (borrade ett orginalmunstycke) och det blev lite bättre, men fortfarande inte svårt att få motorstopp genom att gasa snabbt. Kanske går det öka ännu mera, fast 25% större diameter är ganska kraftig ökning, ger ju ca 56% större area. Vid omkörning brukade jag växla ned för att få lite varv på motorn, då gick det bra.

Accpumpen påverkar bara primärsteget i min gamla förgasare. Inte som i en nyare 32/36 DGV där den ger soppa till bägge stegen. Det har säkert rätt stor betydelse när man gasar snabbt ifrån lite gas till fullgas då andra steget öppnar helt. Kanske är det inte så svårt att modifiera min förgasare så ett nytt accmunstycke passar. Skulle kunna vara lite roligt att testa om inte annat.

Nu när jag har F5-rör tror jag att det större accmunstycket är lite för stort.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 21:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
torbjorn skrev:
Så vitt jag vet härstammar alla Lada-förgasare från en gammal Weberkonstruktion från början


Du är mycket påläst om de obskyraste saker som vanligt Torbjörn :-)

Jag vet inte mer om de äldre förgasarna än så heller. Runt 90 när det blev katalysator på Lador så hade de en licenstilvlerkad Solex med magnetventiler och grejer. Lambdastyrt med en enligt uppgift svenskutvecklad styrbox. Sedan blev det GM:s centralinsprutning (eller monopoint, eller vad man vill kalla det) för att sedan (tror jag) ersättas av GM:s multipoint och efter det Bosch:s multipoint. Nivan (jeepen) hade GM:s centralinsprutning ända till 2005 enligt folk på en msn-grupp (http://groups.msn.com/LadaNiva/). En bekant har en Samara ifrån 97, den tror jag har GM:s multipoint. De bytte till Bosch runt 2001 eller så.

Enligt Niva-folk ska GM:s enkelsprut vara pålitlig och lättmekad, och jag tror den är relativt enkel att modifiera för E85-drift. Jag har nämligen en GM-cenetralinsprutningsenhet ifrån en Opel Kadett ~90 liggande. Den ska vara lika som den som satt i Nivorna, och insugningrör som den passar i finns som reservdel. Monterar jag en lambdasond borde den kunna gå ganska billigt dessutom. Ett av projekten på hyllan så att säga :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 22:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag ägde en Niva ett tag och hann samla på mig en del dokumentation under den tiden :) Bl a en mycket innehållsrik tjeckisk gördetsjälvhandbok.

När det gäller GM:s centralinsprutning så får man se upp med att det är ett rent undertryckstyrt system, det har en förmåga att bete sig konstigt om man flyttar över det till en motor med annan cylindervolym utan att vidta några ytterligare åtgärder. Jag har själv provat att göra en sådan överflyttning från en Opel Kadett 1,6i '89 till en Volvo B20-motor. Det går förstås att lösa någorlunda genom att ändra bränsletrycket.
Man måste också få dit en lämplig brytarlös givare (induktiv för GM-system fram till ca 1990, hallgivare för nyare system) i fördelaren, och spärra den mekaniska tändförställningen. På GM-systemet sitter tändmodulen som regel i fördelaren, den får man ta och utlokalisera någon annanstans.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-26 20:09 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Det sitter ett lågfartsmunstycke även på andra steget.
Hur funkar den?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011