Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 02:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-05-22 18:07 
Offline

Blev medlem: tis 07-05-22 18:01
Inlägg: 8
Ort: Från
Sitter med en Sug 4:a med förgasare och var nästan klar att ta steget till turbo motor då jag satt och beräknade mina bensinkostnader för bilen och såg sedan att E85 kostade så lite.

Nu är det så att jag kommer att konvertera till E85 på denna motor som har fugge och inte gå med i turbo svängen, detta av flera anledningar.

Bilen är orginal så det är fint att behålla förgasar tekniken i en gammal kult bil

Billigare resor med bilden under sommaren då den körs.

Frågan återstår.

Ska jag byta förgasaren till en Weber 48 eller ska jag borra orginal nålarna ?

/ Zeon
www.zeon.se


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-22 19:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
38 ADS tycks vara en fullt normal tvåports fallförgasare med fasta munstycken. Där finns det inga bränslenålar som ska slipas ner för en konvertering utan det rör sig om att byta munstycken, i första hand då att ersätta huvudmunstyckena och eventuellt tomgångsmunstyckena med ca 10-15 % större diameter.
Jag hittade bilder på vad som påstås vara en 38 ADS-förgasare:
http://cgi.ebay.at/Weber-Vergaser-38-ADS-5_W0QQitemZ230125471834QQihZ013QQcategoryZ33550QQcmdZViewItem#ebayphotohosting
, jag antar att den är snarlik den förgasare som användes på Simca 1508/1510 på 70-talet. Den är lite speciell genom att det inte är en tvåstegsförgasare utan båda portarna öppnar parallellt. Det finns också fullständigt tomgångssystem i båda portarna.
Den förgasartypen var ökänd för att ofta få igensatta tomgångsmunstycken, eftersom tomgångsbränslet skulle delas upp på två system fick vart och ett av dem extremt litet munstycke (0,3 mm eller så), som det inte behövs mycket till skräp för att stoppa igen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 19:39 
Offline

Blev medlem: tis 07-05-22 18:01
Inlägg: 8
Ort: Från
torbjorn skrev:
38 ADS tycks vara en fullt normal tvåports fallförgasare med fasta munstycken. Där finns det inga bränslenålar som ska slipas ner för en konvertering utan det rör sig om att byta munstycken, i första hand då att ersätta huvudmunstyckena och eventuellt tomgångsmunstyckena med ca 10-15 % större diameter.
Jag hittade bilder på vad som påstås vara en 38 ADS-förgasare:
http://cgi.ebay.at/Weber-Vergaser-38-ADS-5_W0QQitemZ230125471834QQihZ013QQcategoryZ33550QQcmdZViewItem#ebayphotohosting
, jag antar att den är snarlik den förgasare som användes på Simca 1508/1510 på 70-talet. Den är lite speciell genom att det inte är en tvåstegsförgasare utan båda portarna öppnar parallellt. Det finns också fullständigt tomgångssystem i båda portarna.
Den förgasartypen var ökänd för att ofta få igensatta tomgångsmunstycken, eftersom tomgångsbränslet skulle delas upp på två system fick vart och ett av dem extremt litet munstycke (0,3 mm eller så), som det inte behövs mycket till skräp för att stoppa igen.


rätt fugge.....
då är det mer att byta munstcke för som du skrev ovan, allt stämmer ... tackar....

_________________
www.zeon.se : allt om min bil !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-25 10:40 
Offline

Blev medlem: tis 07-05-22 18:01
Inlägg: 8
Ort: Från
Ajdå...

Var i kontakt med lite vänner innom ragger svängen och det blir byte av förgasare till en w45:a......

Inköpte 10m bränsleslang på biltema idag åxå så ny ledning ska dras för framtiden...

_________________
www.zeon.se : allt om min bil !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-25 10:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Zeon skrev:
Ajdå...

Inköpte 10m bränsleslang på biltema idag åxå så ny ledning ska dras för framtiden...


Finns mkt bra at köpa hos Biltema men slangerna (ILO) är tyvärr ingen hitt, de blir hårda och sprickar mkt snabbt. Bra (Trelleborg) slanger har de hos t ex OK.

De dåliga ILO slanger säljs f.ö. också hos Mekonomen och Jula.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-25 11:31 
Offline

Blev medlem: tis 07-05-22 18:01
Inlägg: 8
Ort: Från
aryan skrev:
Zeon skrev:
Ajdå...

Inköpte 10m bränsleslang på biltema idag åxå så ny ledning ska dras för framtiden...


Finns mkt bra at köpa hos Biltema men slangerna (ILO) är tyvärr ingen hitt, de blir hårda och sprickar mkt snabbt. Bra (Trelleborg) slanger har de hos t ex OK.

De dåliga ILO slanger säljs f.ö. också hos Mekonomen och Jula.

/Aryan


Damit okej får ta en sväng efter jobbet i morgon och gå in på Hydroskand som är vägg i vägg med jobbet ! :oops:

_________________
www.zeon.se : allt om min bil !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 18:56 
Offline

Blev medlem: tis 07-05-22 18:01
Inlägg: 8
Ort: Från
Ska byta bränsleslang ikväll och funderar på att byta förgasare samtidigt, har en 1:ports FORD förgasare med manuell choke som jag funderar på att använda, den har inbyggd retur om man vill använda det åxå.

Vet någon något mer om denna modell !

Märkningen på förgasaren är följande !

71IWBYC
-4CB


4C / 11GB
S80

Ska ordna foto på den ÅXÅ men den är single port

_________________
www.zeon.se : allt om min bil !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 20:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hmm, man kan nog inte säga något direkt utifrån Ford-beteckningarna på förgasaren. Tyvärr brukar även förgasare av kända märken som t ex Weber bara ha ett Ford-nummer och ingen normal märkning om de har suttit på en Ford från början.

Det man kan läsa ut i klartext på prylar som kommer från europeiska Ford är att de två siffrorna i början talar om den första årsmodell där saken har använts. Alltså '71 i det här fallet. Bokstäverna närmast efter, IW, talar om vilken Ford-fabrik som har infört numret.

Har du någon aning om vilken bilmodell och motortyp den har suttit på?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 21:07 
Offline

Blev medlem: tis 07-05-22 18:01
Inlägg: 8
Ort: Från
torbjorn skrev:
Hmm, man kan nog inte säga något direkt utifrån Ford-beteckningarna på förgasaren. Tyvärr brukar även förgasare av kända märken som t ex Weber bara ha ett Ford-nummer och ingen normal märkning om de har suttit på en Ford från början.

Det man kan läsa ut i klartext på prylar som kommer från europeiska Ford är att de två siffrorna i början talar om den första årsmodell där saken har använts. Alltså '71 i det här fallet. Bokstäverna närmast efter, IW, talar om vilken Ford-fabrik som har infört numret.

Har du någon aning om vilken bilmodell och motortyp den har suttit på?


Har forskat lite och fått reda på att den suttit på en Ford 1,7L motor tidigare och ska tydligen vara en variant av Solex fom Ford anpassat för sin motor. Den har suttit ett kort tag på en Opel rekord 1700 Olympia och fungerade mycket bra med den motorn.
:wink:

_________________
www.zeon.se : allt om min bil !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 21:25 
Offline

Blev medlem: tis 07-05-22 18:01
Inlägg: 8
Ort: Från
Nä för att göra allt enkelt, ska ut till skroten och skaffa mig en RIKTIG fugge * weber * från en taunus ( W35 eller W38 eller 45:a om jag har tur ) så finns det reservdelar och lättare att jobba med. :twisted:

_________________
www.zeon.se : allt om min bil !


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011