Etanol.nu http://etanol.nu/forum/ |
|
Lyckad konvertering 6 hk Briggs Strattonmotor http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=911 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | GL [ sön 07-05-27 20:34 ] |
Inläggsrubrik: | Lyckad konvertering 6 hk Briggs Strattonmotor |
Min Husqvarna gräsklippare med 6hk Briggs Stratton konverterades i helgen med ett uppborrat huvudmunstycke. Det ordinarie bensinmunstycket hade en håldiameter på strax under 0,7 mm, närmare 0,67 mm enligt vad jag räknat ut från kortet nedan och mätning med skjutmått på gängornas ytterdiameter. Ett nytt sådant munstycke hade jag först borrat upp till 0,8 mm vilket ger ca 40% högre flöde. Jag bytte till det uppborrade munstycket som samtidigt är fästmutter till flottörhuset, fyllde på E85, startade gräsklipparen och så var den saken klar. Den gick som den aldrig hade gjort något annat. På bildmontaget nedan är det bara det lilla centrala hålet som borrats upp. |
Författare: | aryan [ mån 07-05-28 07:51 ] |
Inläggsrubrik: | |
Kul! Använde du "min" borrsats från Jula? Min gamla gräsklippare (3,5 hkr B&S motor) gick redan helt ok på E85 utan att jag borrat upp nått men var omöjligt att starta utan startgas så i onsdags gav jag den äntligen en service med ny olja och demonterade förgasaren för att göra ren den och leta upp hvudmunstycket för att borra upp den. Kännde mig inte så lite dumm när jag upptäckte att det fanns en blandnings skruv i förgasaren! Jag visste att såna "flecxifuel" B&S motorer fanns men upptäckte skruven som satt lite dold inte för än nu. När jag skruvade ut den så att den går ite fetare så startar den nu rätt bra på E85, inte första rycket men brukar starta på det tredje, så jag mkt nöjd. Enklare konvertering får man leta efter! /Aryan PS la in Briggs & Stratton nu som märke i bilbasen http://www.etanol.nu/bilbasen.php, nu kan du lägga in gräsklippare med. http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E85/bilbas Har lagt in min, men måste kolla upp motortypen mer exakt, 3,5 hkr blir iaf 2,6 kW, din 6 hkr är ca 4,5 kW |
Författare: | Thomaz [ mån 07-05-28 13:09 ] |
Inläggsrubrik: | |
Jag provade hälla i E85 i min B&S Quamtum XM 6HP (gräsklippare) utan att borra upp. Vid första försöket var den torrkörd på bensin och varm & go. Snurrade igång som en klocka. Försök två: Några dagar senare hade den stått ute i ca 9 grader och blivit kall. Då var den grinigare, Jag fick trycka 6 gånger istället för 3 på soppapumpen för att den skulle tända till sen fick man pumpa till varje gång den höll på att dö, men efter 1 minut så gick den utan konstgjord andning. I helgen fyllde jag på E85 igen och det var samma förfarande som vid försök nr 2. Någon dag ska jag väl masa iväg och skaffa nytt munstycke för att borra upp det, men det funkasr som sagt med min maskin rakt av om man inte ger upp efter 3 ryck. |
Författare: | aryan [ mån 07-05-28 15:25 ] |
Inläggsrubrik: | |
Ja så va det ungefär för mig också fast värre, nu är det rätt skönt att kunna starta uta hjälpmedel. /Aryan Ps nytt munstycke behöver du väl inteför att borra upp det? skulle det bli för mkt är det bara att löda igen det |
Författare: | Thomaz [ mån 07-05-28 16:31 ] |
Inläggsrubrik: | |
Jo jag vet att jag inte behöver ett nytt munstycke, tänkte mer ifall att det skulle skita sig. Bryta borren eller liknande. Men det räcker med centrumhålet alltså? |
Författare: | aryan [ mån 07-05-28 16:44 ] |
Inläggsrubrik: | |
Thomaz skrev: Jo jag vet att jag inte behöver ett nytt munstycke, tänkte mer ifall att det skulle skita sig. Bryta borren eller liknande.
Men det räcker med centrumhålet alltså? Japp se även den klistrade borrsatslänken http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=245 Då kan du väla 0,75 eller 0,85 också om 0,8 mm borren skulle vara för stor eller för lite . /Aryan |
Författare: | karlmb [ tis 07-06-05 16:28 ] |
Inläggsrubrik: | |
aryan skrev: Kul! Använde du "min" borrsats från Jula?
Min gamla gräsklippare (3,5 hkr B&S motor) gick redan helt ok på E85 utan att jag borrat upp nått men var omöjligt att starta utan startgas så i onsdags gav jag den äntligen en service med ny olja och demonterade förgasaren för att göra ren den och leta upp hvudmunstycket för att borra upp den. Kännde mig inte så lite dumm när jag upptäckte att det fanns en blandnings skruv i förgasaren! Jag visste att såna "flecxifuel" B&S motorer fanns men upptäckte skruven som satt lite dold inte för än nu. När jag skruvade ut den så att den går ite fetare så startar den nu rätt bra på E85, inte första rycket men brukar starta på det tredje, så jag mkt nöjd. Enklare konvertering får man leta efter! /Aryan PS la in Briggs & Stratton nu som märke i bilbasen http://www.etanol.nu/bilbasen.php, nu kan du lägga in gräsklippare med. http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E85/bilbas Har lagt in min, men måste kolla upp motortypen mer exakt, 3,5 hkr blir iaf 2,6 kW, din 6 hkr är ca 4,5 kW Jag har tydligen en sån flexifuel B&S i min 12 Hp åkgräsklippare. En justerskruv sitter på det huvudmunstycke som samtidigt håller flottörhuset underifrån (se GL:s bild ovan). Går mkt bra sedan jag insett att man nog behöver den membrandrivna bränslepump som jag kopplat ur tidigare (på bensintiden) pga plötsligt enormt fet blandning en dag, och slutat skruva fram och tillbaka då den plötsligt stannar ibland. Det duger tydligen inte att förlita sig till tyngdlagen för att säkerställa soppa från tanken strax högre än förgasaren på min backiga tomt.. Någon som vet var man hittar billiga reservdelar till de där pumparna, antar att membranet gått sönder eller nåt? |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |