Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-06-05 20:16 
Offline

Blev medlem: tis 07-06-05 19:41
Inlägg: 1
Ort: Lidingö
Hej,

Första gången på forumet. Jag äger en 1944 Dodge Weapons Carrier WC51. Den har en sidventil 6:a på 4,4 liter, med förgasare förstås.

Den drar normalt ca. 2,5 l/mil av 95 oktan + blyersättningsmedel.

Min fråga är:

1/ Går den att konvertera till E85?
2/ Vad krävs isåfall? - Byte av bränsleledningar, filter, kanske bensinpump?

Tacksam för alla svar jag kan få. Jag är nybörjare vad det gäller etanol till motordrift. Det har hittills mest använts för invärtes bruk :D

Tänkte att man kanske kunde göra sin del för miljön, även om bilen är +60 år gammal.

Som alltid,

Göran Norén
Lidingö


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 13:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förmodligen är det inte alls några problem att konvertera den till E85.
Jag gissar att den har en fallförgasare med fasta munstycken, i så fall räcker det förmodligen att byta till ett större huvudmunstycke. Om det finns något manuellt spjäll för luftförvärmning så bör det stå i "vinter"-läge året om när motorn går på E85. Gå igenom tändsystemet noga och se till att allt är i gott skick, förmodligen kan det löna sig att ställa tändningen lite tidigare än vid bensindrift.
Man bör också se till att motorn blir varm så fort som möjligt och håller temperaturen bra. Det lönar sig alltså att sätta dit en ny termostat, om det finns passande termostat för högre temperatur (vintertermostat) att få tag på så är det ännu bättre.

Det är mycket sällan det verkligen visar sig några materialproblem när man går över till E85. Vad man får se upp med är gamla söndervittrade gummidelar (slangar, membran etc). Ofta har gummit blivit poröst som en tvättsvamp men porerna är igensatta av hartsavlagringar från bensin så att delarna håller tätt i alla fall. När man har kört på E85 en tid så löses hartsen upp, och sedan börjar slangar etc läcka. Det kan också förekomma att harts som lossnar från olika ställen i bränslesystemet sedan sätter igen bränslefilter m m. Man bör vara beredd på att byta eller rengöra bränslefiltret några gånger under de första månaderna på E85.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 20:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vad har motorn för kompression?

Förmodligen kan du höja kompressionen en hel del på denna motor och så få samma eller tom lägre förbrukning på E85!

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 22:28 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Under 2:a världskriget körde svenska försvaret på ett bränsle de kallade för "Motyl", idag skulle det kallas E50. De rapporter skrevs av försvarsmakten pekar inte på några nackdelar kontra bensin, däremot på stora fördelar jämfört med gengas.
Jag håller med tidigare inlägg, men jag är skeptisk angående att plana toppen. Dels kan det bli så att ventilerna slår i toppen och dessutom är vevaxeln troligen 4-lagrad (en sådan axel skall man vara mycket försiktig med när det gäller ökat effektuttag).

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Senast redigerad av Error ons 07-06-06 23:40, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 22:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det där är ju en sidventilmotor, det är förmodligen ytterst begränsade möjligheter att höja kompressionen på den genom att plana av topplocket. Det brukar inte finnas mycket marginal innan ventilerna tar i.
På den tiden man trimmade sidventilsmotorer var den enda rimliga möjligheten till kompressionshöjning att byta till ett nytt topplock med mer "utfyllnader" i förbränningsrummet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-10 10:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 06-12-22 19:49
Inlägg: 38
aryan skrev:
Vad har motorn för kompression?


Troligen 6.x:1...

/ Patrik


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 07-06-10 10:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 06-12-22 19:49
Inlägg: 38
GoranWC51 skrev:
Hej,

Jag äger en 1944 Dodge Weapons Carrier WC51. Den har en sidventil 6:a på 4,4 liter, med förgasare förstås.


Tänkte att man kanske kunde göra sin del för miljön, även om bilen är +60 år gammal.




Hej !

Skulle jag försöka göra något för miljön med en sådant gammalt trevligt fordon så skulle jag istället montera en katalysator istället för att laborera med E85.

Har själv kört med katalysator på gamla förgasarbilar med gott resultat.

Har en rätt ny katalysator för en billig peng som skulle kunna passa dina behov, hör av dig via PM om intresse finns.

Mvh Patrik


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011