Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-25 23:12 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
EyEr0n skrev:
Normalt har man filtret efer pupen men annars är det här vad jag menade i mailen, jag tror det ska funka bra. Bensintanken ka ha delad tankventilation med orginaltanken om man gör ett snyggt stängd system.


Tankventilation?
Vad är det här för nytt som jag ej tagit med i beräkningarna?

Jag har tänkt ha en spolarvätsketank på 1.5 L.
En slang ut i botten till pumpen, och en slang in i toppen för retur.
Vad menar du med tankventilation?

Det finns ett litet hål i locket på tanken, för att det skall komma in luft, det bör väl räcka för ev ångor att komma ut?

aryan skrev:
En fördel med magnetventilen att de är robusta och tillförlitliga och att dessa reagerar lika snabba som pumperna, en mekanisk trevägsventil har kanske inte sanna snabbhet och kan vara helt stängd i mellan läget så att tillfällig en mkt hog tryck uppstår.


Det är sant.
Jag tror jag kör på magnetventiler.
Men det förutsätter ju att du fixar dessa holländska åt mig.
Hur går det med dem?
Du har ej svarat på mitt PM.


aryan skrev:
Jag tror att det brukar vara minst en backventil i pumperna?


Det tror jag med.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-26 07:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
EyEr0n skrev:
EyEr0n skrev:
Normalt har man filtret efer pupen men annars är det här vad jag menade i mailen, jag tror det ska funka bra. Bensintanken ka ha delad tankventilation med orginaltanken om man gör ett snyggt stängd system.


Tankventilation?
Vad är det här för nytt som jag ej tagit med i beräkningarna?

Jag har tänkt ha en spolarvätsketank på 1.5 L.
En slang ut i botten till pumpen, och en slang in i toppen för retur.
Vad menar du med tankventilation?

Det finns ett litet hål i locket på tanken, för att det skall komma in luft, det bör väl räcka för ev ångor att komma ut?


Ja hålet i locket är i så fall tankventilationen. Alla moderna bilar har numera ett slutet system så att ingen ånga kommer ut. Kolväte utsläppen från parkerade bilars tankånger som skulle annars vara lika stor som från bilar som kör. Speciellt nä tanken blir varm (under huven) ökar ju avdunstningen. Därför menade jag att det skulle ha varit elegantare med en helt stängt tank med en slang för ventilationen.

Om du tar en spolarvätsketank med slang i botten till pumen och returen i toppen tror du inte att det kan bli som en diskmaskin i spolarvätsketanken? Finns det ingen risk att det börjar skumma för mkt? Det kanske funkar bättre med et T stycke strax under tanken där returen och inlopp sitter ihopp också men jag vet inte om man blir av med luften då.

Kanske ett beg expensionskärl från en bil skulle bli en bättre och rejälare bensintank. Då brukar det också finnas en tunn slanganslutning längst upp som man skulle kunna använda och koppla till vevhusventilationen.

EyEr0n skrev:
aryan skrev:
En fördel med magnetventilen att de är robusta och tillförlitliga och att dessa reagerar lika snabba som pumperna, en mekanisk trevägsventil har kanske inte sanna snabbhet och kan vara helt stängd i mellan läget så att tillfällig en mkt hog tryck uppstår.


Det är sant.
Jag tror jag kör på magnetventiler.
Men det förutsätter ju att du fixar dessa holländska åt mig.
Hur går det med dem?
Du har ej svarat på mitt PM.


Jag väntar på svar av en kompis i Holland om han kan köpa ett par åt mig.

EyEr0n skrev:
aryan skrev:
Jag tror att det brukar vara minst en backventil i pumperna?


Det tror jag med.


På biltemas pumpar som jag tittad på fanns det två backventiler både på in och utlopp.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-26 14:20 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-21 08:44
Inlägg: 23
Ort: Från
Angående tankventilationen så leds väl ångorna till någon form av kolfilter från originaltanken. Borde man inte kunna koppla ventilationen från extratanken till kolfiltret också?

//Fredrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-26 16:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fredrik Olofsson skrev:
Angående tankventilationen så leds väl ångorna till någon form av kolfilter från originaltanken. Borde man inte kunna koppla ventilationen från extratanken till kolfiltret också?

//Fredrik


Ja precis det var det jag menade, ett T rör från bensintanken till befintlig ventlation bör räcka.

Använder man då en exp. kärl från slutet kylsystem som bensintank så har man redan en tank med lufttät lock.

MvH Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-26 16:35 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
aryan skrev:
Fredrik Olofsson skrev:
Angående tankventilationen så leds väl ångorna till någon form av kolfilter från originaltanken. Borde man inte kunna koppla ventilationen från extratanken till kolfiltret också?

//Fredrik


Ja precis det var det jag menade, ett T rör från bensintanken till befintlig ventlation bör räcka.

Använder man då en exp. kärl från slutet kylsystem som bensintank så har man redan en tank med lufttät lock.

MvH Aryan


Jag har ju ett expansionskärl till 240/740 liggandes.

Den har ju en slang ut i botten och en retur långt upp, den sitter dock inte i locket, bara rätt långt upp.

Så du tycker jag bara skall koppla en slang ifrån den till kolfiltret alltså?

Måste man inte ha så det kommer in luft i tanken då?
Om pumpen drar ut bensin, så måste det ju in luft istället eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-26 17:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
EyEr0n skrev:
Jag har ju ett expansionskärl till 240/740 liggandes.


Bra!

Har du en bild?

EyEr0n skrev:
Den har ju en slang ut i botten och en retur långt upp, den sitter dock inte i locket, bara rätt långt upp.

Så du tycker jag bara skall koppla en slang ifrån den till kolfiltret alltså?


Ja.

EyEr0n skrev:
Måste man inte ha så det kommer in luft i tanken då?
Om pumpen drar ut bensin, så måste det ju in luft istället eller?


De får do inte fylla tanken mera än att "returen" blir en luftslang till kolfiltre/tanken.

Vet inte om det funkar men skulle tro att ett T stycke precis under tanken för pumpreturen skulle räcka som bränsle-returen. Luft i systemet bubblar då upp i tanken får man hoppas isf att pumpa rund.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-26 20:41 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
aryan skrev:
Ja.


Hmm.
Vad jag kan se så har jag tre slangar in i mitt kolfilter.
En liten på 3-4mm som kommer bak ifrån troligen, säkert den ifrån tanken.
En 5-6 mm slang som går upp i insuget vid gasspjället, troligen där ångorna går in i insuget då
En 1-2 mm slang som sitter precis bredvid den andra slangen i insuget, kan det va vaccum eller så?

EDIT:
Jag vet vad slangarna är nu.
En är ångor ifrån tanken, en är vakum för att styra ventilen så att motorn bara drar i sig ångorna när det lämpar sig, och en är slang mellan insug och filter.

Vilken skall jag ansluta mig på?

Det finns ju en pluggad anslutning på filtret. Kan man koppla in sig där?
Har ju iof ett kolfilter som ligger, kan ju kolla där vad det pluggade hålet är för.

Ångorna direkt till insuget, eller via kolfiltret?

aryan skrev:
De får do inte fylla tanken mera än att "returen" blir en luftslang till kolfiltre/tanken.

Vet inte om det funkar men skulle tro att ett T stycke precis under tanken för pumpreturen skulle räcka som bränsle-returen. Luft i systemet bubblar då upp i tanken får man hoppas isf att pumpa rund.


Ok.
Det varkar som om locket släpper igenom lite luft i allafall.
Det måste ju trots allt in luft i expansionskärlet oxå, när det används till vatten.

aryan skrev:
Bra!

Har du en bild?

Bild

Här är vad jag åstakommit hittils.
Som du ser så finns det en bra anslutning längst upp som läpar sig för retur, eller luftning till kolfilter/insug.
Ska den användas som luftning så får man fixa en liten uppförsbacke eller så, så det inte rinner in nått i insuget, iof gör det säkert inget.
:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-27 00:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
EyEr0n skrev:
aryan skrev:
Ja.


Hmm.
Vad jag kan se så har jag tre slangar in i mitt kolfilter.
En liten på 3-4mm som kommer bak ifrån troligen, säkert den ifrån tanken.
En 5-6 mm slang som går upp i insuget vid gasspjället, troligen där ångorna går in i insuget då
En 1-2 mm slang som sitter precis bredvid den andra slangen i insuget, kan det va vaccum eller så?

EDIT:
Jag vet vad slangarna är nu.
En är ångor ifrån tanken, en är vakum för att styra ventilen så att motorn bara drar i sig ångorna när det lämpar sig, och en är slang mellan insug och filter.

Vilken skall jag ansluta mig på?


Med ett T stycke på den som kommer från tanken.

EyEr0n skrev:
aryan skrev:
De får do inte fylla tanken mera än att "returen" blir en luftslang till kolfiltre/tanken.

Vet inte om det funkar men skulle tro att ett T stycke precis under tanken för pumpreturen skulle räcka som bränsle-returen. Luft i systemet bubblar då upp i tanken får man hoppas isf att pumpa rund.


Ok.
Det varkar som om locket släpper igenom lite luft i allafall.
Det måste ju trots allt in luft i expansionskärlet oxå, när det används till vatten.


Jg tror locket ska vara helt stängd, det är ju ett slutet kylsystem den satt i?

Tanken ser bra ut, in med ett T stycke bara på slangen längs ner för bensinreturen! Och anslutnng längst upp för luftningen ser också bra ut.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 19:52 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
aryan skrev:
EyEr0n skrev:
aryan skrev:
Ja.


Hmm.
Vad jag kan se så har jag tre slangar in i mitt kolfilter.
En liten på 3-4mm som kommer bak ifrån troligen, säkert den ifrån tanken.
En 5-6 mm slang som går upp i insuget vid gasspjället, troligen där ångorna går in i insuget då
En 1-2 mm slang som sitter precis bredvid den andra slangen i insuget, kan det va vaccum eller så?

EDIT:
Jag vet vad slangarna är nu.
En är ångor ifrån tanken, en är vakum för att styra ventilen så att motorn bara drar i sig ångorna när det lämpar sig, och en är slang mellan insug och filter.

Vilken skall jag ansluta mig på?


Med ett T stycke på den som kommer från tanken.

EyEr0n skrev:
aryan skrev:
De får do inte fylla tanken mera än att "returen" blir en luftslang till kolfiltre/tanken.

Vet inte om det funkar men skulle tro att ett T stycke precis under tanken för pumpreturen skulle räcka som bränsle-returen. Luft i systemet bubblar då upp i tanken får man hoppas isf att pumpa rund.


Ok.
Det varkar som om locket släpper igenom lite luft i allafall.
Det måste ju trots allt in luft i expansionskärlet oxå, när det används till vatten.


Jg tror locket ska vara helt stängd, det är ju ett slutet kylsystem den satt i?

Tanken ser bra ut, in med ett T stycke bara på slangen längs ner för bensinreturen! Och anslutnng längst upp för luftningen ser också bra ut.

/Aryan


Så.
Nu är tanken monterad och klar.
Funkar askalas.
Dock så tar bensinen i tanken slut på 10 sekunder eller så.

Hur går det med ventilerna?
:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 20:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vad bra! Ventilerna är på gång.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-10 10:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Min vän som jag trodde kunde skicka dem är nu bortrest :-( men jag har nu hittad en webbshop där du kan beställa de själv direkt, se http://www.lpg-europe.com/webshop/

Under valves, artikelnr 04004 electrovalve petrol.

Hälsn Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-10 20:45 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
aryan skrev:
Min vän som jag trodde kunde skicka dem är nu bortrest :-( men jag har nu hittad en webbshop där du kan beställa de själv direkt, se http://www.lpg-europe.com/webshop/

Under valves, artikelnr 04004 electrovalve petrol.

Hälsn Aryan


Du är 100% på att det är sånna jag ska ha, och att de är för 12V samt tål Etanol?

Produktinformationen var minst sagt knapp.

Du vet inte vad frakten ifrån den sidan är?

Man kan ju heller inte fylla i land i orderformuläret.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-10 22:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja jag är säker att det är såna du skulle ha och att de är 12V de tål bensin, så vi får väl hoppas de tål etanol också ;-)

Fraktkostnader vet jag inte men det borde inte vara mkt, de slinker lätt ner i ett vadderat kuvert.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-11 11:04 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
aryan skrev:
Ja jag är säker att det är såna du skulle ha och att de är 12V de tål bensin, så vi får väl hoppas de tål etanol också ;-)

Fraktkostnader vet jag inte men det borde inte vara mkt, de slinker lätt ner i ett vadderat kuvert.

/Aryan


Får väl lägga en beställning då, men hur skall man gör med landet?
Går ju ej fylla i nånstanns.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-12 12:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag vet inte, maila dem och fråga!

Annrs kommer min vän hem igen i helgen och kan jag be honom att köpa ett par men u skickas det inget paket till mig de nästa veckor som det kan följa med på, så det kommer is ta lite tid.

MvH Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011