Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-26 08:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 07-10-19 14:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För drygt två år sedan började jag utveckla en kallstartanordning som var tänkt att bli en mer kontrollerad och sofistikerad variant av det numera klassiska "kallstartmotståndet". Men det projektet rann ut i sanden ungefär samtidigt som prototypen var färdigbyggd, detta av flera skäl:
1) Projektet drabbades av "Rolls Royce-syndromet", om det hela någonsin hade blivit klart så hade nog produkten blivit alldeles för dyr och sofistikerad för att vara säljbar.
2) Min dåvarande arbetsgivare gick i konkurs och företaget avvecklades, så det mesta av mina labbresurser försvann.
3) Den programmerare som var tilltänkt för att utveckla mjukvaran fick ändrade arbetsförhållanden och lyckades aldrig ägna någon tid åt det.

Nu har jag dammat av projektet igen, men den här gången blir det en betydligt enklare, rent analog lösning som ska gå bra att tillhandahålla som byggsats lika väl som i färdigbyggt utförande. Komplexiteten kan väl jämföras med det enklaste utförandet av Flexitune.
Den blir inte så flexibel när det gäller anpassning till olika sorters insprutningssystem utan man måste bestycka den olika beroende på karaktäristiken hos motortempgivaren och styrdonets ingång.
Jag har tänkt mig att börja med att ta fram tre olika bestyckningsalternativ:
1) För Bosch LH 2.2, LH 2.4 och Mono-jetronic.
2) För Bosch Motronic (4.1, 1.3, 1.5 m fl).
3) För Ford EEC-IV.
Valet av system hänger ihop med att de dels är relativt vanliga och dels är data för givare och ingångar på dem välkända och relativt entydiga.

Om det finns intresse för att fältprova prototyper när de så småningom börjar bli klara, så är det bara att höra av sig! Meddela gärna också om det finns önskemål om anpassning för några andra system. Tyvärr kommer anpassning för de äldre analoga Bosch-systemen (D, L, LE, LU, tidiga KE) inte att vara möjlig.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-22 10:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag skulle kunna tänka mig att testa den. Kanske kan bli aktuellt att bygga in den i nästa version av mitt piggyback system.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-22 13:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Får man slå ett slag för Mercedes "HFM" + "PMS"...? :wink:
Alltså de eletroniska system som kom i början av 90-talet.
De använder i hög grad Bosch komponenter utom ECU som kommer från VDO-Siemens.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-22 14:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Count me in!

Bosch Mono-Jetronic

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-22 15:43 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Provar till en saab 900i -97 Motronic.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-22 22:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Då ska vi se här... vi kan ju nästan förutsätta att både Mercedes' VDO-tillverkade system och den relativt moderna Motronic man hittar på en Saab 900i '97 använder en tempgivare som har Bosch's standardkaraktäristik (2,5 kohm vid +20 °C). Men det som måste kontrolleras närmare är följande:
1) Är tempgivaren ansluten så att ena polen är jordad?
2) Vi antar att tempgivaren är ansluten i en spänningsdelarkoppling och att det i styrdonet finns ett fast motstånd mellan ingången och +5 V, eventuellt också ett motstånd parallellt. Värdet på dessa båda motstånd måste man ta reda på. Antingen genom att studera ett isärtaget styrdon eller genom att mäta på ingången - helt enkelt mäta spänningen över tempgivarkontakten med några olika fasta motstånd inkopplade och räkna en del.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 11:34 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
1) Är tempgivaren ansluten så att ena polen är jordad?

Enligt schemat verkar det vara en sensorjord i styrdonet.

torbjorn skrev:
2) Vi antar att tempgivaren är ansluten i en spänningsdelarkoppling och att det i styrdonet finns ett fast motstånd mellan ingången och +5 V, eventuellt också ett motstånd parallellt. Värdet på dessa båda motstånd måste man ta reda på. Antingen genom att studera ett isärtaget styrdon eller genom att mäta på ingången - helt enkelt mäta spänningen över tempgivarkontakten med några olika fasta motstånd inkopplade och räkna en del.

Det återstår.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 11:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett förslag på motståndsserie att prova styrdonsingången med:

Oändlig resistans (endast digitalmultimeter inkopplad)
10 kohm
4,7 kohm
2,2 kohm
1 kohm
470 ohm
220 ohm

Använd motstånd med ±1 % tolerans (vanliga metallfilmsmotstånd från t ex Elfa).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 12:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag skall kolla upp detta.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 11:34 
Offline

Blev medlem: lör 07-06-23 14:00
Inlägg: 10
Ort: Varnhem
Anmäler härmed intresse att testa. Bosh LH 2.4

_________________
Less is more


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 21:39 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Jag också, o snabba på för de e fan så kallt redan =)

LH2.4


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 21:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, första prototypen är på gång, fick ett paket från Elfa idag så nu är det bara en tidsfråga innan den är färdigmonterad på en labbplatta. Sen ska den provköras "på bänk", när den fungerar bra så blir det ett nästa prototypbygge på Veroboard som ska in i en bil och testas åtminstone några dagar. Därpå blir det beställning av "riktiga" mönsterkort.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-25 22:20 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Jag är gärna på och testar detta!

Volvo 240 bestyckad med:
B230F
Flexitune
Bosch LH 2.4


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Mercedes HFM
InläggPostat: sön 07-10-28 11:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, jag har mätt upp enligt instruktionen ovan, på en AMG C36 -94.
Enligt uppgift i So wird's Gemacht, verkstadhandbok för C-klassen, så skall i princip allt vara livärdigt för samtliga modeller 4-6 cylindrar som har det sk HFM-systemet, med ECU från VDO-Siemens. Vad jag vet har även V8 och V12 motorer mellan 1990 och fram till att man gick över till Motronic med början omkring 1995 beroende på modell, i princip samma system, V12 har två ECU.
Även de modeller med det enklare PMS (undertrycksstyrda) systemet som sitter i 1,8 och 2.0 liters fyrorna skall ha samma grejor på temperatur givarsidan. Endast lastmätningsystemtet (HFM eller undertrycksgivare) skiljer, samt att PMS endast har 2 kanaler mot en/cylinder för HFM.

Temperaturgivaren kommer från Beru, och är kopplad med en egen jordledning till ECU.
Jag mätte resistansen som var noll till jord för den ena ledaren, alltså är den kopplad till jord inne i ECU.
Enligt handboken så det ett NTC-motstånd med följande karaktäristik:
+20 gr C: 2500 Ohm
+30 gr C: 1700 Ohm
+40 gr C: 1170 Ohm
+50 gr C: 830 Ohm
+60 gr C: 600 Ohm
+70 gr C: 435 Ohm
+80 gr C: 325 Ohm
+90 gr C: 245 Ohm
+100 gr C: 185 Ohm

Verkar helt klart vara ett 2kOhm NTC. (Som ju mäts vid +25 deg C)
(Vid ca +11 gr C ger originalgivaren 3.48 kOhm)

Bilen verkar starta rätt bra på ytterligare ett 2kOhm NTC i serie med orginalgivaren i kylvattnet.

(Lufttempgivaren är även det NTC och har resistansen 6060 Ohm vid +20 deg C (orkar inte mata in hela tabellen..)

Så till test resistanserna (1% tolerans-motstånd från Elfa):
Med tändningen på och motorn stillatående mätte jag upp vid:
Oändlig resistans (endast digitalmultimeter inkopplad) : 4,95 V
10 kohm : 4.5 V
4,7 kohm : 4,08 V
2,2 kohm : 3,40 V
1 kohm : 2,48 V
470 ohm : 1,59 V
220 ohm 0.89 V

Anything else..?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tis 07-10-30 21:24, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-28 13:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Preliminärt ser det "mycket normalt" ut, av allt att döma så är ingången likadan som på t ex Motronic-system. Men jag ska räkna lite närmare på värdena sedan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011