Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-05-26 11:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-08 20:30 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Min doppvärmare drar 750 watt, jag kör den 2-3 timmar varje morgon.

Egentligen vore det bättre att köra 2 kw i en kvart... Men jag antar att värmarna är begränsade till 750 w för att vara driftsäkra och för att säkringarna i garagen inte ska lösa ut när värmarna på 30 bilar går igång kl 07.30 varje morgon =)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-08 22:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En timme med en 750 watts värmare eller 15 min på 3 kW värmare ger samma energiförbrukning (0,75 kwh) men i det sista fallet har man mycket mindre värmeförluster och därför en varmare motor.

Det finns kraftigare 3 kW slangvärmare från Kenlove med 85°C thermostat och pump.

Men en sån skulle man förståss även kunna bygga ihopp själv.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-10 17:55 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
De där värmarna från Kenlowe verkar intresanta men det krävs förstås tillgång till elnätet. http://www.kenlowe.com/pre-heaters/cars/index.html Undrar vad de kan kosta? Har inte Defa eller Calix några liknande värmare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-10 18:01 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Var säljs Kenlowe prylarna nånstans?

Intressant, dels för att det går snabbare att värma bilen och dels för att det verkar smidigare att eftermontera än doppvärmarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-10 18:34 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Oftast så installerar man blockvärmarna i hålen för frostpluggarna. Dessa finns de ju flera av, så varför inte stoppa dit flera blockvärmare bara?
Det varierar ju en del från motor till motor naturligtvis och alla hål är inte lämpliga för värmare eftersom man ju vill att vattnet ska cirkulera i motorn.

/J.M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-10 18:45 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
J.M skrev:
Oftast så installerar man blockvärmarna i hålen för frostpluggarna. Dessa finns de ju flera av, så varför inte stoppa dit flera blockvärmare bara?
Det varierar ju en del från motor till motor naturligtvis och alla hål är inte lämpliga för värmare eftersom man ju vill att vattnet ska cirkulera i motorn.

/J.M


Det är svårt på bilar med aluminiumblock eftersom frostpluggar saknas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-13 10:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
kalle skrev:
Var säljs Kenlowe prylarna nånstans?

Intressant, dels för att det går snabbare att värma bilen och dels för att det verkar smidigare att eftermontera än doppvärmarna.


Igår bjöd jag på en på en (NOS) kenlowe på ebay i Tyskland men den gick för 130 euro vilket jag tyckte var lite väl saftigt, fast ny skulle de kosta 380 euro stod det i annonsen...

Billigare att bygga själv med en beg 12V circulationspump om den inte redan finns i bilen?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Självbygge
InläggPostat: ons 07-11-14 01:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Några detaljer om självbygge av motorvärmare.

Som cirkulationspump borde man kunna använda en lite kraftigare akvariepump. Den är ju avsedd för 230 volt, och har man redan detta till sin (hembyggda) värmare, så kan man ju ansluta en cirkulationspump till det också.

Akvariepumparna är avsedda att pumpa vatten genom ett filter och ibland även tillsätta luft, men det borde ju gå att stänga den möjligheten.

Det finns även en annan typ av pump som borde fungera i sammanhanget. Det är en magnetiskt driven impeller/skovelhjul. Alltså ingen axeltätning som kan börja läcka, eller något annat elände.
http://www.johnson-pump.com/SE/defaultS ... oducts.htm
Se vidare på Centrifugalpumpar och Magnetdrivna
Dom exemplen här är dock rätt så stora och klumpiga. Och priset är nog "tungt" också? Men det kanske finns mindre modeller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-14 08:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det finns förutom akvariepumpar naturligtvis även 220V pumpar i disk- och tvättmaskiner, men ingen av de är tänkta att tåla drygt 100°, övertrycket som det kan vara i kylvattensystemet och den allmänt jobbiga omgivning i motorrummet.

Jag skulle hellre ta en pump som är byggt för det frå början dvs ta en 12V cirkulationspump som redan är ar avsedd för att monteras i en bil och tåla miljön. Dessa pumpar (Bosch) kostar ca 1000 kr ny men finns ju i flera skrotbilar, Mercedes, Volvo 440 m fl. Har man tur så har man en bil som redan har en sån pump då behöver man "bara" koppla in över ett 220V relä eller batteriladdare och sätta i värmepatronen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-14 13:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men 9 kW ska de vara!
5-10 minuter kan ju alla avhålla sig från att köra elvärme eller andra storförbrukare så effekten borde inte vara ngt problem ens med 2 bilar samtidigt. (16A = max 19.2 kW)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-14 13:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om man har 5 liter kylarvätska och man låtsas att det bara är vatten (inte glykol) och vill värma det från säg -10 till 40 grader behöver man
4200 J per kg och grad temperaturstigning

4 200 joule * 5 * 50 = 1.05 megajoules = 0.291666667 kwh

Delat med 9 Kw så tar det knappt 2 minuter, 4 minuter till 90 grader :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-14 14:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Men får en så snabb uppvärmning verkligen samma spridningseffekt i motorn som en vanlig motorvärmare med lång inkopplingstid får? För egentligen så vill man väl inte endast ha varm kylarvätska, utan också ett genomvarmt motorblock etc?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-14 14:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är naturligtvis inte bara vatten man värmer utan t ex även aluminium (900 J.kg-1.K-1) som sprider värmen mkt snabbt, men å andra sidan så har 50% glykol bara ca 80% av vattnets specifika värme kapacitet.

En motor som består t ex av
5 l 50% glykol (3276 kg-1.K-1)
5 l olja (ca 2000 .kg-1.K-1)
motor 20 kg alu (900 kg-1.K-1)
motor 10 kg järn (444 kg-1.K-1)

48820 J . K-1

För att höja 50 grad blir det då
48 820 joule x 50 = 2,44100 MJ , ca 0,678 kwH

Då tar det med en 9 kW patron
0.678055556 kWh / 9kW ca 4,5 minuter :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-14 15:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4823
Ort: Sundsvall
Motorblocket och topplocket blir nog också varma ganska snabbt, men det tar längre tid innan värmen sprids till t ex kolvtoppar, vevhusventilationsledningar, insugningsrör och spjällhus.

På motorer där kylvattentempgivaren för motorstyrsystemet sitter avigt till (t ex på en aluminiumklump inskarvad i slangen till värmepaketet, som på en del Peugeot/Citroën XU9-motorer, så kan det nog bli intressanta fenomen vid start om inte värmen har hunnit sprida sig dit.

En fundering: efter en sådan där snabbvärmning har man förmodligen en onormalt stor temperaturskillnad mellan motoroljan och resten av motorn. Kan det tänkas ge några speciella otrevligheter när det gäller kondensering av vatten eller bränsle i oljan?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-14 17:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Vilka bilar har bara fem liter kylvätska? De jag skruvat på (Lada, Opel, Volvo, MB, Audi) har haft ungefär det dubbla, omkring 10 liter. Radfyror på lite varierande storlekar, typ 1,5-2,5 litersmotorer.

En motor som består av 20 kilo alu och 10 kg järn känns som en väldigt liten motor. Runt 100 kg är nog mera på kartan. En tvålitersmotor med gjutjärnsblock väger lätt över 100. En Volvo B20 väger drygt 150 kg, fast det är med allting, olja, kylvätska, startmotor osv. Att räkna på runt 100 kg metall som är med i leken är nog inte så dumt ändå.

På min gamla VAZ blir insuget varmt när jag kört motorvärmaren ett tag, då det cirkulerar ju kylvätska där med. Då startar den väldigt snällt, även om det är riktigt kallt ute :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011