Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 05:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-03 19:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det finns en sån här schraderventil som mätuttag så är det enklaste att använda en vanlig däcktryckmätare. Om det inte finns något mätuttag så blir det till att sätta ett provisoriskt T-stycke på inkommande bränsleledning och ansluta en vanlig manometer med lämpligt mätområde (en sådan man brukar hitta på t ex tryckluftkompressorer eller vattenpumpautomater). Lämpligt mätområde är sådär 4 - 10 bar fullt utslag.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-03 21:47 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
..ok.. nu förutsätter jag att det finns bränsletryck (kollar i helgen), vad är nästa steg?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-03 21:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
mr-bear skrev:
..tja inte vet jag. Jag har iallafall kontrollmätt och kommit fram till att jag inte har någon spänning till insprutarna förrän jag vrider på nyckeln

Vad menar du med "vrider på nyckeln"? Är det att tändningslampan tänds men startmotorn inte aktiverad eller menar du att startmotorn är igång?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-04 15:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
ni har missförstått det hela , man måste ha spänning på spridarkontakterna
när motorn inte går eller kör med startmotorn
när man slår på spänningen till flextekenheten med stillastående motor så talar man om för boxen att man vill ha ytterligare förstärkning av pulsbredden utöver dom 30-40% som den ger när man har omkopplaren i läge A eftersom motorn behöver en litet fetare blandning dom första sekunderna, när man väl ska starta motorn vilket man gör genom att låta tändningen vara på minst 3sek innan man försöker starta motorn, när motorn har startat så återgår den till normal förstärkning efter några sekunder, men eftersom det ej finns någon spänning på spridarkontakten när man slår på tändningen, så är boxen helt spänningslös, får den ej någon spänning förens i samma ögonblick man börja köra med startmotorn, samma förhållande som om motorn är varm

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-04 18:50 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
Biltema 10w30: Kan man inte tjuvkoppla flexteken med en tryckknapp så att man inneifrån kan lägga plus på spridarna så dessa öppnas, kanske till och med lägga in en timerkrets som släpper efter tre sekunder?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-04 20:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
mr-bear skrev:
Biltema 10w30: Kan man inte tjuvkoppla flexteken med en tryckknapp så att man inneifrån kan lägga plus på spridarna så dessa öppnas, kanske till och med lägga in en timerkrets som släpper efter tre sekunder?


det handlar helt enkelt om att göra en omkoppling så att det finns spänning till flexteken hela tiden tändningen är påslagen som jag berskivit tidigare i denna tråg
du ska inte styra spridarna manuellt detta sköter flexteken
man kan testa tillfälligt genom att ta bort soppapumpreläet och bygla så att det finns spänning på hela tiden men soppa-pumpen kommer åsså att gå hela tiden så länge tändningen är på (inte bra om man krockar med bilen och uströmmande bränsle ta fyr) det jag menar är man gör den omkopplingen just för att för att flexteken ska få spänning utan att pumpen går vid stillastående motor

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 08:48 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
biltema: men det finns ingene risk efter man gjort omkopplingen som du pratar om?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-11 19:40 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
biltema 10w30 skrev:
jag tycker personligen det är mera professionell att använda det inbyggda kallstarfunktionen i flexteken

har nu studerat det schema för insprutet jag hittade i autodata
soppapumpen har matning genom säkring F17 (10A)medans lambdasondens förvärmning har matning via F18 (10A)
spridarna går direkt till soppapump-relä K46 utan avsäkring (röd ledning) man får helt enkelt kapa ledningshärvan röd till inprutningsventilerna
ock koppla det lämpligen direkt på F13 (20A) huvudsäkringen som är för hela rasket

8)


..vill bara vara säker innan jag gör något..... så helt enkelt så måste jag bara lägga plusen på den röda kablen? Var någonstans anser du att det blir lättast att göra detta ingreppet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-13 18:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
mr-bear skrev:
biltema 10w30 skrev:
jag tycker personligen det är mera professionell att använda det inbyggda kallstarfunktionen i flexteken

har nu studerat det schema för insprutet jag hittade i autodata
soppapumpen har matning genom säkring F17 (10A)medans lambdasondens förvärmning har matning via F18 (10A)
spridarna går direkt till soppapump-relä K46 utan avsäkring (röd ledning) man får helt enkelt kapa ledningshärvan röd till inprutningsventilerna
ock koppla det lämpligen direkt på F13 (20A) huvudsäkringen som är för hela rasket

8)


..vill bara vara säker innan jag gör något..... så helt enkelt så måste jag bara lägga plusen på den röda kablen? Var någonstans anser du att det blir lättast att göra detta ingreppet?


jag kan helt enkel ej vara helt säker eftersom jag ej finns på plats
du borde ta hjälp av någon kunning i din närhet som kan detta
jag vet ej vad prylarna finns i eran bil, säkringar relän etc.
det det handlar om är att det ska finnas spänning på flextekboxen hela tiden tändingen är påsatt

jag kan ej komma på vad risken skulle vara, möjligen om man krockar och det ej skulle bli spänningslöst men det finns ju mycket andra tåtar som är spänningsatt med och utan påslagen tändning

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-13 20:17 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
biltema 10w30: om jag inte minns fel så var det så att om man hade en flextek för sex eller åtta cylindrar och om man hade färre cylindrar så var det så att det var tvunget att en speciell kabel var inkopplad för att flexteken över huvud taget skulle fungera (kabelpar ett). Med den informationen undrar jag då om det räcker att man endast förser det kabelparet (röda) med ström?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-13 20:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
mr-bear skrev:
biltema 10w30: om jag inte minns fel så var det så att om man hade en flextek för sex eller åtta cylindrar och om man hade färre cylindrar så var det så att det var tvunget att en speciell kabel var inkopplad för att flexteken över huvud taget skulle fungera (kabelpar ett). Med den informationen undrar jag då om det räcker att man endast förser det kabelparet (röda) med ström?


det är helt enkel så att flextexen får sin plusmatning helt och hållet via spridarkontakterna, på 4 cyl modeller blir det via 4 st kontakter som helt enkel är parallelkopplade på + sidan , har man en 3 cyl motor lämnar man ena kontaktparet outnyttjat detta måste ske parvis, insignal på 1:a parets ingång påverkar 1:a parets utgång osv.

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-13 20:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På de två Flextek som jag har tittat på (båda av tidigt utförande, en för 4-cylindrig och en för 6-cylindrig motor), så tas matningen till Flextek bara från EN av spridarkontakterna. Man måste alltså reda ut vilken av kontakterna detta är om man vill lämna någon oansluten. Enklast är att kränga av gummiskydden och se efter på vilken kontakt det är två ledare anslutna till ett av stiften/hylsorna.
Om det skulle vara bara en ledare ansluten överallt, vilket kan tänkas om kontakterna är av den modernare typen med individuell gummigenomföring för varje ledning, så blir man tvungen att mäta eller skära upp kabelstammen för att ta reda på saken.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-13 22:29 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
ok, det enda jag fick reda på/vet är att det var tvunget att en speciell kontakt skulle vara ansluten och denna skulle vara markerad med annorlunda kabelfärg i jämförelse med de övriga (om det övriga har röd&svart tråd så hade den speciella röd&vit)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011