Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 18-04-20 00:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 10:37 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
you have to use safest pipes and fittings, maybe in protective tunnel.

your right foot always moving near the fittings.

if pipe will damaged, you can burn the foot and provoke a road accident.

maybe better use passenger side?

and i think you should use thermoisolation, like foamed polyethylene

Bild

Bild

_________________
European E85 conversion kit
http://bioadapter.com


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 12:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Biltemas värmeslanger är säkert mkt bättre än trändgårdsslangen och dessutom slipper de vara i "jobbiga" miljön under motorhuven.

Har du möjlighet att köra värmen med luftcirkulation (så att den tar innerluft isf kall utomhusluft) du kanske har tillräcklig restvärme att värma kupen lite och tina rutorna innan start :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan mån 09-11-09 13:24, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 12:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Obormot skrev:
i think you should use thermoisolation, like foamed polyethylene


With rubber hoses you do not loose as much heat but polyethylene might not be temperature resistant enough, I think that when the engine gets really warm the isolation will melt, I know that from experience with our solar collector :-( Remember that even rubber hoses will get almost as hot as the fluid inside once you put good isolation around them.

That is why i suggested a neoprene based foam instead like Armaflex HT which is temp resistant to 175°C
Here http://sfinxsolar.e-butik.se/show_cat.a ... head_id=24
it costs 80 SEK/m.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan mån 09-11-09 13:23, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 13:12 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
about polyethylene you are right - i forgot about it :)

_________________
European E85 conversion kit
http://bioadapter.com


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-19 14:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Hur går det med termossen? Jag är nyfiken!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-02 21:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 296
Ort: Ljusne
Ja, jag kan säga att det har gått mycket bra!.. Varför har man inte testat det här tidigare vintrar? :)

Nu har det varit ganska kallt några dagar och "termosen" har verkligen kommit till nytta.
Igår kväll och inatt var det 5-6 minusgrader och bilen stod parkerad 14 timmar. Mätte inte, men vätskan i beredaren var såpass varm att man inte kunde ha fingrarna kvar på rören allt för många sekunder utan att bränna sig.
Startade pumpen och gick sen runt och skrapade rutorna. Startade motorn utan bekymmer och stängde sen av pumpen.
Hade svag kupévärme direkt men tempmätaren började klättra redan när jag kört ett par hundra meter.

Kan med säkerhet säga att motorn blir bättre uppvärmd med denna lösning än med en eldriven blockvärmare som får sitta i över natten.

Har egentligen bara upplevt ett problem, och det är att beredarens värmeelement inte slår till längre.
Misstänker att något överhettningsskydd kan ha löst ut för det är ju inte omöjligt att kylvätskan kommer upp i över 90 grader ibland.
Upptäckte det nu när jag kom hem från England efter att ha varit borta några dagar och ville ha en varm bil. 8) Fick bli en riktig kallstart istället..

Det som återstår annars är fortfarande att göra en mer proffsig installation samt montera tempsensorer på rören för övervakning av laddning/urladdning.
Någon som kan tipsa om en vettig digitaltermometer som klarar från -20 till åtminstone +90 grader?

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-02 22:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Volvo245GLT skrev:
Ja, jag kan säga att det har gått mycket bra!..


Vad kul!

Volvo245GLT skrev:
Varför har man inte testat det här tidigare vintrar? :)


Kanske för att det inte fanns billiga små beredare tidigare ;-)

Volvo245GLT skrev:
Nu har det varit ganska kallt några dagar och "termosen" har verkligen kommit till nytta.
Igår kväll och inatt var det 5-6 minusgrader och bilen stod parkerad 14 timmar. Mätte inte, men vätskan i beredaren var såpass varm att man inte kunde ha fingrarna kvar på rören allt för många sekunder utan att bränna sig.
Startade pumpen och gick sen runt och skrapade rutorna. Startade motorn utan bekymmer och stängde sen av pumpen.
Hade svag kupévärme direkt men tempmätaren började klättra redan när jag kört ett par hundra meter.

Kan med säkerhet säga att motorn blir bättre uppvärmd med denna lösning än med en eldriven blockvärmare som får sitta i över natten.


Det låter ju väldigt bra!

Volvo245GLT skrev:
Har egentligen bara upplevt ett problem, och det är att beredarens värmeelement inte slår till längre.
Misstänker att något överhettningsskydd kan ha löst ut för det är ju inte omöjligt att kylvätskan kommer upp i över 90 grader ibland.
Upptäckte det nu när jag kom hem från England efter att ha varit borta några dagar och ville ha en varm bil. 8) Fick bli en riktig kallstart istället..


Det är inte en sån där tmpsäkring som man kan trycka in för att återställe den nånstans?

Volvo245GLT skrev:
Det som återstår annars är fortfarande att göra en mer proffsig installation samt montera tempsensorer på rören för övervakning av laddning/urladdning.
Någon som kan tipsa om en vettig digitaltermometer som klarar från -20 till åtminstone +90 grader


Finns väl såna hos kjell&co, clasohlsson osv. Denna stektermometer t ex http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=54638184 har inställningsbar larm som man kanske skulle kunna använda för att automatiskt stanna pumpen. Om du mäter givarens motstånt kan du köpa flera liknande NTC motstånd och med en flervägs strömbrytare mäta flera ställn :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-18 21:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Nu är det väl upp till bevis för systemet, hur funkar det?

MvH Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmelagring
InläggPostat: lör 09-12-19 11:43 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
nyfiken skrev:
Denna värmelagring med salt, som Aryan visar från Umeå Universitet har prövats.
På 70-talet gjorde Volvo i samarbete med bl.a. Taxi Gbg försök med värmelagring med denna saltkroppen i en separat varmvattenbehållare. Jag har skrivit till Volvos museum och frågat lite mer om detta, men inte fått något svar.
Till Fritidsbåtar har det funnits i flera år, och kanske finns ännu, (?) varmvattenberedare med samma saltkropp, som lagrar och ger ifrån sig den uppnådda värmen under X timmar. Jag tror att dom vv-beredarna var "extremt" dyra och inte blev någon hit? Men för den som är intresserad, så blir det ju en båtmässa i Sthlm om några veckor. Om dom finns kvar, så borde dom ju visas upp där.
Jag har sett dom på tidigare mässor. Vv-beredarna är i storlek från ungefär en ordinär kontorspapperskorg och uppåt, beroende på behov och utrymme i båten. Inuti den sitter en plåtinkapslad burk med saltet. Den är något lite större än en 1-liter mjölkförpackning, Tetra Brick. Vv-beredarna har sedan dels en elpatron, och dels anslutning från motorns kylvatten. Och så naturligtvis en VVS-anslutning.
Som man ser, detta är inget för 6-meters Daycruicers, utan mer för dom större salongs- och bobåtarna med krav på komfort etc. Då kanske det blir lite ovanligare utrustning.
Men som sagt, tekniken finns.

Glaubersalt är en möjlighet om man vill lagra värme.Användes i tunna påsar i innertak i hus för att lagra värmeöverskott från kaminer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumsulfat
http://www.weba.se/WEBA_glaubersalt.html
http://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=282


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-12-27 21:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Intressant! Om jag förstår det hela rätt kan en thermos fylld med vatten & glaubersalt lagra myckt mera värme än vatten så fort temperaturen uppnår ca 30-32 grader och omvänd avger lösningen samma temperatur extra länge vid nedkylning.

Det kanske vore bättre med ca 60 graders som "omslagspunkt" men även en motor som värms upp till "bara" 30 grader lär ju starta bra.

Jag funderade lite på thermosen idag, en thermos som som har samma mått som ett hjul vore ganska behändigt för att monterade det i stället för reservhjulet, eller en mindre som passar i reservhjulet?

Det borde gå att bygga en dubbelväggig thermos av några begagnade rostfria kastrullar som man vakuum sög som en plåttermos?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-12-28 10:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 296
Ort: Ljusne
aryan skrev:
Nu är det väl upp till bevis för systemet, hur funkar det?

MvH Aryan


Ja det har verkligen varit upp till bevis för grejerna ett bra tag nu, med temperaturer på mellan -10 och -20 grader.
"Termosen" ger fortfarande utmärkt värme och verkar inte påverkas så värst mycket av en lägre omgivningstemperatur, men motorn blir såklart inte lika uppvärmd nu som vid plusgrader.
Får upp den i uppskattningsvis 25-35 plusgrader strax före start, beroende på hur varmt vattnet i beredaren var.

Jag ska försöka mäta upp temperaturerna så att det inte bara blir uppskattningar.
Tack för tipset om stektermometer med flera givare! :)
Jag har en liknande som jag använde då jag mätte tempen i beredaren före bygget, och även den verkar klara minusgrader.

Kikade även på det där med eluppvärmningen och det var mycket riktigt en återställbar temperatursäkring som löst ut.
Funderar på om man ska våga koppla förbi den helt om det inte går att höja bryttemperaturen?

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-12-28 12:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Kul att det funkat så bra!

Volvo245GLT skrev:
Kikade även på det där med eluppvärmningen och det var mycket riktigt en återställbar temperatursäkring som löst ut.
Funderar på om man ska våga koppla förbi den helt om det inte går att höja bryttemperaturen?


När tror du överhettningsskyddet har slagit ut, var det pga fr varm vaten från motorn eller pga luft i beredaren när den var inkopplat till elen?

Det kan ialla fall aldrig bli någon farlig situation pga övertryck om du skulle ta bort överhettningsskyddet och termostaten dessutom skulle haka upp sig.

Om vattnet i vvb börjar bli för varmt och trycket riskerar att bli för hög så släpper övertryckventilen i kylarlocket bort övertrycket när det överstiger ca 1 bar och vattnet är ca 120°C.

I värsta fall skulle vvb kokas torrt och kanske värmeelementet och evt vvb isosleringen skadas men då måse alltså även termostaten haka upp sig.

O inte överhettningsskyddet går att modifiera så att det slår ifrån vid en högre temperatur så skulle du kanske kunna byta det mot en extra fast termostat brytare på ca 90-100°C som alltså själv slår av och till och inte behöver återställas.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-11-03 15:23 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
ready-to-use system with vacuum "thermos" in luggage, "Golfstream"

Bild

Bild

http://golfstream-nsk.ru/products

heat accumulator can be easily removed.
for example, for long-time storing at home in warm.
or for quick refilling by hot antifreese at home, if car was frozen for a long time.

also there is a model with electric heaters, embedded into vacuum thermos.

here is translated system description:

http://translate.google.com/translate?sl=ru&tl=en&js=n&prev=_t&hl=ru&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fgolfstream-nsk.ru%2Fproducts%2Fsystem%2F

_________________
European E85 conversion kit
http://bioadapter.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-11-04 02:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Cool, no I mean hot stuf Obormot :-) Have you got any experience with these products and are they very well known?

Om man skulle använda en tank med natriumacetat se viewtopic.php?f=12&t=6682&p=69976#p69976 då borde det kunna behålla värmeenergin obegränsad tid utan isolering. Då behöver man bara trigga fasförändringen på ett smart/autmatiskt sätt innan start och pumpa rund kylvättskan för att värma motorn såklart.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-11-04 07:43 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
here we have no any such devices, becouse our climate is much softer, but i will collect some information in russian forums.

_________________
European E85 conversion kit
http://bioadapter.com


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011