Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-24 10:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tror det skull funka utmärkt -sorry Obormot, back to google translate ;-) -

Men om du istället kopplar tanken parallell med värmepaketet och stänger kranen när du låter pumpen gå innan start kan det bli ännu bättre. Då kan du låta pumpen gå bara pumpa i ca en minut innan du startar (så läge det tar att pumpa de 10l varm vatten ur tanken). Sedan stänger du pumpen, öppnar du värmepakets kran igen och startar. Kalla vattnet stannar då förhoppningsvis i tanken på grund av pumpens motsånd jämförd med värmepaketets motstånd

När motorn blivit varm kan du (sakta?) köra pumpen så att du får varm vatten in i tanken igen för hemresan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-26 09:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Ja att göra inkopplingen parallellt är sannolikt en bättre lösning som ger mer kontroll över laddning/urladdning, men systemet blir komplicerat med t-rör och helst en elektriskt styrd växelventil.
Kommer göra inkopplingen i serie för att testa konceptet och fungerar det väl blir det till att skissa på en mer raffinerad lösning. :)

Har iallafall inhandlat en Biltema-beredare nu! Fanns gott om dem kvar i Gävle-butiken i går.
Den var lite större än jag hade föreställt mig, men bör gå att använda som tänkt ändå.
Den har två vred; ett för att ställa värmen med termostaten och det andra är strömbrytare. Finns två LED som visar om den är inkopplad samt om elementet värmer.
På tanken finns även en enkel termometer, praktiskt!

Fyllde upp beredaren med varmt vatten från kranen (ca 60 grader) och kopplade sen in värmeelementet och tog upp den till maxtemp.
Vattnet i höll då 80 C. (uppmätt med digital termometer genom utloppet)

Nu har den fyllda beredaren stått ute i bilen hela natten, eller rättare sagt 12 timmar. Utetemperaturen verkar ha legat stadigt på 5-6 plusgrader.
Var ut och mätte temperaturen i tanken nyss: 50 C.
Den har alltså tappat 30 grader på 12 timmar. Helt okej ändå antar jag!..
Förmodligen går det att förbättra detta en del genom att isolera runt upphängningen som antagligen är skruvad direkt i tanken innanför och därmed leder bort en del värme.

Den här idén får hursomhelst grönt ljus än så länge! Ska se om jag hinner in till stan idag och köpa slang, en dunk glykol m.m.. för ett mer praktiskt test.

Har sökt en del på nätet också och bl.a. hittat det här arbetet (PDF):
http://www8.tfe.umu.se/courses/energi/E ... Grupp5.pdf

De verkar ha utgått från ett svenskt system som heter Thermostore. Finns en del intressant att läsa om det med om man googlar.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-26 09:55 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
det här med termos i bilen är en intressant idé, har länge velat testa den....

har tänkt så här, varför inte koppla den i serie mellan kylare och motor?
och ha in/utlopp ovanpå termosen, där högsta punkten i systemet är anslutningsslangarna till termosen, gärna om man kan åstadkomma en luftficka i böjarna precis vid anslutningarna, för maximal isolering.
skiktningseffekten och luftfickorna gör att det varma vattnet kommer att stanna där.

koppla sen en liten, typ vindrutespolarpump med en smal slang överst på termosen, med ett kort rör ner i behållaren(för att komma förbi e.v. luft)och via en grov slang ansluten högt upp på motorn.

vid körning kommer hela systemet att få samma temperatur, när man stannat motorn återgår luften till böjarna i ansluningarna....
vattnet kommer att hålla tillräckligt temperatur över natten....
när man sedan ska starta kör man igång spolarpumpen som sakta flyttar över det varmaste vattnet i termosen till motorn, om den är tillräckligt långsam och har en grov slangdiameter på motorsidan, då kommer motorn sakta att fyllas med varmt vatten som skiktar sig uppifrån och ner.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-26 11:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Volvo245GLT skrev:
Var ut och mätte temperaturen i tanken nyss: 50 C.
Den har alltså tappat 30 grader på 12 timmar. Helt okej ändå antar jag!..
Förmodligen går det att förbättra detta en del genom att isolera runt upphängningen som antagligen är skruvad direkt i tanken innanför och därmed leder bort en del värme..


Kul att du mätte upp värmeförlusten i tanken nu!

30 grader över 12 timmar låter verkligen helt ok! Om man då skulle kunna starta motorn efter 15-16 timmar med 30-40 gradigt kylvatten behövs knappast något extra eltillskott.

Om jag räknat rätt förlorade du ca 0,35 kwh på 12 timmar och förburar vvb alltså i snitt ca 30W om vatentempen är mellan 50 och 80 grader?

Det innebär att det skulle kosta ungfärr lika mkt el att ha den inkopplad 16 timmar per dygn som att värma motor med en konventionell motorvarmare en halv timme innan start, som då knappast hunnit värma lika mkt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-26 14:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
svante skrev:
har tänkt så här, varför inte koppla den i serie mellan kylare och motor?
och ha in/utlopp ovanpå termosen, där högsta punkten i systemet är anslutningsslangarna till termosen, gärna om man kan åstadkomma en luftficka i böjarna precis vid anslutningarna, för maximal isolering.
skiktningseffekten och luftfickorna gör att det varma vattnet kommer att stanna där.

koppla sen en liten, typ vindrutespolarpump med en smal slang överst på termosen, med ett kort rör ner i behållaren(för att komma förbi e.v. luft)och via en grov slang ansluten högt upp på motorn.



Kul ide att använda kylarens termostat men vindrutespolarpump tål nog inte vattentemperaturerna som det kan bli?

Sen skulle jag satsa att få mest uppvärmning av insugsgrenrör och topplock.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09-10-26 15:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Kan den här pumpen vara något att ha i stället?
http://www.johnson-pump.com/JPMarine/pr ... /cmco.html
Den sitter i original bl.a. som cirkulationspump på Volvo Flygmotors (i dag Ebersprächer) motorvärmare. Så den tål både värme och glykol. Dessutom är impellern magnetiskt driven. Ingen axel som kan läcka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-26 15:22 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
nej, det är troligt borde vara en dylik i metall.
i praktiken blir detvarmast i topplocket, men även cylindrarna, då varmvattnet letar sig upp mot översta punkten.
är det riktigt kallt måste man värma hela motorn om den ska orka dras runt.

är inte säker på att det är hälsosamt att spola över hur hett vatten som helst in i motorn, om man nu har värmare i termosen...
man kanske behöver någon form av blandare...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09-10-26 16:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
nyfiken skrev:
Kan den här pumpen vara något att ha i stället?
http://www.johnson-pump.com/JPMarine/pr ... /cmco.html
Den sitter i original bl.a. som cirkulationspump på Volvo Flygmotors (i dag Ebersprächer) motorvärmare. Så den tål både värme och glykol. Dessutom är impellern magnetiskt driven. Ingen axel som kan läcka.


Ja de är säkert bra, kostar dock en slant, minst 1000 kr för en ny skulle jag tippa. Men på skroten http://bildelsbasen.se/?index=default&l ... er=rank&pc[0]=118105103 finns det mkt att välja på

Att "hälla i" 90 gradigt vatten i en iskall motor är jag inte orolig för, det tåll den utan att spricka, det blir nog större temperaturskillnader om man kör en varm motor in i en djup vattenpöl och inte spricker motorn då heller.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-26 17:03 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
ett topplock i aluminium vid -30 är c.a. 1 mm kortare än ett som är +70.
spricka nej knappast men, lite värmespänningar blir det nog, men det är allt...
värmen från vattnet sprider sig ögonblickligen....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-27 21:45 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
i read many messages in our forums from users of such systems and ask them a questions - i was interested in such system 2-3 years ago - and no one told about problems with quick change of the temperature of the cooling liquid.

they using extra cooling liquid in thermos and replacing cold liquid by hot (electric pump) before start.

30-50 eyars ago in Russian Siberia was wery popular 2 ways of cold-start solution: do not turn off engine till spring (not joke!) and drain all cooling liquid, take it home, warm it up at morning, fill cooling system and start engine. any problems. in winter there -40...-50C and fuel was VERY cheap. i mean 1-2 cent per liter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-07 00:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Nu har jag monterat beredaren i bilen och tänkte testa det här ett tag.
Än så länge verkar det mycket lovande!
Var ett rent h-lvete att få luften ur systemet (skulle nog satt en luftnippel nära beredaren), men vattnets expansion verkar iallafall inte vara något problem.

Tog några bilder på hur jag gjort, och här syns beredaren på golvet under det framfällda baksätet.
Ska nog binda fast den ordentligt i bältet eller flytta bak den i lastutrymmet nu så den inte kommer flygandes vid en ev. olycka!
Har lagt en filt runt basen för att isolera anslutningarna och minska värmeläckaget.

Beredaren är laddad av motorns restvärme, och tempmätaren står fortfarande på "klockan två" fyra timmar efter att bilen parkerats utomhus. :)
Bild

Pumpen jag använder kommer från en Volvo 460.
Bild

Trädgårdsslang, FTW. ;)
Man tager som bekant vad man haver, och den här var både billig (jämfört med bilvärmeslang från macken!) och verkar klara både temperatur och tryck hyfsat.

T-röret jag använder är avsett för bensinvärmare.
I mitten av det sitter en kula som fungerar som backventil, och röret är kopplat i serie mellan värmeventilen och värmepaketet.
Så länge pumpen är avstängd så går flödet som vanligt från ventilen och in i paketet, men när pumpen startas så suger den ju från ena hållet och trycker från det andra. Backventilen stänger p.g.a. mottrycket och vattnet flödar via värmepaketet vidare genom motorn innan det kommer i retur.
Bild

Ingen vacker eller särskilt praktisk installation det här, men den här 245:an ska säljas om ett tag och då blir det till att skissa på en snyggare lösning i andra vinterbilen.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-07 11:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul, tack för rapporten! Kul att det ser ut att funka, vad får du för motortemp efter att du laddat motorn med varma vattnet?

Jag skulle nog inte använda trädgårdsslang, om den sprängs under färd är det inte roligt, du kan dessutom bränna dig då ser det ut som.

3m bilvärmeslang kostar ca 100kr hos biltema.

Skulle kanske vara bäst om man körde el-pumpen tills returvattnet från motorn börjar få liknande temp som vattentempen från varmvattenbereden.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-08 12:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Härligt med sån här forskning, 245:an!!
Fattar inte exakt hur flödet blir, är det kula i båda T-rören, eller bara i ena?
Tror som Aryan att det kan vara lite farligt att ha såna slangar, speciellt intill förarens ben...
Men köp inte Biltemas slang, den får torrprickor på nolltid, hellre en annan kvalitet.
Alternativ är billigt, mjukt kopparrör på Biltema, med vit plast runtomkring, tror man får 10m 18mm för 200:-, och kanske det skulle räcka med 13 mm, det är ju ett stort väremöverskott så om det flödar lite långsammare, kanske det funkar ändå, ända bak till skuffen dessutom.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-08 19:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Är Biltemas värmeslang också dålig? Jag har använd den sen några år tillbaka och den håller bra.

Ett alternativ är annars (värmetålig) PEX slang. Vill man lyxa till det kan man isolera det sen med Armaflex HT.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 00:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Nej, ingen hit såklart om något liknande det här skulle inträffa nere vid fötterna... :twisted:
http://www.youtube.com/watch?v=i5TpVLK_bCI
Jag tror dock att risken för ofrivillig ångbastu är förhållandevis liten eftersom expansionskärlets lock är trasigt och systemet trycklöst.
Men blir som sagt till att klura på en mer seriös installation nu när jag vet att det här fungerar - utan trädgårdsslang.
Lutar åt att jag skruvar fast tanken i bagageutrymmet ovanför ena baljan och sen går fram med 12-15 mm prisolrör under golvmattan och längs ena tröskeln eller kardantunneln.
Div. tempgivare och någon slags pumpautomatik för i- och urladdningen lär det också bli.

Kikade efter rördelar och lite annat på bl.a. Coop, men efter att jag plockat på mig ett par kulventiler och kopplingar så var summan uppe i mer än vad beredaren och pumpen hade kostat mig!
Exotiska material som PEX-rör finns inte att få tag på här till vettig peng, men en 5-metare prisol kostar å andra sidan bara 600 spänn...
Känns som om det blir till att leta runt på Biltema istället eller beställa VVS-grejerna jag behöver på nätet.

karlmb: Svårt att beskriva hur T-röret fungerar, men det är en enda kula i det som sitter i den mittersta delen (grövre slangen).
Ett av de två T:na har ett säte som kulan sätter sig i och det andra har en pinne som hindrar den från att sugas in och blockera flödet.

aryan: Nu har jag inte mätt några temperaturer, men jag bedömer att jag får mycket mer värme med den här lösningen än med motorns eldrivna blockvärmare inkopplad hela natten!..
Vattnet som lämnade beredaren när bilen stått still i 17 timmar i ca 5 plusgrader var fortfarande hett (uppskattningsvis runt 50 grader), och motorblocket kändes ljummet när pumpen gått ett par minuter.

Ska bli intressant att studera hur fort temperaturen faller nu när jag inte behöver bilen igen förrän på tis eftermiddag.
Hoppas på minusgrader snart också för lite mer vinterlika tester.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011