Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-02-25 19:54 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-04 14:35
Inlägg: 15
Jag tycker att motorvärmare är suveränt. Lättstartad bil, mycket renare avgaser, lägre förbrukning, mycket lägre motorslitage osv. Men hur ska man göra då man har bilen på jobbet å det inte finns elstolpe? Jag funderar på att bygga en 12v motorvärmare med diesel-glödstift i kylvätskan och fyra bilbatterier i bagaget (Volvo 740 är hursomhelst alldeles för lätt i baken) som man laddar hemma över natten (batterierna ska ej vara kopplade till bilens elsystem).

Frågan är hur man gör systemet så effektivt som möjligt:

Alt 1. 10 stycken diesel-glödstift i kylvätskan. Varje glödstift tar 20-30 Ampere. Tömmer batterierna snabbt (på 10 minuter?)

Alt 2. 2 stycken glödstift i kylvätskan. Batterierna håller en timme eller nåt sånt.

Alt 3. Ha nån slags styrning där batterierna belastas 1 minut och får vila 1 minut. Batterierna håller då typ 3 timmar?

Alt 4. Ge förslag! (tycker att bensinvärmare är en lite för stor investering då jag byter bil rätt ofta)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Motorvärmare
InläggPostat: mån 08-02-25 20:53 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Parallellt med dina funderingar, kan du ju försöka påverka din arbetsplats. Du får skriva ett förslag till förslagskommitén att det är miljövänligt med elvärmaruttag, och förr eller senare kanske det kommer direktiv från högre ort att sådana skall finnas på många parkeringsplatser.
Om firman slingrar sig med att "det är för dyrt" och liknande, så finns det ju möjligheter till tidsstyrning och annat, som borde kunna intressera. Värmaruttagen fungerar bara två timmar innan dagens slut. Har man olika arbetstider, så inrättar man olika parkeringsplatser i grupper osv. När du för fram ditt förslag, så får du ju använda miljönyttan som ett viktigt argument.

Om man skall lyssna och tro på alla som vill ha elbilar, så måste det ju till uttag lite överallt i vårt land. Så varför inte börja på ditt jobb? :wink:

Annars är det ju så på några ställen i Norrland, att det finns eluttag på många allmänna parkeringsplatser. (Såg det bl.a. i Luleå på 80- och 90-talet).

För övrigt är det nog så med 12-volts värmare att många har funderat på detta förut. Det har nog visat sig när man har tittat närmare på det att det är ett tämligen omöjligt försök. Du kommer nog längre med att värma upp insugningsluften och/eller bränslet med glödstift i stället. Det finns trådar om detta på forumet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-25 21:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
4 batterier på 60 Ah väger väl minst 20 kg st = 80 kg D kan högst få ut hälften av batteriets kapacitet vid de belastningar du funderar på dvs:
60 x 12 x 2 = 1440 wh

En Volvo har knappt 10l kylarvättska, glykol har en värmekapacitet på 0,95wh/grad/l

Om man för enkelhetens skull bortser av de -tveklöst- stora värmeförluster kan du värma glykolen med 144 / 0,95 = 151 grader, även om du börjar med -10°C skulle det finnas energi kvar :-) För att minimera värmeförlusterna vill du värma motorn snabbast möjligt problemet är bara att ju snabbare du värmer ju mindre batterikapacitet och ju sämre batterierna klarar sig med tiden, kanske 200 cyklar eller 2 år....

Men eftersom du bara vill ha en varm bil på hemvägen kanske en thermoaccumulator vore ett alternativ?

En 80l VV beredare med 90°C glykol + 10l -10°C i motorn skulle nästan direkt ge kylarvättska på 78°C. Det skulle endast behövas en extra pump för att pumpa rund vätskan som finns i vissa bilar och slangerna förstås.

Fördelen att du knappt har nått slitage och förmotligen ingen extra elförbrukning om vägen till jobbet är långt nog att värma vv beredaren, annars får du värma den extra innan med elpatronen dessutom får du värmen nästan direkt utan att planera.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan mån 08-02-25 21:45, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorvärmare
InläggPostat: mån 08-02-25 21:41 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
nyfiken skrev:
(Såg det bl.a. i Luleå på 80- och 90-talet).

Dom är kvar. :twisted:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-25 22:37 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-04 14:35
Inlägg: 15
Jag har 6 mil till jobbet så visst skulle det funka med en vattenberedare i bagaget. Frågan är hur länge vattenberedaren håller värmen? och 4 batterier tar mycket mindre utrymme.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-25 22:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Bensinvärmare, FTW! 8)
(etanoldriven sådan givetvis)
Så speciellt bökiga är dom inte att flytta mellan bilar heller.. En vanlig 091-B kopplar du i serie med motor-kupéelement, sen plus och minus till batteriet och skarva på någon bränsleledning (ej tryckledningen).
Bulta fast allt och dra in ledningarna till tiduret i kupén så är det klart.

Annars tror jag mer på "termosalternativet" som nämndes framför en lösning med dyra bilbatterier.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-25 22:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
matte skrev:
Jag har 6 mil till jobbet så visst skulle det funka med en vattenberedare i bagaget. Frågan är hur länge vattenberedaren håller värmen?


Den tappar ca en grad per timme, så 8 timmar överlever den lätt, troligtvis natten också.

matte skrev:
Joch 4 batterier tar mycket mindre utrymme.


Jo det går inte att förneka, finns för och nackdeler med båda lösningar :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-25 22:54 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-04 14:35
Inlägg: 15
Hhmm, en 30 liters vattenberedare och två batterier som med tidsstyrda glödstift håller den varm. Det vore kalas. Får bygga det under sommaren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-25 23:01 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-04 14:35
Inlägg: 15
Kollat på beredare på Jula. En 30 liters tar en timme till 75grader med det inbyggda elementet (2000watt). Då kan man ju strunta i den vanliga motorvärmaren. Blir ju bara typ 20grader plus med den efter en timme...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-25 23:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja en vvb har redan en bra elelement och inte samma värmeförluster som motorn har.

Om man kunde tömma större delen av kylsystemet i vvb skulle man klara sig mkt bättre med en liten vvb.

Funderade lite på hur man skulle kunna göra det, eftersom det är ett slutet system måste man ha en "luft" ledning på högsta punkten på motorn och vvb upp och en varmvattenledning långt nere.

Då behöver man en vattenpump eller två för att flytta vätskan mellan kärl/motor.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 09:02 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-04 14:35
Inlägg: 15
Att tappa ur kylvätskan då motorn är varm är inte speciellt snällt mot motorn gissar jag. Ett sätt att undvika problem med kylvätskenivån kan ju vara att ha en värmeväxlare vid motorn. Men det blir ju inte riktigt effektivt. När man ändå bygger så kan man ju lika gärna göra ett riktigt effektivt system. Har kikat lite på min Volvo. Om man kapar bort reservhjulsbaljan kan man ha en 50 liters beredare liggande under bagage-golvet. Sedan tar man bort bilens vanliga termostat och monterar en slangtermostat vid kylaren. Då kan man pumpa in varmvattnet direkt i topplocket, låta det passera genom värmepaketet och sedan bak till beredaren igen. Med två pumpar från biltema 25-984 (en på sugledningen å en på tryckledningen) tar det då två minuter att värma motorn (pumparna klarar 25 liter per minut). När man sen är hemma igen (från jobbet alltså) kan man ju låta varmvattenberedare vara inkopplad hela tiden (håller 75 grader då).

Men man måste kanske ha nån avluftning på beredaren?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 11:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
matte skrev:
Att tappa ur kylvätskan då motorn är varm är inte speciellt snällt mot motorn gissar jag.


Varför inte? Så länge inte motorn går är det nog ingen som helst problem.

matte skrev:
Ett sätt att undvika problem med kylvätskenivån kan ju vara att ha en värmeväxlare vid motorn. Men det blir ju inte riktigt effektivt.


Nej en värmeväxlare kräver dessutom två pumpar och värmer långasamare.

matte skrev:
När man ändå bygger så kan man ju lika gärna göra ett riktigt effektivt system. Har kikat lite på min Volvo. Om man kapar bort reservhjulsbaljan kan man ha en 50 liters beredare liggande under bagage-golvet. Sedan tar man bort bilens vanliga termostat och monterar en slangtermostat vid kylaren. Då kan man pumpa in varmvattnet direkt i topplocket, låta det passera genom värmepaketet och sedan bak till beredaren igen. Med två pumpar från biltema 25-984 (en på sugledningen å en på tryckledningen) tar det då två minuter att värma motorn (pumparna klarar 25 liter per minut). När man sen är hemma igen (från jobbet alltså) kan man ju låta varmvattenberedare vara inkopplad hela tiden (håller 75 grader då).


Sedan kan du beroende på vädret höja och sänka vvb termostat, vid mild väder klarar man sig då kanske med 50-60 grader och behöver man ingen el alls. Om slangtemostaten är inställd på 92 grader och du får vvb upp i 90° efter körningen och den tappar ca 1 grad per timme så har du ju 74 grader kvar efter 16 timmar på morgonen.

Förstår dock inte riktigt varför du behöver två pumpar om du inte ska tömma kylsystemet?

En annan lämplig pump är en Bosch circulationspump som sitter i vissa bilar som hjälpt till värmen när motorn är av och du kan hitta på skroten i bl a Volvo 440 och i Mercedes bilar.

Citat:
Men man måste kanske ha nån avluftning på beredaren?


Ja om du monterar vvb liggande behöver du det på högsta punkten i den, annars luftar den sig själv genom vv utloppet..

/Aryan

PS Hittade en lite mer komplicerat lösning på värmelagring här http://www.tfe.umu.se/courses/energi/En ... jekt-6.pdf

PS2 En till http://www.tfe.umu.se/courses/energi/En ... Grupp5.pdf Där står det att 50/50Glykolblandat vatten har en volumerisk värmekapacitet på 3,742 kJ/l.K så mina siffror tidigare var lite för låga eftersom det skulle innebära 1,037 wh/l.K

För vvb spelar det ingen roll men det innebär att batterierna skulle klara mindre än vad jag räknade fram. Hela iden med batterier funkar dessutom säkert mkt sämre i praktiken eftersom batterierna kapacitet avtar rejält när de blir kalla.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Värmelagring
InläggPostat: tis 08-02-26 12:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Denna värmelagring med salt, som Aryan visar från Umeå Universitet har prövats.
På 70-talet gjorde Volvo i samarbete med bl.a. Taxi Gbg försök med värmelagring med denna saltkroppen i en separat varmvattenbehållare. Jag har skrivit till Volvos museum och frågat lite mer om detta, men inte fått något svar.
Till Fritidsbåtar har det funnits i flera år, och kanske finns ännu, (?) varmvattenberedare med samma saltkropp, som lagrar och ger ifrån sig den uppnådda värmen under X timmar. Jag tror att dom vv-beredarna var "extremt" dyra och inte blev någon hit? Men för den som är intresserad, så blir det ju en båtmässa i Sthlm om några veckor. Om dom finns kvar, så borde dom ju visas upp där.
Jag har sett dom på tidigare mässor. Vv-beredarna är i storlek från ungefär en ordinär kontorspapperskorg och uppåt, beroende på behov och utrymme i båten. Inuti den sitter en plåtinkapslad burk med saltet. Den är något lite större än en 1-liter mjölkförpackning, Tetra Brick. Vv-beredarna har sedan dels en elpatron, och dels anslutning från motorns kylvatten. Och så naturligtvis en VVS-anslutning.
Som man ser, detta är inget för 6-meters Daycruicers, utan mer för dom större salongs- och bobåtarna med krav på komfort etc. Då kanske det blir lite ovanligare utrustning.
Men som sagt, tekniken finns.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 16:22 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-04 14:35
Inlägg: 15
Salt är säkert ännu effektivare men jag vill inte komplicera och fördyra byggnationen. Blir nog att ha en stående 50 liters för dom har ju nästan lika stor höjd som diameter. Jag tror att det är bäst att ha två pumpar eftersom risken är stor att kylvätskan trycks ut genom expansionskärlets lock om man låter en pump trycka fram 25 liter per minut.

De flesta vet väl att bensin-bilar drar 2,5 liter milen de första 5 kilometrarna efter en kallstart i minusgrader och en etanol-bil drar nog 3,5 liter de första kilometrarna efter kallstart (många "mappare" talar om cirka 40% kallstart-anrikning jämfört med bensin). Får man vv-beredar-systemet att fungera bra är det lika bra att använda det under hela året. Nån som orkar räkna vad man sparar i bränsle per dag? Två minuter orkar man ju vänta om man inte ska till akuten eller så...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 16:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
matte skrev:
Salt är säkert ännu effektivare men jag vill inte komplicera och fördyra byggnationen..


Så skulle jag också resonera.

matte skrev:
Blir nog att ha en stående 50 liters för dom har ju nästan lika stor höjd som diameter.


Aha.

matte skrev:
Jag tror att det är bäst att ha två pumpar eftersom risken är stor att kylvätskan trycks ut genom expansionskärlets lock om man låter en pump trycka fram 25 liter per minut.


Tror inte det, om du pumpar ut varm glykol ur vvb med 25l/min så suger ju inloppet till vvb också med 25l/min.

matte skrev:
De flesta vet väl att bensin-bilar drar 2,5 liter milen de första 5 kilometrarna efter en kallstart i minusgrader och en etanol-bil drar nog 3,5 liter de första kilometrarna efter kallstart (många "mappare" talar om cirka 40% kallstart-anrikning jämfört med bensin). Får man vv-beredar-systemet att fungera bra är det lika bra att använda det under hela året. Nån som orkar räkna vad man sparar i bränsle per dag? Två minuter orkar man ju vänta om man inte ska till akuten eller så...


Lätt! 2 ggr kalstart i 5 km och t ex 2l/mil extraförbrukning ger t ex 2 liter per arbetsdag extra som du kan spara.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011