Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-05-15 22:55 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-15 22:00
Inlägg: 30
Ort: Örebro
Hej.

Jag har kört E85 i min Laguna ett tag nu och den är väldigt svårstartad vid lägre temp än 15+. Jag skulle behöva koppla in ett kallstartsmotstånd men vet inte riktigt vart tempgivaren sitter. Behöver även lite info om vad det är för givare och hur den fungerar.
Bilen är en Renault Laguna 1,8 16v -99 motorkod F4P

Tacksam för svar. Micke


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 08:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På äldre 8-ventils Renaultmotorer (de man hittar i Volvo 400-serie från början av 90-talet) så sitter motortempgivaren i höger bakre hörn av topplocket.
Rent allmänt så är den vanligaste platsen någonstans i närheten av termostathuset eller vid kylvattenutloppet ur toppen.

På Renault med Renix motorstyrsystem förekommer både vanliga NTC-givare med ungefär 2,5 kohm vid +20 °C och PTC-givare (nickelmotstånd). Enklaste sättet att avgöra vilken typ av givare det är, är att ohmmäta den vid både kall och varm motor. Om resistansen sjunker med ökande temperatur så är det en NTC-givare, och vice versa.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 10:52 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-15 22:00
Inlägg: 30
Ort: Örebro
torbjorn skrev:
På äldre 8-ventils Renaultmotorer (de man hittar i Volvo 400-serie från början av 90-talet) så sitter motortempgivaren i höger bakre hörn av topplocket.
Rent allmänt så är den vanligaste platsen någonstans i närheten av termostathuset eller vid kylvattenutloppet ur toppen.

På Renault med Renix motorstyrsystem förekommer både vanliga NTC-givare med ungefär 2,5 kohm vid +20 °C och PTC-givare (nickelmotstånd). Enklaste sättet att avgöra vilken typ av givare det är, är att ohmmäta den vid både kall och varm motor. Om resistansen sjunker med ökande temperatur så är det en NTC-givare, och vice versa.


Har hittat en givare uppe på insugsröret i plast. Är väl till insugsluften och den har ett motstånd på ca. 2,5 kohm vid 20+ och sjunker vid varmare motor.
Det går väl inte att använda? Eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 11:46 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 08:54
Inlägg: 43
Ort: Uppsala
Mifo,

Kolla termostathuset. Det ska sitta en tempgivare på baksidan mot torpedväggen. Det är den som ecu amvänder föratt feta på soppa vid kallstart. Min spis är iof en F3R men jag tror det ser ungefär lika ut på din.

_________________
Renault Megane 2.0 8v
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/190nm
A6 Avant q 4.2 MY99 "FFV"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 11:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det stämmer, givaren på insugningsröret används bara för att korrigera luftflödesberäkningen efter lufttemperatur, och den har ingen inverkan alls på bränslemängden vid kallstart.

Det är alltså givaren på termostathuset/toppen du ska ge dig på. Om det finns flera givare där, så används den eller de övriga troligen för motortempmätare eller varningslampa för motortemp.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 12:58 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-15 22:00
Inlägg: 30
Ort: Örebro
ruran skrev:
Mifo,

Kolla termostathuset. Det ska sitta en tempgivare på baksidan mot torpedväggen. Det är den som ecu amvänder föratt feta på soppa vid kallstart. Min spis är iof en F3R men jag tror det ser ungefär lika ut på din.


Tack så mycket för tipsen.
Ska kolla där så fort jag får tillfälle.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 12:59 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-15 22:00
Inlägg: 30
Ort: Örebro
torbjorn skrev:
Det stämmer, givaren på insugningsröret används bara för att korrigera luftflödesberäkningen efter lufttemperatur, och den har ingen inverkan alls på bränslemängden vid kallstart.

Har den inverkan på bränslemängden vid varm motor?

Det är alltså givaren på termostathuset/toppen du ska ge dig på. Om det finns flera givare där, så används den eller de övriga troligen för motortempmätare eller varningslampa för motortemp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 18:09 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-15 22:00
Inlägg: 30
Ort: Örebro
ruran skrev:
Mifo,

Kolla termostathuset. Det ska sitta en tempgivare på baksidan mot torpedväggen. Det är den som ecu amvänder föratt feta på soppa vid kallstart. Min spis är iof en F3R men jag tror det ser ungefär lika ut på din.


Antingen är jag dum i huvudet eller så är jag blind...
Hittar ingen givare på baksidan mot torpedvägg.
Däremot sitter det en vattentempgivare som är 3-polig på höger sida av motorn.
Den kallas även termokontakt (multifunktion 3-polig) i reservdelskatalogen. Styr den bara fläkt och instrumentpanelen eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 18:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om den kallas för termokontakt så styr den förmodligen kylfläkten. Men det är väl lätt gjort att ohmmäta den, om det visar sig vara i stort sett oändlig resistans eller nära 0 ohm så är det säkert en termokontakt och ingen linjär givare.
Om prylen i fråga råkar vara tillverkad av Bosch så ta en titt på detaljnumret. Om det börjar på 0 280 130 så är det en tempgivare avsedd för motorstyrsystem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 07:36 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-15 22:00
Inlägg: 30
Ort: Örebro
torbjorn skrev:
Om den kallas för termokontakt så styr den förmodligen kylfläkten. Men det är väl lätt gjort att ohmmäta den, om det visar sig vara i stort sett oändlig resistans eller nära 0 ohm så är det säkert en termokontakt och ingen linjär givare.
Om prylen i fråga råkar vara tillverkad av Bosch så ta en titt på detaljnumret. Om det börjar på 0 280 130 så är det en tempgivare avsedd för motorstyrsystem.


Den heter magneti marelli har oändlig resistans.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 08:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det oändligt hur man än mäter mellan de tre pinnarna respektive mot jord? I så fall, och speciellt om det går ganska grova kablar till den, så är det nog en termokontakt för elkylfläkten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 09:18 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-15 22:00
Inlägg: 30
Ort: Örebro
Har nu testat att ryckt ur den när motorn är varm då startar elfläkten samt att tempmätarn i intrumentpanelen sjunker. Undrar vad den tredje polen är till?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 10:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle gissa att antingen elfläktströmbrytaren eller givaren för tempmätaren inte är jordad i andra änden utan ansluten mellan två stift.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 20:33 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-15 22:00
Inlägg: 30
Ort: Örebro
Nu har jag letat och letat. Kan inte hitta någon annan tempsensor än den 3-poliga. Har även kollat på äldre renaultmotorer där finns en tempgivare enbart för ecu (Enligt Hellas hemsida).
Kan det vara så att den 3-poliga styr både och??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 21:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Och du är helt säker på att det inte sitter någon givare nånstans i andra änden av motorn heller?
Ibland har en del biltillverkare fått för sig att inte sätta tempgivaren direkt på motorn, utan istället på ett skarvstycke i någon kylvattenslang där det cirkulerar vatten direkt efter start, t ex tilloppsslangen till värmepaketet. Det ser ut så t ex på en del Citroën/Peugeot-motorer, och Ford har vid något tillfälle på 90-talet återkallat bilar för flyttning av tempgivaren från toppen till ett sånt där slangskarvstycke. Det är alltså långt ifrån omöjligt att även Renault kan ha kommit på att det var en bra lösning i något fall.
Om motorn har vattenförvärmt insugningsrör (iofs inte så vanligt på multipoint-system) så kan tempgivaren sitta i insugningsrörets vattenmantel.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011