Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 21:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-05-19 12:18 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-19 11:57
Inlägg: 16
Ort: Från
Hej

Jag gjorde även ett inlägg på tändstiftsforumet angående just det ämnet, men det sitter iaf traditionella kopparelektrodstift i bilen med värmetal 8. Kompet är 11:1 och det trodde jag skulle ge få problem med kallstart. Jag hade fel. Min tanke är att tändstiften ej är de bästa och kanske skulle kunna bytas till något bättre, men borde jag ha något problem med så hög kompression? Är värmetalet på stiftet för kallt? Bilen ser sällan temperaturer under 0 grader, då den är avställd mer än 6 månader per år. Så det borde inte vara så svårt att hitta en lösning som är bättre än startgas.

Jag har funderat på att installera en extra "spolarvätske tank" med bensin i som jag kan prima med för kallstart, men helst skulle jag vilja finna en väg att starta oavsett temperatur utan krångel. Ett underhållsfritt system.

Alla tips och idéer välkomna.
Mvh Henrik


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 12:26 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-19 11:57
Inlägg: 16
Ort: Från
Vill också nämna att motorn med insprutning styrs numera av ett system som heter AEM EMS. Ett amerikanskt motorstyrningssystem med många inställningsmöjligheter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 13:27 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 08:54
Inlägg: 43
Ort: Uppsala
Hur stor kallstarts anrikning har du? FFV bilarna skickar på duktigt med sås vid kallstart och seriekoppling av tempgivare med ytterliggare ett motstånd lurar ecu att läsa en kallare temp än vad det är och skickar då på mer soppa vilet fungerar för de flesta. Min v8 har 11:1 i komp så vi får se hur det går för mig när den är chipad för e85. Enligt mjukvaru konstruktören funkar det ner till -10C och då är inställnngen för kallstarts anrikning ca 90% mer än för bensin.

_________________
Renault Megane 2.0 8v
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/190nm
A6 Avant q 4.2 MY99 "FFV"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 14:25 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-19 11:57
Inlägg: 16
Ort: Från
Tack för tipset ruran, jag skall se över kallstartsanrikningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 08:38 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-19 11:57
Inlägg: 16
Ort: Från
Jag är ingen fena på styrsystemet än, men jag har lyckats lägga på sk. fuel enrichment när motorn är kall. Kan själc välja hur mycket vid hur kall motor. Kan även göra en fin kurva som sluttar mot varm motor och tar bort anrikningen när tempen kommer.

Denna ändring gjorde ingen märkbar skillnad på kallstarten förutom att den rök/ångade lite mer på tomgång. Svårt att säga om det var närmare en start då jag fortfarande behövde startgas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 08:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
wheazel skrev:
Jag är ingen fena på styrsystemet än, men jag har lyckats lägga på sk. fuel enrichment när motorn är kall. Kan själc välja hur mycket vid hur kall motor. Kan även göra en fin kurva som sluttar mot varm motor och tar bort anrikningen när tempen kommer.

Denna ändring gjorde ingen märkbar skillnad på kallstarten förutom att den rök/ångade lite mer på tomgång. Svårt att säga om det var närmare en start då jag fortfarande behövde startgas.


Tips:

Du kan börja med 180% i din fuelenrichmentkruva. Sen går du neråt till 100% som är sista punkten då den har 70-80 arbetstemperatur..

180-170-160 osv..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 08:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Lägger upp ett exempel på hur jag har gjort och fungerar rätt bra.

Kanske är för mycket men man får ju ha något att utgå ifrån. Sen får man optimera.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 09:48 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-19 11:57
Inlägg: 16
Ort: Från
Knutte,
I den nuvarande konfigurationen (mappen) så är bränsletillförseln definerat av ett värde som är runt 15, sjunker mot värde 6-7 med varm motor. Kommer ej ihåg vad det betydde nu, men det är ju såklart något knutet till spridarna. Då jag ökade på rikningen, så hade jag ca 35 i början då motorn var kall, så det känns inte som att jag hade för lite bränsle. Har även noterat att bilen kan misstända spontant ibland. O då bara en missad tändning inte flera stycken.

Vilket styrsystem är det där? Autronic?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 11:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
wheazel skrev:
Knutte,
I den nuvarande konfigurationen (mappen) så är bränsletillförseln definerat av ett värde som är runt 15, sjunker mot värde 6-7 med varm motor. Kommer ej ihåg vad det betydde nu, men det är ju såklart något knutet till spridarna. Då jag ökade på rikningen, så hade jag ca 35 i början då motorn var kall, så det känns inte som att jag hade för lite bränsle. Har även noterat att bilen kan misstända spontant ibland. O då bara en missad tändning inte flera stycken.

Vilket styrsystem är det där? Autronic?


Jag har megasquirt I ver 3.0 med extrakoden.

Kolla det vanliga. Tändkablar, skärmning runt triggerkabeln osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 11:47 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-19 11:57
Inlägg: 16
Ort: Från
Jag tvivlar det är något fel på tändningen i sig, men skall ju absolut kontrollera. Bilen har rullat 1800mil totalt och enbart sommartid. Misständningarna började ju med att jag bytte tändstift till ett steg kallare då jag konverterade till E85 och byggde på turbo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 12:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
wheazel skrev:
Jag tvivlar det är något fel på tändningen i sig, men skall ju absolut kontrollera. Bilen har rullat 1800mil totalt och enbart sommartid. Misständningarna började ju med att jag bytte tändstift till ett steg kallare då jag konverterade till E85 och byggde på turbo.


byt tändstift då.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 12:44 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-19 11:57
Inlägg: 16
Ort: Från
Ja jag är på jakt efter nya, men det är inte många som passar, dessutom har jag funderingar på iridium, gnistgap, värmetal osv. Bitarna börjar falla på plats. (har fått många bra svar i tändsystems delen av detta forum)
Jag funderar t.om. på att slänga in original platinumstiften med värmetal 7 och se hur dom fungerar. Knappast aktuellt för hård körning, men de kanske är bra mycket bättre överlag.

Jag har läst och hört rön om E85 och platinum stift inte funkar, men som jag uppfattar det hela, så beror det på att dom håller dåligt under själva mappningen då motorn kan gå rikt/snålt om vartannat. Jag får intrycket att dom kanske fungerar när motorn är inställd och klar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 13:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Min enda erfarenhet av platinatändstift (iofs för närmare 20 år sedan) var att de inte fungerade något vidare för bensin heller. Förvisso var det en bil med ganska svagt brytarstyrt tändsystem (Skoda från början av 80-talet), men det var betydligt mycket större bekymmer med ojämn tomgång, startsvårigheter etc med Bosch platinastift än med vanliga t ex NGK. Dessutom slets de ut fort, mittelektroden "försvann" in i isolatorfoten. Jag körde ungefär 7000 mil med den bilen, därav kanske 500 mil på de stift som satt i när jag köpte den, 1000 på de där dyra platinastiften och sedan 5500 på en omgång vanliga NGK-tändstift.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 14:26 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-19 11:57
Inlägg: 16
Ort: Från
Intressant kommentar. Det är som sagt platina original på Hondan. Gnistgapet är också ganska stort, 1,1mm original.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 19:16 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
SAAB vill inte använda platinastift på sin BioPower. Vägledning nog?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011