Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 18:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 15:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Databoxen skrev:
Bimetall termostater typ den sorten som ELFA säljer (t.ex art. nr 37-913-24) är inte så bra att använda i starkt vibrerande miljöer. Det finns risk att det interna kontaktblecket "hoppar över". Misstänker även att det är ett åldersrelaterat problem. Vi använde tidigare sådana termostater i våra förstärkare, men efter några år slutade de att fungera, och knackade man på dem så såg man att det blev kontakt vid "knackögonblicket". Givetvis är säkert detta helt avgörande hur de är tillverkade, etc, men jag skulle nog i alla fall inte chansa.

Typiskt.
Jag har inte forskat i hur bra det skulle fungera med bimetall-switchar, men visst är det så att man bör se upp lite med mekaniska detaljer i vibrerande miljö.

Då är vi tillbaka till den elektroniska lösningen. Jag postade ett inlägg här med en idé om hur man kunde göra, men fick aldrig någon feedback på den.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 15:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Det här att bimetallbrytare inte skulle tåla vibrationer tror jag inte mycket på. Tänk på att den normala termostaten som startar en bils elektriska kylarfläkt är just en sådan. Jag har också läst på tillverkarnas hemsidor att det finns speciella varianter för fordonsbruk. Det gäller bara att hitta en lämplig typ med slutande funktion vid en lagom temperatur, ca 30 grader tror jag. Elfa tycks inte ha någon sådan.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 15:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jojo, men en elektronisk lösning blir väl både billigare och mer pålitlig. En box av ngt slag kan man ju alltid placera hyffast skyddat och göra vattentät etc. NTC/PTC-motstånd är ju både billiga och tåliga.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 02:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
GL skrev:
Det här att bimetallbrytare inte skulle tåla vibrationer tror jag inte mycket på. Tänk på att den normala termostaten som startar en bils elektriska kylarfläkt är just en sådan. Jag har också läst på tillverkarnas hemsidor att det finns speciella varianter för fordonsbruk. Det gäller bara att hitta en lämplig typ med slutande funktion vid en lagom temperatur, ca 30 grader tror jag. Elfa tycks inte ha någon sådan.


En extra termostat är ju lätt att placera i valfri vattenledning.

Men kanske behöver man inte bry sig så mkt?
Jag hade en tanke om att uppfetningen skulle avta successivt för att undvika tjuvstopp..

Men kanske är det ingen fara att bilen surar ner sig om den fetar på för länge och nån ovan kör bilen? PÅ min förra Opel märktes det ju tydligt på gången men den stannade ju inte, om man råkade slå till kallstartsfunktionen.

Är det så kanske det är värt det att kunna ha en enkel lösning, bara timerstyrd t.ex, för att reglera detta?

Kanske med en återfjädrande knapp som kopplar ur allt om det skulle vara så att nån "van" kör bilen?

Det spelar ju också roll HUR man kör? Startar du och kör ut på en landsväg för att köra flera mil så behöver du inte samma upprikning vid kyla som du måste ha om du skall köra i korsningar/stoppljus mm..

Enligt mina egna erfarenheter i allafall!

Som jag bor nu så är det ett antal korsningar innan man kommer ut på landsvägen och som det är nu, utan kallstartsfunktion, kan min bil vara lite lömsk..
JAG vet ju det, och hur man hanterar det och skulle man få stopp är det ingen panik men skall det vara "bara att köra" utan extra instruktioner så krävs mer.
Huvudsaken är ju att den inte tjuvstannar eller blir omöjlig att starta om?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 09:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Som jag upplever min bil, så tycker jag nog att inkopplingstiden är mer avgörande för min del. Jag behöver inte köra kallstartsprogrammet mycket längre vid vinterkörning än som blir vid "sommarkallstarter".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 10:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
GL skrev:
Det här att bimetallbrytare inte skulle tåla vibrationer tror jag inte mycket på. Tänk på att den normala termostaten som startar en bils elektriska kylarfläkt är just en sådan. Jag har också läst på tillverkarnas hemsidor att det finns speciella varianter för fordonsbruk. Det gäller bara att hitta en lämplig typ med slutande funktion vid en lagom temperatur, ca 30 grader tror jag. Elfa tycks inte ha någon sådan.


Kan sägas att det är några år sedan som vi hade problem med dessa bimetalltermostater. Kvalitéten har säkert blivit bättre på senare år, har dessutom själv använt mig av sådana i nyare förstärkare pga att dem är enkla o har inbyggd hysteres. Men jag står fortfarande fast vid att man ska sträva efter att använda så lite elektromekanik som möjligt i tuffa miljöer. T.ex idag finns det mycket attraktiva halvledarreläer som är helt utmärkta jämfört med de mekaniska, om man vill ha en konstruktion som ska hålla länge i tuffa miljöer.
Varför inte dra nytta av utvecklingen o använda sig av lite modernare prylar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 11:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Här har jag hittat en tillverkare av lämplig termostat som sluter vid temperaturökning, typ CR. http://www.pepiusa.com/PDF/modc.pdf Då gäller det att hitta en leverantör. Vitsen med en sån här lösning är att den blir så enkel, bara koppla in en sådan här parallellkopplad med en lämplig NTC termistor och alltihop seriekopplat med den ordinarie termistorn i motorn. Inga drivspänningar behövs, ingen kalibrering behövs. Det kritiska är valet av termistor och termostatens slutningstemperatur.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 11:47 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
Databoxen skrev:
Som jag upplever min bil, så tycker jag nog att inkopplingstiden är mer avgörande för min del. Jag behöver inte köra kallstartsprogrammet mycket längre vid vinterkörning än som blir vid "sommarkallstarter".


Jag har nåt litet tolvvoltsrelä liggande. Jag är sugen på att koppla det på batterikabeln med nåt lämpligt motstånd emellan så att det drar när strömmen överskrider ett visst värde - låt säga när man drar startmotorn, som väl är den största belastning man har på ett bilelsystem. Det man lyckas anrika på den tid man nöter på startmotorn borde vara tillräckligt för att få upp tempen i förbränningsrummen så att motorn går bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 12:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är inte så lyckat att sätta ett motstånd i serie med batterikabeln, spänningsfallet över detta kommer ju att sänka spänningen till startmotorn.

Ta då istället ut styrsignalen till startmotorsolenoiden (kl 50 på tändningslås eller startmotor), eller från den hjälpkontakt (kl 15a) som finns på vissa startmotorsolenoider, och använd den för att styra relät med.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 15:24 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
torbjorn skrev:
Det är inte så lyckat att sätta ett motstånd i serie med batterikabeln, spänningsfallet över detta kommer ju att sänka spänningen till startmotorn.

Ta då istället ut styrsignalen till startmotorsolenoiden (kl 50 på tändningslås eller startmotor), eller från den hjälpkontakt (kl 15a) som finns på vissa startmotorsolenoider, och använd den för att styra relät med.

:D Aha! Jag visste att det gick att göra det enkelt! Det kanske rent av finns en säkring som går till startmotorn om man gräver i säkringsdosan....

Tackar.

R


Senast redigerad av donaldf sön 08-08-17 16:45, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 15:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Normalt finns det ingen säkring för styrsignalen till startmotorn. Däremot är den ofta lättåtkomlig vid något skarvstycke eller bygling där det är tänkt att startspärrelät ska kopplas in om bilen har automatlåda.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 13:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Skall man fixa en automatik vore det väl dumt om man inte kunde få till en gradvis avtagande resistansökning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 23:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Databoxen skrev:
Som jag upplever min bil, så tycker jag nog att inkopplingstiden är mer avgörande för min del. Jag behöver inte köra kallstartsprogrammet mycket längre vid vinterkörning än som blir vid "sommarkallstarter".


På min Saab, visserligen bara körd nu på sommaren så krävs inte så lång tid heller innan den "går att lita på". Ingen kallstartslösning än iofs.

När jag åker hemifrån parkeringen har jag först kanske hundra meter nerförsbacke, ganska brant till en utfart. Sen 3-400 meter till nästa korsning där man kommer ut på en större gata.

Vid de 2 första stoppen kan bilen tjuvstanna om man inte är försiktig men efter detta är det lugnt!

Tiden det handlar om från ivägkörning från parkeringen till utfart ur korsning 2 är max 2-4 minuter.

karlmb skrev:
Skall man fixa en automatik vore det väl dumt om man inte kunde få till en gradvis avtagande resistansökning.


Sant. Om det behövs! Det är säkert olika på olika bilar..

Som ickekunnig tänker jag mig 2 potentiometrar som har en grundinställning, likt t.ex Flexitune.

Den ena styr mängden extra kallstartsupprikning, den andra inkopplingstiden.

Dessa finns så klart i en låda med de andra komponenterna som krävs. Termistorer mm.

Inkoppling sker vid en viss temperatur. Justerbart så klart.

Urkoppling sker:
1) automagiskt efter inställda värden, eventuellt individuellt avpassade efter bilmodell.
2) Genom ett tryck på en återfjädrande kontakt när och om den inte behövs längre t.ex när man kan köra i jämn fart snart efter kallstart.

Även om man INTE kopplar ur den trots att den inte längre behövs skall bilen inte sura igen eller så! Helst..

Idiotsäkert var ordet!;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 06:55 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
Ragamuffin skrev:
Idiotsäkert var ordet!;)


:-) "Om man gör något idiotsäkert är det bara en idiot som kan använda det sedan"
- Murphys trettiosjunde lag.

Jag är ihärdig. Det finns så många olika signaler i ett motorrum att det _måste_ gå att styra kallstarten på ett enkelt sätt helt automagiskt. Jag ger mej inte :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 08:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag får väl ta mig i kragen och bygga färdigt den burk jag har funderat på i ungefär 3 år nu ...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011